Cel mai important salon de tehnologie anual din lume a fost vitrină în acest an pentru peste 3.200 de expozanți din întreaga lume, dintre care peste 1.000 cu nume noi și din afara Statelor Unite, iar cei peste 250.000 de metri pătrați ai centrului expozițional din Las Vegas au fost călcați de circa 100.000 de vizitatori. E adevărat, cu circa 40% mai puțini față de CES 2020, dar considerabil mai mulți decât la CES 2022, când salonul a fost hibrid. Ediția din 2021 a fost 100% digitală.
Automobile care își schimbă integral culoarea prin simpla utilizare a unei aplicații de smartphone, mașini zburătoare, cărucioare pentru copii care merg singure, display-uri care se pliază și se rulează, roboți de companie, centuri de siguranță cu încălzire pentru ca mașinile electrice să consume mai puțin iarna, televizoare cu ecrane uriașe sau complet wireless, fără mănunchiuri inestetice de fire, plante dezvoltate în laborator care purifică aerul din cameră, fel de fel de gadget-uri mai mult sau mai puțin ciudate, electrocasnice care mai de care inteligente, drone pentru securitatea casei. Practic, aproape niciun domeniu care implică tehnologii de ultimă oră nu a lipsit de la CES 2023.
Segmentul care a luat, însă, cea mai mare amploare este cel auto. CES a devenit în ultimii ani cea mai importantă scenă pentru parada inovațiilor și noilor tehnologii din industria auto, în dauna saloanelor auto tradiționale. La ediția 2023, de pildă, BMW a șocat cu prototipul BMW i Vision Dee, Sony și Honda au anunțat că au bătut palma să creeze o nouă marcă auto, Afeela, și au prezentat un concept cu 45 de camere și senzori, Mercedes s-a lăudat cu noul sistem de condus autonom de „Level 3”, Volkswagen a venit cu ID.7, primul său sedan de clasă medie superioară 100% electric, iar Aska a etalat o mașină electrică zburătoare a cărei comercializare e programată pentru 2026.
Căruciorul autonom Ella AI Powered Smart Stroller – Poate plimba singur copilul, dar nu este recomandat
Start-up-ul canadian Gluxkind a prezentat la CES 2023 căruciorul autonom pentru copii Ella AI Powered Smart Stroller. Gadget-ul utilizează cam aceleași tehnologii ca automobilele autonome și roboții pentru livrări, inclusiv un sistem „dual-motor” ce poate urca aleile în pantă și asigura asistență la coborâre, regenerând energia. Căruciorul Ella poate merge 100% autonom, dar doar dacă nu are un pasager la bord, așa că nu vă faceți planuri că veți trimite copilul la plimbare singur.
Mutalk – Microfonul care îți astupă gura pentru a nu deranja colegii
Microfonul Mutalk a fost, probabil, unul dintre cele mai șocante gandget-uri de la CES 2023. Dezvoltat de start-up-ul Shiftall, dispozitivul acoperă complet gura și dispune de un microfon Bluetooth izolat fonic, care face vocea utilizatorului să nu fie auzită aproape deloc de ceilalți oameni din cameră. Gadget-ul este destinat în principal operatorilor de call-center și împătimiților de jocuri video VR.
U-Scan – Scanner-ul casnic inteligent pentru urină
În mod tradițional, este nevoie de analize de sânge și o vizită la cabinetul medicului pentru a afla, de exemplu, mai multe despre deficiențele de vitamine. Withins afirmă însă că noul său dispozitiv botezat U-Scan poate oferi informații similare acasă, din interiorul propriei toalete. Gadget-ul se montează simplu în vasul de WC existent și colectează date direct din fluxul de urină al utilizatorului. Detectează deficiențe de vitamine, verifică nivelul de hidratare al corpului și monitorizează metabolismul, potrivit companiei. Un dispozitiv suplimentar numit U-Scan Cycle Sync poate urmări perioadele de ovulație.
