Rockstar Games nu mai are ce să demonstreze după succesul neaşteptat al Grand Theft Auto V. Jocul s-a vândut în peste 95 de milioane de copii de la debutul său din 2013 şi a adus mai mult de 6 miliarde de dolari din vânzările totale. Acest lucru îl transformă în cel mai profitabil titlu din toate vremurile, inclusiv în rândul celor generate de filme cu un succes răsunător cum sunt Avatar şi Star Wars.
Şi nu numai atât, dar GTA V este pe al doilea loc (depăşit doar de predecesorul său, GTA IV) în topul celor mai mari scoruri înregistrate vreodată pe PlayStation 3 şi Xbox 360, conform website-ului de recenzii Metacritic.
Însă tehnologia e în continuă dezvoltare. Acum, că PS3 şi Xbox 360 au devenit generaţia anterioară, Rockstar încearcă să demonstreze că se poate descurca şi pe harduri modern, cum sunt PS4 Pro şi Xbox One X, care au grafică 4K. Pe 26 octombrie, compania a lansat Red Dead Redemption 2.
Se va ridica la înălţimea renumelui predecesorului său? Poate oare Rockstar să facă fulgerul să lovească de două ori? Dacă Red Dead 2 se dovedeşte un eşec, nu va fi din cauză că nu a încercat. Jocul este produsul unui efort monumental de dezvoltare, desfăşurat pe parcursul a şapte ani. Transpunerea celor aproape 2.000 de pagini de scenariu într-un joc a necesitat 1.200 de actori şi 2.200 de zile de filmare şi captare a mişcărilor acestora. Co-fondatorul Rockstar, Dan Houser, a declarant pentru Vulture că angajaţii săi au lucrat şi câte 100 de ore pe săptămână pentru a termina jocul. (A clarificat aspectul ulterior, spunând că regimul acesta barbar i s-a aplicat doar lui şi altor patru angajaţi de la nivelul conducerii.)
Rezultatul este strălucitor din punct de vedere vizual şi nu ar fi fost posibil fără cele mai noi console high-specification. Jucătorul preia controlul lui Arthur Morgan, un nelegiuit, membru al bandei Van Der Linde, care, în funcţie de alegerile făcute, îşi păstrează infamul stil de viaţă sau se schimbă total.
Explorarea acestei lumi îţi dă o senzaţie ciudată că păşeşti de fapt într-o fotografie de Ansel Adams. Fiecare cadru e plin de energie şi detaliu, fie că eşti înconjurat de un labirint de ramuri într-o pădure de pini care pare să nu se mai termine sau te afli pe străzile aglomerate ale unui oraş la graniţă.
Vivacitatea aceasta vizuală poate fi simţită şi în timpul jocului. De exemplu, când Morgan şi partenerii săi în ale fărădelegilor jefuiesc un tren, luptându-se cu paznicii, Morgan ajunge până la o maşină plină cu bogăţii. După încă o serie de paznici, de tine depinde dacă îţi aperi identitatea şi îi omori sau, milos, îi eliberezi, cu riscul de a te expune ulterior. Momentul se desfăşoară în mod natural, fără să sari la o scenă prea-animată sau la opţiuni din meniu, făcând ca sentimentul să fie de lume care trăieşte şi respiră, nu de simplă simulare.
„Ceea ce face diferenţa între Rockstar şi alţii nu este doar amibiţia pură, ci sentimentul locului şi scopului pe care îl aduc experienţei jucătorului”, spune jurnalistul în ale jocurilor, personalitate TV şi fondator al Game Awards Geoff Keighley.
„Poţi – şi vrei asta – să te pierzi în jocurile lor în sensul că lumea aceea e una mare. Densitatea experienţei pe care o are jucătorul este fără rival. Acest lucru generează o lumea a jocului care reacţionează şi interacţionează cu alegerile tale ca nimic altceva din ce există”.
Însă se va transpune această calitate în vânzări senzaţionale la nivelul celor înregistrate de GTA V? Ultimul joc are avantajul de a fi fost scos de trei ori pe piaţă – o data pentru PS3 şi Xbox 360; a doua oară pentru PS4 şi Xbox One; şi, o a treia oară, pentru PC.
jucătorul este fără egal"
Dacă Red Dead 2 nu respectă acelaşi plan, cu console follow-up de la Microsoft şi Sony, nu va avea şansa să pună în mişcare un număr la fel de mare de copii. Analistul de jocuri veteran Michael Pachter crede că Red Dead Redemption 2 „nu are nicio şansă” să se apropie de vânzările predecesorului său.
De la premiera jocului, vânzările au crescut, indicând faptul că Rockstar îşi va recupera cel puţin costurile de dezvoltare ale Red Dead 2. Iar acestea au fost, cel mai probabil, mai mari decât bugetul estimat (neconfirmat de Rockstar) de 265 de milioane de dolari al GTA V, în primul rând deoarece planificarea producţiei a depăşit acei de la trei la patru ani necesari în mod obişnuit pentru a finaliza titluri de categoria AAA cum sunt Call of Duty: Black Ops 4 şi Fallout: 76 care urmează să apară.
Cifrele şi bugetele de vânzări sunt subiecte interesante de discutat, desigur, dar, în final, fanilor le pasă doar de dorinţa lor de a avea o experienţă unică şi distractivă. Iar, la nivelul acela, Rockstar a dat lovitura.