Povestea primei clădiri din Europa cu sistem anti-cutremur pe role. A fost inaugurată în 1930 și a trecut cu bine prin două seisme majore, în 1940 și 1977. Deși acum pare o ruină, imobilul de pe actualul bulevard Magheru este unul de importanță istorică pentru România și nu numai.
Povestea primei clădiri din Europa cu sistem anti-cutremur pe role. Cât valorează acum?
Pentru decenii, bucureștenii se familiarizaseră cu clădirea din centrul Capitalei, de pe Bd. Magheru, unde trona sigla CICLOP. Aici, mulți își aduceau mașinile pentru a fi reparate la, probabil, cel mai cunoscut service auto din oraș.
Oricum, cel mai prestigios și cu o istorie aparte. Clădirea în sine are o importanță istorică pentru România din cel puțin două motive.
Ciclop este primul imobil din Europa construit cu sistem antiseismic pe role, care permite clădirii să reziste mult mai bine la cutremure.
Citește și: România se pregătește de cutremur evaluând clădirile „din ochi”. Bilanț probabil: 6.500 de morți
Iar de la inaugurarea sa, în 1930, a trecut deja prin două seisme majore: 1940 și 1977.
De asemenea, Ciclop, imobil realizat din beton armat, a găzduit și prima parcare supraetajată din România, conform patrupereti.ro.
Povestea sa se leagă de numele lui Dumitru Marinescu Bragadiru, ajuns cel mai mare producător de bere din România și al doilea cel mai bogat român de la începutul secolului XX, după Gheorghe Grigore Cantacuzino „Nababul”.
La 1915, terenul de 3.600 mp din Bulevardul Ion C. Brătianu 42, colț cu C. A. Rosetti se afla în proprietatea acestui Dumitru Marinescu Bragadiru (1842-1915).
Proprietarii cer 10 milioane de euro pe imobil
Mai târziu, în 1931, bulevardul avea să fie redenumit Take Ionescu, iar din 1948 comuniștii l-au rebotezat Gheorghe Magheru.
În perioada interbelică, bulevardul a devenit cea mai modernă arteră din București. De o parte și de alta au fost înălțate clădiri moderne cu 10 etaje, din beton armat: blocul Carlton, hotelurile Ambassador și Lido, blocul și cinematograful ARO (azi Patria) și blocul Scala.
Cum Bragadiru a murit chiar în anul achiziției terenului, moștenitorii săi au devenit proprietari ai imobilului, compus din clădire și teren de 3600 mp.
Fostul garaj și service auto Ciclop se vinde pentru 10 milioane de euro - Foto: sothebysrealty.ro
La 8 martie 1928 se semnează contractul de închiriere între aceștia și Societatea Comanditară CICLOP pentru „o parte din imobilul situat în Bulevardul Brătianu 42”, potrivit sothebysrealty.ro.
Societatea chiriașă se obliga să construiască o clădire de beton armat cu 4 etaje plus subsol, pe o suprafață de aproximativ 1.350 mp.
Imobilul este dat în folosință la 29 aprilie 1930, iar opt ani mai târziu se eliberează autorizația de construire pentru deschiderea unei cafenele la parter, cu vedere spre atelierele auto.
Clădirea a avut destinația inițială de garaj supraetajat și atelier auto, în primă fază fiind construite cinci niveluri.
Subsolul găzduia spații de parcare și tehnice, la parter se aflau spații comerciale și atelierul auto, iar la etaje spații de parcare și tehnice.
Citește și: Cine a introdus fast-food în România? Ce puteai să mănânci în 1932 cu doar 7 lei?
Ulterior, în 1940, se construiesc încă două etaje cu rolul de spații de birouri, iar suprafața totală desfășurată ajunge la 16.168 de metri pătrați.
Imobilul a fost naționalizat în 1950.
Așa cum s-a întâmplat cu numeroase alte clădiri importante din România, imobilul cunoscut acum drept blocul Ciclop este naționalizat în 1950, după sosirea la putere a regimului comunist.
După 1990, clădirea a fost retrocedată parțial în 2001 și integral, în 2015, unui număr de 6 moștenitori ai familiei Bragadiru.
O perioadă, clădirea a fost utilizată pe post de parcare supraetajată, însă în prezent este dezafectată și scoasă la licitație de casă de licitații Sotheby’s.
De altfel, moștenitorii și-au anunțat prima oară intenția de a vinde imobilul în 2017, când cereau 18 milioane de euro.
În 2019, prețul scăzuse la 10 milioane de euro, iar în prezent prețul este comunicat doar pe bază de cerere transmisă casei de licitații, potrivit b365.ro. Dar, fără succes.
Cel mai probabil, moștenitorii nu găsesc cumpărător din cauza faptului că Ciclop este clasificat ca monument istoric.
Acest lucru înseamnă că orice lucrare de reabilitare se poate face doar cu respectarea unor cerințe speciale și doar după primirea unui aviz de la Ministerul Culturii. Restricțiile suplimentare generează costuri suplimentare pentru renovare.
Moștenitorii familiei Bragadiru dețin și clădirea în care se află cinematograful Scala din imediata apropiere a blocului Ciclop, dar și Palatul Bragadiru de pe Calea Rahovei.
Marți, 6 februarie, Pimarul Capitalei, Nicușor Dan, a anunțat că blocul în care se află fostul cinematograf Scala și alte două imobile vor fi consolidate cu fonduri nerambursabile prin Programul Național de Consolidare a Clădirilor cu Risc Seismic Ridicat (PNCCRS).
Citește și: Cum a ajuns Bucureștiul primul oraș din lume la iluminatul public stradal? Când s-a întâmplat?
„Clădirea în care se află fostul cinematograf Scala și alte două imobile situate pe str. Vasile Lascăr nr. 6 și pe str. Spătarului nr. 17 bis vor fi consolidate cu fonduri nerambursabile prin Programul Național de Consolidare a Clădirilor cu Risc Seismic Ridicat (PNCCRS), anunță Nicușor Dan într-o postare pe pagina de Facebook.
Aceste trei clădiri au fost incluse de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației pe lista proiectelor eligibile în vederea încheierii contractelor de finanțare.
Contractul de reabilitare a imobilelor respective valorează 110,08 milioane de lei, aproximativ 22 de milioane de euro.
Dar soarta blocului și garajului Ciclop rămâne, în conntinare, incertă, în ciuda importanței clădirii pentru istoria construcțiilor din România, dar și di Europa. Norocul său este că posedă sistem antiseismic pe role, așa că are șanse să rămână „în picioare” încă multă vreme.