Fotografii de pe pagina de FB Studiourile Buftea
Oficial, Amza Pellea a murit în urmă 1983, prilej pentru ca Oana Pellea să îi dedice câteva rânduri:
„12 decembrie…
Tată,
39 de ani de când te ai mutat la Domnul…
Cu trecerea timpului…dorul se mărește, cuvintele iși pierd sensul…cu trecerea timpului nu mi mai rămâne nimic decât iubirea asta ce îmi explodează in întreaga ființă.
Iti mulțumesc ca te ai cuibărit in mine si te simt in fiecare clipă a vieții mele!
Dumnezeu sa te tina in Lumina Lui!
Te iubesc, tată!
Oameni buni, vă mulțumesc că nu l uitați si ca il iubiți. Prin iubirea voastră AMZA CONTINUĂ SA TRĂIASCA..
Aprinderi o lumânare si oferiți un pahar de apă in memoria lui.
Dumnezeu ne răsplătește după iubirea ce o răspândim in jur.
Va mulțumesc.”, a scris fiica Oana Pellea.
Misterul morții
A decedat pe 12 decembrie 1983 la București, în vârstă de 52 de ani. Moartea sa a survenit în urma unui cancer galopant localizat la plămâni.
Oana Pellea a mărturisit că tatăl său era un înrăit fumător și că, pe patul de moarte, i-a cerut să renunțe la țigări.
„Tata meu. Trăgea din țigară ca și când ar fi fost prima și ultima data. Trăgea din țigară ca și cum știa ca viața e scurta și merita arsa și cheltuită...
Trăgea din țigară pana la capăt, pana ardea toată...cum si-a ars superb viața.
Când a murit m-a rugat doua lucruri!
1. Sa am grija de mama
Și
2. Sa mă las de fumat”, a scris Oana Pellea.
Citește și: Amza Pellea trăgea din țigară ca și când era ultima. Mesajul de pe patul de moarte pentru fumători
Lucrat de Securitate?
Au existat și alte speculații cu privire la moartea sa, cum că ar fi fost iradiat de Securitate, pentru că în sketchurile sale ironiza sistemul comunist. Amza ar fi reușit să îl supere pe liderul comunist după ce într-un spectacol, în rolul lui Nea Mărin, ar fi spus ”Leana lu` Zăpăcitul din capul statului”, în loc de ”Leana lu` Zăpăcitul din capul satului”.
Așa a apărut ipoteza că actorului i-a fost provocată această boală ca urmare a unor iradieri ordonate de către securitate. În plus față de gluma de mai sus, popularitatea lui Amza Pellea era fantastic de mare, iar Ceauşescu nu concepea ca cineva să fie mai cunoscut decât el.
Întrebată de un ziar, Oana Pellea nu a lămurit misterul, dar nu a negat ipoteza.
„Aventura” lui Amza
„Nimerişi la punctu’ slab. La «Osânda» avusei de la cel de sus o osândă. Om în toată firea, îmi pierdui capul şi mă-ndrăgostii de partenera mea din film şi, ca să nu mai fac contabilitate dublă, vorba lui Nea Iancu, plecai de acasă, că fata de care mă-ndrăgostii era, măi băiete, ceva ce nu se există decât în filme, ca să glumim.
Avea nişte picioare care porneau direct din gât şi, ca să nu mai pierdem timp cu întrebarea ce s-a mai întâmplat, îţi mărturisesc că idila s-a terminat ca o vâlvătaie care se stinge repede, că fiind iarnă şi frig, fata îmi ceru un vizon. Ce să fac? Dădui din colţ în colţ, că să vezi, că o fi, c-o păţii, vezi Doamne, ca să treacă iarna. Dar avusei ghinion de-o iarnă lungă şi vrând-nevrând, fui obligat până la urmă să-i iau vizonu’… Şi trăirăm în pace şi onor până-n iarna următoare, când fuse neică iar o iarnă tare friguroasă şi fata îmi mai ceru iar un vizon, ca să aibă de schimb.
Dar acu’ mă gândii mai mult: bine, fac rost de bani, îi mai iau un vizon, dar ce mă fac dacă la anu’ vine o iarnă şi mai friguroasă şi o să mai vrea iar un vizon? Aşa că mă întorsei acasă cu coada-ntre picioare, iar nevastă-mea, mintoasă, mă primi cu braţele deschise”, mărturisea Amza Pellea.