LG M3 – Televizorul fără fire inestetice
LG a prezentat la CES 2023 un concept de televizor care nu are nevoie de niciun fir. LG M3 arată ca un televizor OLED normal, dar este complet autonom. Conectarea la cablul TV, la rețea sau la o consolă de jocuri, de pildă, se face 100% wireless, cu ajutorul LG Zero Connect Box, un mediabox ce poate fi ascuns oriunde pe o rază de circa 9 metri. Mai mult, LG M3 funcționează și ne băgat în priză, dispunând de o baterie care îi conferă o autonomie de până la 180 de ore. Modelul expus a avut un ecran de 2,54 metri.
Project Leonardo – Un cotroller dedicat persoanelor cu dizabilități, pentru Sony PS5
Gaming-ul nu este întotdeauna o activitate la îndemână pentru persoanele cu dizabilități, din cauza mișcărilor complexe și, adesea, precise necesare. Sony a venit cu o soluție pentru jucătorii PlayStation la CES 2023. Cunoscut sub numele de Project Leonardo, prototipul de controller special are un corp circular, cu butoane personalizabile, și cu fund plat, ce permite amplasarea pe o masă, de exemplu, astfel încât jucătorul să nu fie nevoit să îl țină.
Samsung – Cuptorul AI care „vede” și anunță când se arde mâncarea
Samsung a prezentat la ediția din acest an a CES un cuptor dotat cu inteligență artificială (AI) și cameră video cu „recunoaștere facială” ce poate recunoaște dacă mâncarea pusă la făcut este în pericol să se ardă. Creierul electronic știe să facă diferența între peste 100 de tipuri de mâncare și ingredinente și transmite notificări „bucătarului” imediat ce „simte” că preparatul este în pericol să se facă scrum.
ASUS Spatial Vision – Primul laptop cu ecran 3D fără ochelari
Printre cele mai importante inovații dezvăluite la CES 2023 se numără ASUS Spatial Vision, primul laptop dotat cu un ecran OLED ce redă imagini 3D ce nu necesită ochelari speciali pentru a fi văzute. Tehnologia 3D OLED ASUS înglobată pe Spatial Vision, denumită și „autostereoscopic”, generează imagini 3D cu ajutorul unei camere de urmărire a ochilor și tehnologia lentilelor lenticulare. Practic, display-ul afișează imagini diferite pentru fiecare ochi.
Acer eKinekt BD 3 – Biroul cu pedale și dinam pentru sport în timpul programului de lucru
eKinekt BD 3 combină specificațiile unui birou cu caracteristicile unei biciclete de interior, permițând utilizatorilor să facă exerciții fizice în timp ce lucrează și să-și încarce și gadget-urile în același timp. Cu ajutorul unui dinam, energia cinetică rezultată din pedalare este tramsformată în curent electric. Ineditul „birou de fitness” este echipat cu două porturi USB Type-A și un port USB Type-C, un cuier pentru geantă și un suport pentru băuturi, pentru un plus de confort.
BMW i Vision Dee – Idei șocant de îndrăznețe pentru o viitoare Serie 3
Mulți au rămas cu gura căscată că BMW i Vision Dee își schimbă culoarea integral (inclusiv jantele) prin simpla accesare a unei aplicații de smatphone. Dar conceptul dezvăluit de bavarezi la CES 2023 e mai mult de atât. În afară că are volan, roți și o arhitectură de sedan, vehiculul nu prea mai are nimic în comun cu mașinile actuale. Este un asistent inteligent de mobilitate. Pentru cei care au prins serialul Knight Rider, aduce cu KITT, mașina inteligentă condusă de actorul principal, David Hasselhoff, iar pentru cei care au văzut filmul Herbie Fully Loaded, cu Volkswagen-ul „Broscuță” cu suflet, motiv pentru care cele două „actrițe” cu patru roți au fost pe scenă la prezentarea de la CES 2023 a BMW i Vision Dee.
Altfel, BMW i Vision Dee este un sedan futurist de clasă medie, cu un limbaj de design nou şi redus. Numele "Dee" înseamnă Digital Emotional Experience (Experienţă Emoţională Digitală) şi obiectivul său este ca, în viitor, să creeze o legătură şi mai puternică între oameni şi maşinile lor.
