Actrița Anda Caropol s-a stins la vârsta de 84 de ani. Artista era văduvă de aproape 25 de ani după o căsnicie cu actorul Ion Marinescu. Una din ultimele sale dorințe a fost sănătate și să o țină cât mai mutl pasiunea teatrului.
Anda Caropol s-a născut la 9 aprilie 1939. În 1960, a absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică, specializarea arta actorului, la clasa profesorului A. Pop Marţian, potrivit site-ului Teatrului Nottara.
În anii studenţiei a jucat la Studioul Casandra în: "Orologiul Kremlinului" (1958); "Oameni de azi" (1959); "Nu-i totdeauna praznic" (1960); "Mica studentă" (1960).
Repartizată la Teatrul Naţional din Cluj, a primit roluri în spectacolele: "Poveste din Irkutsk" (1960); "Neamurile" (1961); " Întoarcerea" (1961)
Anda Caropol nu s-a recăsătorit
„Am fost căsătorită cu actorul Ion Marinescu vreme de 17 ani și după această căsnicie nu mi-a mai trebuit alta. Merge și așa! Am lângă mine o prietenă. A fost recuziteră la noi la teatru. Este vorba despre Anca Bardoș.
A fost o perioadă în care a trebuit să plec în America și i-am lăsat câinele. Avea mereu grijă de el când plecam în turnee. Suntem ca niște surori. Îmi doresc să nu-mi ia Dumnezeu sănătatea, dar nici boala asta grea, teatrul. Emoția e aceeași după mai bine de jumătate de secol când pășesc pe scenă! Emoția nu dispare cu timpul, rămâne la fel! După atâta amar și amar de vreme, eu acum am emoții!”, a spus actrița într-un interviu pentru cotidianul.ro
„A suferit de o boală incurabilă, TEATRUL. De-a lungul carierei a fost profesionistă, nu și-a încurcat colegii, a fost cinstită cu profesia pe care și-a ales-o şi pe care a iubit-o şi pe care s-a bucurat să o facă până nu demult. O să ne lipsiți, minunată doamnă! Dumnezeu să vă odihnească în pace!”, a scris o apropiată a artistei, pe Facebook.
Citește și: Actorul ce i-a dat replica lui Piersic în Mărgelatu și Drumul oaselor. A iubit două actrițe superbe
A fost o actriță care nu a dat din coate pentru a ajunge în față.
„Am fost mereu timidă și foarte, foarte modestă. Dar am fost muncitoare și perseverentă. Nu m-am luptat niciodată pentru vreun rol. Nici pentru rolul Ofelia nu m-am luptat, deși mi l-am dorit foarte tare. Și mai erau două actrițe atunci în teatru, care l-ar fi putut obține.
Dar regizorul Dinu Cernescu până la urmă m-a preferat pe mine. Nu mi-am propus niciodată să reușesc. Am muncit toată viața cu pasiune și dăruire, fără să mă gândesc sau să aștept de undeva vreo recompensă. Rolurile au venit ele la mine”, a spus Anda Caropol.
O carieră strălucită
Repartizată la Teatrul Naţional din Cluj, a primit roluri în spectacolele: "Poveste din Irkutsk" (1960); "Neamurile" (1961); " Întoarcerea" (1961), conform sursei citate.
Din 1964, devine actriţă a Teatrului Nottara din Bucureşti. "Sonet pentru o păpuşă" de Sergiu Fărcăşan, regia: Lucian Giurchescu (1964), "Au fost odată două orfeline" de Adolphe Philippe d'Ennery, regia: Sanda Manu (1966), "Henric al IV-lea" de Luigi Pirandello, regia: Lucian Giurchescu (1966), "Patimi" de Paul Everac, regia: Sorana Coroamă-Stanca (1967), "Petru Rareş" de Horia Lovinescu, regia: Sorana Coroamă-Stanca (1967) sunt spectacole ce au marcat debutul unei cariere de peste 50 de ani pe scena Teatrului Nottara.
Au urmat colaborări cu importanţi regizori în spectacole remarcabile din istoria teatrului românesc: "O casă onorabilă" de Horia Lovinescu, regia: Lucian Giurchescu (1968); "O lună la ţară" de Ivan Sergheevici Turgheniev, regia: George Rafael (1970); "Bărbaţi fără neveste" de Neil Simon, regia: George Rafael (1970); "Şi eu am fost în Arcadia" de Horia Lovinescu, regia: Dan Nasta (1971);
"Bună seara, Domnule Wilde!", după Oscar Wilde, regia: Alexandru Bocăneţ (1971); "Hamlet" de William Shakespeare, regia: Dinu Cernescu (1974); "Ultima oră" de Mihail Sebastian, regia: Valeriu Moisescu (1975); "Noi, subsemnaţii" de Alexandr Ghelman, regia: Dan Micu (1980); "Henric al IV-lea" de Luigi Pirandello, regia: Dominic Dembinski (1990); "Revizorul" de N.V. Gogol, regia: Mircea Cornişteanu (1995);
"Căsătoria" de N.V. Gogol, regia: Gavriil Pinte (1998); "Orfanul Zhao" de Ji Jun Xiang, regia: Alexandru Dabija (1998); "Titanic vals" de Tudor Muşatescu, regia: Dinu Cernescu (2002); "Sărbători fericite" de Jean Poiret, regia: Dinu Cernescu (2002); "Travestiuri" de Tom Stoppard, regia: Dan Vasile (2003); "Pădurea" de Aleksandr Nikolaevici Ostrovski, regia: Tudor Mărăscu (2005); "Billy Şchiopul" de Martin McDonagh, regia: Vlad Massaci (2005); "Hangiţa" de Carlo Goldoni, regia: Tino Geirun (2005).
Prezentă și în filme
Cariera cinematografică o urmează cronologic pe cea în teatru, cu roluri în peliculele: "Băieţii noştri" (1960, r. Anastasia Anghel, Gheorghe Vitanidis), "Celebrul 702" (1962, r. Mihai Iacob), "Cerul n-are gratii" (1962, r. Francisc Munteanu), "La vârsta dragostei" (1963, r. Francisc Munteanu), "Am o idee" (1981, r. Alecu Croitoru), "Miezul fierbinte al pâinii" (1983, r. Alecu Croitoru), "Secretul armei secrete" (1988, r. Alexandru Tatos), "Senatorul melcilor" (1995, r. Mircea Daneliuc), "Despre morţi numai de bine" (2005, r. Claudiu Romila), "Viaţa e un dar" (2007, r. Bogdan Danelopol), "MMS" (2008, r. Alexandru Vrabiescu), "Breaking News" (2017, r. Iulia Rugină), conform Cinemagia.