În jumătatea de secol scursă de atunci, pasărea de fier supranumită „Jumbo Jet“ sau „Regina Aerului“ a brăzdat cerul în lung și în lat, transportând echivalentul a 80% din populația Globului și devenind un simbol al tehnologiei. Iar povestea sa continuă.
Provocarea a fost imensă, la fel cum este și avionul, chiar și în ziua de astăzi. Nu întâmplător 747 a deținut recordul pentru capacitatea de locuri de peste 366 de pasageri timp de 37 de ani, de la prima cursă comercială din 1970 până în 2007, când s-a ridicat în aer primul Airbus A380.
Ideea unui super-avion a apărut la începutul anilor 1960, când Forțele Aeriene Americane (US Air Force) și-au manifestat interesul pentru o aeronavă strategică rapidă, cu o autonomie de peste 9.000 de kilometri și foarte mare, cu un spațiu cargo superior oricărui model existent. Accesul în cală trebuia să fie posibil atât prin spate, cât și prin față. Boeing, Douglas și Lockheed au trecut în faza a doua a proiectului, iar contractul a fost câștigat de Lockheed și motoristul General Electric, care au construit C-5 Galaxy, cel mai mare avion militar la acea vreme.
Naveta spațială Challenger, transportată pe spatele unui 747 în 1982
Cum în acea perioadă, însă, transporturile aeriene de pasageri și marfă începuseră să prindă aripi, iar Boeing-ul 707 era lider de piață alături de Douglas DC-8, Boeing a decis să pluseze și să nu își irosească studiile pentru aeronava militară. Mai mult, Pan American World Airways (Pan Am), cel mai important client al său, îi ceruse să facă un avion de pasageri de două ori mai mare decât 707-le. Prin urmare, Boeing 747 a început să prindă contur, iar Pan Am a comandat 25 de bucăți în 1966. Primul zbor comercial efectuat de o aeronavă Boeing 747-100 a avut loc în ianuarie 1970, pe ruta New York – Londra (Pan Am). Anterior, aeronaval a fost botezată pe aeroportul Dulles din Washington de prima doamnă a Americii la acea vreme, Pat Nixon.
Avionul cu „cocoașă“
Pornind de la proiectul militar, Boeing a dezvoltat Jumbo Jet-ul ca o aeronavă multirol, pentru pasageri sau marfă, capabilă să rămână, astfel, în fabricație indiferent de evoluția cererii dintr-un sector sau altul. Dar nu a folosit arhitectura de fuselaj cu două punți complete, cu opt scaune pe rând jos și șapte scaune pe rând sus.
Boeing-ul 747 are două punți asimetrice. Cea de jos este lată și lungă cât avionul, în cazul versiunii cargo putând înghiți obiecte voluminoase prin deschiderea pe verticală a botului aeronavei, iar cea superioară, care include cockpit-ul și o zonă proiectată inițial ca lounge pentru pasageri, este mult mai scurtă. Acest design asimetric a dat naștere „cocoașei“, a umflăturii inconfundabile a fuselajului la nivelul părții frontale.
Primul Jumbo Jet a fost botezat în ianuarie 1970 de prima doamnă a Statelor Unite, Pat Nixon
În funcție de versiune, Jumbo Jet-ul are între 56,3 și 76,25 de metri lungime, o anvergură a aripilor între 59,6 și 68,4 de metri, o capacitate cargo între 110 și 179,7 de metri cubi și oferă o sarcină utilă de 152,9 – 220,1 tone. Pasărea de fier este animată de patru turboreactoare și are o autonomie între 8.560 de kilometri (747-100) și 14.320 de kilometri (747-8, cel mai nou model, lansat în 2012), la o viteză de croazieră de 907-939 km/h.
Cel mai utilizat model, 747-400, poate acomoda 416 pasageri în trei clase de confort, 524 de pasageri în configurație cu două clase și până la 660 de pasageri în versiune low-cost.
Modele speciale
Boeing-ul 747 a fost folosit pentru transportul navetelor spațiale. Două aeronave au fost modificate în acest scop (SCA – Shuttle Carrier Aircraft). De asemenea, Jumbo Jet-ul este Air Force One, avionul președintelui Statelor Unite. Cu nume de cod VC-25A, acesta are la bază un 747-200B modificat și dotat cu cele mai noi sisteme de siguranță, inclusiv sistem anti-rachete și sistem de realimentare în zbor, și comunicații. În curând, VC-25A va lăsa locul lui VC-25B în rolul de Air Force One, o aeronavă dezvoltată plecând de la ultima generație Boeing 747-8.
747 Supertanker este folosit ca avioncisternă pentru stingerea incendiilor, putând încărca 76.000 de litri de soluție. Iar SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) este, de exemplu, un 747SP modificat să care un telescop cu infraroșu performant.
CIFRE
➤ 5,9 miliarde de pasageri, echivalentul a 80% din populația Globului, au zburat cu Jumbo Jet în 50 de ani.
➤ 1.087 de pasageri a reușit să transporte un Jumbo Jet în 1991, în cadrul „Operațiunii Solomon“, de extragere și transport a evreilor etiopieni în Israel.
➤ 37 de ani a deținut Boeing-ul 747 recordul pentru capacitatea de locuri
➤ 1.548 de versiuni de Jumbo Jet-uri au fost produse în fabrica din Everett până în decembrie 2018.