Cine era primul român mort în accident de mașină? Ironia soartei a făcut ca acesta să fie unul dintre pionierii automobilismului în România, el numărându-se și printre cei care au înființat Automobil Club Român (ACR).
Cine era primul român mort în accident de mașină? A fost printre întemeietorii Automobil Club Român
România continuă să conducă, de aproape un deceniu, topul țărilor din Uniunea Europeană cu cele mai multe accidente rutiere,
Astfel, conform datelor Institutului Național de Statistică, pe șoselele noastre se înrgistrează peste 76 de accidente zilnic (aproximativ 28.000 pe an), cu 4 decese pe zi, conform datelor Institutului Național de Statistică, citate de adevarul.ro.
În 2022, numărul deceselor din țara noastră a fost aproape dublu față de media europeană, cu 86 de morți la un milion de locuitori.
Citește și: Cum micşorăm numărul de accidente rutiere din România? Ce spun statisticile din branşă?
De asemenea, datele Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR) arată că, în 2023, au avut loc 4.525 de accidente rutiere grave în România, cu 1.545 de decese și 3.535 de răniți grav.
Dar lista românilor care și-au pierdut viața în asemenea tragice evenimente auto a avut, ca orice luru, un „moment zero”.
Leon Leonida, primul român mort într-un accident auto - Foto: Facebook/Muzeul Sportului
Iar primul român ecedat într-un accident auto a fost tocmai unul dintre pionierii și susținătorii automobilismului din țara noastră, Leon Leonida, cu o viață pe cât de scurtă, pe atât de palpitantă.
Acesta s-a născut pe data de 16 iunie 1882, în Buzău, ăntr-o casă ce încă stă în picioare pe strada Independenței din municipiu.
Informațiile despre prima parte a vieții sale sunt puține, însă ceea știm cu certitudine este că a urmat cursurile primare în Buzău, după care și-a făcut studiile liceale în Bucureşti şi Iaşi.
Citește și: „Minune”. România ajunge la 1.111 km de autostradă în august 2024. 18 români „stau” pe un metru
Leon Leonida a absolvit Facultatea de Drept din Bucureşti, dar spiritul său practic îl mână spre afaceri. Și încă spre unele de succes, căci, în 1903, la doar 21 de ani, el făcea pasul spre un domeniu prea puțin cunoscut la acea vreme, dar despre care simțea că este unul al viitorului: automobilismul.
Numele său este strâns legat de dezvoltarea automobilismului în România, fiind unul dintre cei mai importanți promotori ai acestuia în țara noastră la începutul secolului al XX-lea.
Încă din 1903, Leonida, întrunindu-se cu ceilalți automobiliști ai vremii, îl ajută pe prințul George Valentin Bibescu să întemeieaze Automobil Club Român (ACR).
În 1906, cumpară un Mercedes de 40 de cai, dublu faeton, pe care îl cedează unui amator pătimaș de automobilism, scrie Muzeul Sportului. Acest schimb neașteptat îi dă, însă, ideea creării comerțului de automobile în România.
Leon Leonida, cel din dreapta, în fața primului garaj, inaugurat pe strada Cătunul Nou - Foto: bucuresticitynews.ro
Chiar în toamna aceluiași an devine directorul Societății ce i-a purtat numele și începe construcția unuia dintre primele garaje și magazine de vânzări auto, cel de pe strada Cătunu Nou, amplasată în apropiere de Piața Romană de azi, suprapunându-se parțial pe ce avea să devină strada Take Ionescu.
Primul garaj Leonida apare într-o reclamă publicată pe la 1906-1907, ca fiind pe „strada Cătunu Nou 10”. Peste vreun an, îl găsim pe Leon însuși pozînd lîngă unul din automobilele importate în fața garajului, potrivit bucuresticitynews.ro.
În 1913, începe construcția „garajului cel mare”, adică a Atelierelor/Garajelor Leonida, de pe Șoseaua Jianu 14-16, azi Bulevardul Aviatorilor, actualul „Service Aviatorilor” cunoscut de mulți bucureșteni.
Era locul în care puteai admira sau cumpăra cele mai noi modele de automobile importate din Occident, o noutate absolută pentru bucureștenii obișnuiți să se plimbe cu trăsura prin zonă.
Citește și: Câți oameni au murit pe drumurile României anul acesta? De ce s-au produs cele mai multe accidente?
Ele au funcționat până la naționalizarea lor, în iunie 1948, cu destinația de garaj și atelier auto, afacerea fiind continuată, după moartea lui Leon, de fratele său mai mic, Constantin.
Acesta, de altfel, avea să finanțeze și construcția clădirii cunoscute sub numele de „blocul Leonida, proiectat de arh. Ion Giurgea în anul 1939, special pentru compania Leonida & Co.
Blocul Leonida se numără printre primele clădiri de birouri din București, gândit să aibă o singură funcțiune: comercializarea automobilului. În anii noștri, la parterul imobilului situat la un pas de Bulevardul Magheru, lângă ieșirea de metrou de la Piața Romană.
Service Aviatorilor, fostul sediu al Atelierelor/Garajelor Leonida - Foto: vinland.ro
Revenind la Leon, rând pe rând, el a reprezentat în România fabricile de automobile Mercedes, Georges Richard-Unic, Sizaire et Naudin, Rochet-Schneider, Darracq, Pipe, Fiat și fabricile de cauciucuri Bergougnan le Gaulois și Michelin.
Din postura de conducător auto, Leon Leonida a obținut cele mai strălucitoare succese în cursele noastre de automobile.
Pe 8 noiembrie 1905, la Șoseaua Kiseleff, Leonida câștiga Cupa „George Plagino”, bătând recordul lansat pentru tot felul de trăsuri și atingând o viteză medie de 97 km/h., ceea ce părea colosal pentru epocă.
Cu puțin timp înainte să moară, el a mai reușit o performanță impresionantă: împreună cu prințul George Valentin Bibescu a efectuat o călătorie cu automobilul tocmai până în Iran.
Citește și: Șoferii care suferă de o boală foarte răspândită în România pot rămâne fără permis de conducere
S-a stins din viață la doar 29 de ani, în mod absolut ironic, în urma unui accident de automobil petrecut în 24 august 1911, pe șoseaua dintre Dârste și Brașov, devenind primul român mort într-un accident auto.
În momentul accidentului, Leon Leonida conducea un automobil Fiat, de 90 cp, care fusese folosit, cu câteva ore înainte, pentru o demonstrație în fața unor reprezentanți ai celor de la înzestrarea Armatei