Citește și: Actrița ce i-a luat mințile lui Amza Pellea la filmări. De ce l-a reprimit soția cu brațele deschise
Amza Pellea, o viață
Înzestrat cu o vocație cinematografică deosebită, el nu este un simplu interpret, ci un creator de personaje, fie dând viață, credibilitate, forță, individualitate, unor eroi de excepție în situații de excepție, fie compunându-și un alter ego, întruchipare a olteanului parșiv, isteț, ironic, inventiv, dinamic și plin de farmec.
Amza Pellea a fost unul dintre cei mai importanți actori români, distingându-se atât în teatru cât și în film. A fost interpretul lui Nea Marin, binecunoscutul personaj de sorginte populară care i-a relevat atât de bine disponibilitățile pentru comedie.
S-a născut la Băilești într-o familie cu cinci copii, tatăl său s-a numit tot Amza Pellea și a fost directorul cooperativei "Munca Noastră" din Băilești în anul 1933. A absolvit cursurile Colegiului Național Carol I din Craiova. Un reprezentant al Promoției de aur a teatrului românesc, Amza Pellea a jucat la Teatrul Național din Craiova, Teatrul Mic, Teatrul Nottara, Teatrul de Comedie și Teatrul Național din București, unde s-a impus ca unul dintre actorii cei mai dotați ai scenei românești. A fost profesor la IATC.
Pe scena craioveană realizează, în perioada stagiaturii de trei ani (1957-1959), nu mai puțin de 14 roluri, între care Jack Worthing (Ce înseamnă să fii onest, de Oscar Wilde), Vedernikov (Ani de pribegie, de Aleksei Arbuzov), Vladică Ilarion (Tudor din Vladimiri, de Mihnea Gheorghiu), Comandantul vasului (Tragedia optimistă a lui Vsevolod Visnevski), Bepe (Galcevile din Chioggia, de Carlo Goldoni), Horatio (Hamlet de Shakespeare), Colonelul Dobre (Ecaterina Teodoroiu de Nicolae Tautu), Otto Katz (Soldatul Svejk de Jarolav Hasek), Esteban (Fântâna turmelor de Lope de Vega).
Pe scena Teatrului de Comedie crează alte personaje, printre care Brettschneider (Svejk în al doilea război mondial de Brecht - 1962), Pietro (Umbra de E. Svart - 1963), Manole (Somnoroasa aventură, de Teodor Mazilu - 1964), Subcomisarul (Capul de rățoi de G. Ciprian - 1966), Platonov (Un Hamlet de provincie de Cehov - 1967), Voievodul Basarab (Croitorii cei mari din Valahia de Al. T. Popescu - 1969), Noah (Arca bunei speranțe de I.D. Sarbu - 1970), Hrisanide (Interesul general, de Aurel Baranga - 1972), Hickok (Buffalo Bill și indienii, de A. Kopit - 1973), "inginerul" din Nic Nic.
Pe scena Teatrului Național din București dă viață lui Petre Dinoiu (Comoara din deal, de Corneliu Marcu - 1977) și lui Vlad Țepeș (A treia țeapă, de Marin Sorescu - 1979).
Ultimul rol creat la teatru îl readuce pe scena Teatrului de Comedie, realizând - în regia lui Gheorghe Harag - personajul bătrânului moșier Muromski în Procesul de Suhovo-Kobilin - 1983.
Amza Pellea a interpretat atât personaje istorice (Vladica Hariton din Tudor din Vladimiri, de Mihnea Gheorghiu, Voievodul Basarab din Croitorii cei mari din Valahia, de Al. Popescu, rolurile din Tudor, Răscoala, Haiducii, Dacii, Columna, Mihai Viteazul), cât și personaje contemporane (Ailincii din Secunda 58, de Dorel Dorian, Manole din Somnoroasa aventură de T .Mazilu), dar și personaje din repertoriul clasic universal (Esteban din Fântâna turmelor, de Calderon, Horațiu din Hamlet, Platonov din Un Hamlet de provincie, de Cehov).
Rămas probabil în constiința publicului prin rolul domnitorului din Mihai Viteazul și prin Nea Marin, reușește în Atunci i-am condamnat pe toți la moarte să atingă ambele personaje. Umilul, și câteodată veselul Ipu recapătă, în finalul filmului, figura dârză și tragică a soldatului țăran din primul război. (cinemagia)