Conceptul arată că funcţiile digitale viitoare vor depăşi cu mult nivelul de control vocal şi sisteme de asistare a condusului cu care suntem familiarizaţi în prezent. BMW Head-Up Display, de exemplu, se extinde pe toată lăţimea parbrizului, oferind o nouă perspectivă asupra următoarei generaţii de automobile. Din 2025, această inovaţie va fi disponibilă la modelele „Neue Klasse”.
Peugeot Inception – Leul își schimbă și blana, și năravul
Grupul Stellantis a profitat de CES 2023 pentru arăta că „Leul” își schimbă și blana, și năravul, deși Peugeot nu este prezent pe piața din SUA. Sau, poate, nu încă. Conceputul Peugeot Inception, un coupe în patru uși de clasă superioară, cu un parbriz atât de plonjat încât se întinde și peste locul tradiționalei capote față, nu are vreo șansă să ajungă în producție, dar indică linia de design a viitoarelor modele 100% electrice ale mărcii franceze. Interesant, planșa de bord se rezumă la Halo Cluster, un fel de ecran circular pe care sunt afișate toate informațiile și funcțiile necesare șoferului, iar volanul este înlocuit de un fel de manșă pătrată, denumită Hypersquare, prin intermediul căreia pot fi accesate toate comenzile. Prototipul este animat de două motoare electrice de circa 580 de cai putere și o baterie de 100 kWh care, impotentic, ar putea asigura o autonomie de până la 800 de kilometri.
Volkswagen ID.7 – Passat-ul electric
În cursa electrificării, Volkswagen a scos din joc Passat-ul, unul dintre cele mai emblematice modele ale sale, alături de Golf și Polo. Actuala generație Passat nu va mai avea urmaș. Locul lăsat liber în gama VW se pare că va fi luat de sedan-ul electric de clasă medie ID.7. Mașina e dezvoltată pe platforma modulară MEB a Grupului Volkswagen, care stă și la baza modelelor ID.3, ID.4, ID.5 și ID.Buzz. Singura specificație tehnică a lui ID.7 dezvăluită de constructorul german la CES 2023 a fost o autonomie oficială WLTP de până la 700 de kilometri. Altfel, VW a menționat că mașina va putea fi comandată cu Head-Up Display cu realitate augmentată (AR).
Afeela – Tehnologie Honda, entertainment Sony
Sony, ca și Apple, cochetează de mai mult timp să facă pasul în industria mobilității cu roți. Începând cu CES 2023, este însă cât de poate de oficial. Sony și Honda au bătut palma, au creat un joint venture denumit Sony Honda Mobility și au prezentat conceptul Afeela, nume sub care vor fi comercializate automobilele create împreună. Prototipul Afeela prezentat la Las Vegas are o lungime de 4,9 metri, deci de clasă medie superioară, și o caroserie de tip fastback, cu portiere fără ramă la geam și hayon puternic plonjat. În 2026, când este așteptată mașina electrică pe piață, modelul va dispune de sistem de condus autonom „Level 3”, cu 45 de camere video și senzori, sistem multimedia și de navigație cu realitate augmentată și, bineînțeles, de ceva jocuri video. Sony Honda Mobility a confirmat un parteneriat cu Epic Games în acest sens.
Aska A5 – Prima mașină electrică cu decolare/aterizare verticală
Start-up-ul californian Aska a adus la CES 2023 primul prototip complet funcțional de mașină electrică care poate merge pe șosea și zbura până la 400 de kilometri. Lista de pre-comenzi a fost deja deschisă, iar comercializarea este programată pentru 2026.
eVTOL-ul Aska A5 are un preț de 789.000 de dolari, dispune de patru locuri și este de dimensiunile unui SUV. Când vehiculul este utilizat ca mașinărie de zbor, acesta decolează și aterizează pe verticală, ca o dronă, de exemplu.