Michelin, unul dintre cei mai importanți și cunoscuți producători de anvelope din lume, a prezentat în cadrul Summit-ului „Movin’On“, desfășurat la începutul lunii iunie la Montreal, în Canada, și consacrat mobilității durabile, un prototip revoluționar, care, practic, reinventează roata clasică.
Botezat Uptis (Unique Puncture-proof Tire System), noul tip de cauciuc nu mai este un „balon“ umflat cu aer sau azot montat pe o jantă, ci utilizează o structură cu o arhitectură complexă, lamelară, și materiale compozite, 100% regenerabile, pentru a susține greutatea mașinii și a face față forțelor apărute în timpul rulării.
Avantajele principale ale anvelopei printabile 3D sunt eliminarea pericolului de pană și explozie și reducerea mentenanței aproape la zero (conform statisticilor Michelin, în fiecare an, 200 de milioane de pneuri sunt aruncate din cauza penelor și 8% în urma uzurii neuniforme datorate presiunii inadecvate).
„Uptis demonstrează că viziunea Michelin în ceea ce privește viitorul mobilității sustenabile este clară, este un vis ce poate fi atins“, a anunțat un oficial producătorul francez, explicând că mașinile și flotele de autovehicule din viitor, fie că vor fi electrice, autonome sau angrenate în servicii de sharing, vor pune accentul pe reducerea la minimum a acțiunilor de întreținere, încă de la nivelul pneurilor, pentru a-și spori capacitățile operative.
Michelin a dezvoltat Uptis împreună cu General Motors. În prima fază, anvelopa montată pe Chevrolet Bolt EV a trecut cu brio testele de laborator și, până la sfârșitul anului, urmează să fie evaluată în condiții de trafic real, lansarea pe piață fiind programtă pentru 2024.
Oficial, încă nu au fost date publicității mai multe informații despre Michelin Uptis. Dar, în exclusivitate pentru Newsweek România, oficialii Michelin au precizat că noul tip de anvelopă fără aer a fost proiectat pentru automobile clasice și SUV-uri.
Prototipul de la „Movin’On“ avea indice de încărcare de 905 kilograme și indice de viteză „H“ (până la 210 km/h), dar gama Uptis a fost proiectată să acopere o gamă largă de indici de încărcare și viteză, astfel încât anvelopele să fie compatibile cu cât mai multe modele de automobile și SUV-uri de astăzi și de mâine.