Preot Dan Bădulescu, chitaristul convertit de la rock, la imnuri și rugi. A cântat cu Iris și Sfinx

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 13.06.2024 - 09:28
Preot Dan Bădulescu, chitaristul convertit de la rock, la imnuri și rugi - Foto: colaj
Preot Dan Bădulescu, chitaristul convertit de la rock, la imnuri și rugi - Foto: colaj
in iris
in iris
dan badulescu
dan badulescu

Preot Dan Bădulescu, chitaristul convertit de la rock, la imnuri și rugi. A cântat în anii '70 - '80 cu trupe celebre, precum Iris, Sfinx, Roșu și Negru, apoi a emigrat în Suedia. A devenit un „om nou”, în sensul biblic, apropiindu-se de Hristos și a fost preot timp de 14 ani.

SHARE

Preot Dan Bădulescu, chitaristul convertit de la rock, la imnuri și rugi. Această formulare dintr-un cântec al formației Pro Musica, „Te salut, generație-n blugi!”, pe versurile lui Adrian Păunescu, reflectă, probabil, cel mai bine transformarea de care a avut parte fostul rocker ce și-a regăsit vocația în Hristos și credința ortodoxă, devenind preot.

Preot Dan Bădulescu, chitaristul convertit de la rock, la imnuri și rugi. A cântat cu Iris și Sfinx

Născut în 1952,  Dan Bădulescu era una dintre vedetele rockului românesc în anii '70 - '80. 

În 1975 a terminat Conservatorul la secția Pedagogie muzicală din cadrul Facultății de Compoziție, fiind coleg cu alte nume legendare ale rockului nostru, Dan Andrei Aldea și Sorin Chifiriuc.

Dar Bădulescu intrase în vârtejul rockului încă din 1968, la 16 ani, cu formația Solaris, pentru ca în 1972 să apară în cadrul formației Modern Grup, pe care o părăsește cu puțin timp înainte de desființare.

În același an, se alătură formației Chromatic Grup, cu care cântă în vara lui 1972 la Mamaia.

Citește și: Fostul lider al formației Sfinx, Dan Andrei Aldea, a încetat din viață

În 1974, Bădulescu devine memru al formației bucureștene Sfinx, care, la acea vreme, îi reunea reunindu-i pe Dan Andrei Aldea (chitară), Corneliu „Bibi” Ionescu (chitară bas) și Mișu Cernea (baterie). 

Cu Bădulescu la chitară ritmică, dar și cu intervenții vocale, acea formulă Sfinx a înregistrat primul disc LP, „Lume albă”, album de pionierat în muzica rock românească, prin folosirea sintetizatorului, unul chiar de producție proprie, conform sfantatreimeghencea.ro.

În octombrie 1975, Bădulescu părăsește formația și, după o serie de alte colaborări, devine membru al unei alte trupe celebre, Roșu și Negru, condusă de regretatul Liviu Tudan.

Dan Bădulescu (în stânga), alături de chitaristul Nuțu Olteaanu în perioada Roșu și Negru - Foto: viva.ro

Aici contribuie, printre altele, la înregistrarea unor piese ce au devenit celebre în epocă: „Lumea basmelor”, „Nufăr alb”, „Pasărea iubirii”, „Nea Mărin” și „Aleargă”. 

Formația imprimă în același an piesa „Oglinda”, compoziția lui Dan Bădulescu din perioada Sfinx, piesă ce are parte și de un videoclip în care Bădulescu susține partea vocală și de chitară solo.

Clipul poate fi vizionat AICI.

Bădulescu își petrece ultima parte a anului 1982 și anul următor alături de grupul Iris. Rămâne un singur an în celebra trupă, iar până în 1986 colaborează, printre alții cu Vali Sterian dar și cu Nicu Alifantis.

Ultima înregistrare efectuată în țară, în noiembrie 1985, este negativul piesei „Aproape liniște”, pe muzica lui Nicu Alifantis și versuri de Alexandru Andrieș.

Bădulescu cântă la chitara solo și chitara bas, iar vocea este înregistrată în primă fază de cântăreața Aura Urziceanu.

Citește și: FAKE NEWS Preot conspiraționist, lăudat de ActiveNews: „OMS, oficina lui Bill Gates”

În anul 1986 a emigrat în Suedia, unde, în scurtă vreme, a ajuns să cânte în strana unei biserici ortodoxe.

„Mi-am dat seama că l-am căutat pe Cel Viu între cei morţi. Dumnezeu este în biserică. Eu am pierdut cam mulţi ani din viaţă până să realizez acest lucru”, declara Dan Bădulescu într-una dintre puţinele apariţii în presă.

Într-un interviu pentru impact.ro, fostul chitarist ateu a povestit cum s-a rupt de rock și, în prima fază, s-a apropiat de curentul New Age și de yoga încă de când se afla în România lui Ceaușescu.

„Uite cum m-am rupt eu de rock. Eu am cântat în mai multe trupe de pop-rock și am mai cântat și cu folkiști.

Ei bine, în viața mea, la acel moment, s-a produs o schimbare. Nu am mai fost materialist și am devenit spiritualist. Atunci a intervenit și atracția pentru New Age.

Intrasem, așadar, într-o chestie New Age, dar fără să știu că îi spune așa. Era o chestie eclectică. Un amestec de filosofie și spiritualitate asiatică, de yoga, de antropozofie, creștinism… toate amestecate.

Și, în momentul în care intri într-o chestie din asta și ești muzician, ai tendința ca și muzica ta să reflecte chestia asta. Și versurile.

Și atunci s-a produs un declic în mine, în anii '80, și am încercat să fac o muzică mai specială, și versuri mai speciale, și spectacole mai speciale. Am vrut, atunci, să fac un rock spiritual.

Dar proiectele astea ale mele au dat greș. Pentru că nu aveai cum, în vremurile alea, să faci așa ceva. Ca să nu mai zic că nici colegii de trupă nu-mi împărtășeau ideile.

Citește și: Cântă alături de Iris și Sfinx. Fuge din România și devine preot. Virusul care îi „întunecă mințile”

Când s-a produs declicul de care îți ziceam, eram la Roșu și Negru, cu Liviu Tudan. Și, imediat după aia, trei luni, chiar mi-am făcut un trio, trupa mea și am scos chiar două piese pe un  disc. Dar a durat foarte puțin”, a povestit Dan Bădulescu.

Fostul chitarist rock Dan Bădulescu a slujit ca preot timp de 14 ani, la Biserica Oborul Nou din București - Foto: viva.ro

În Suedia avea să se apropie de muzica bizantină și a început să-și dorească tot mai mult să facă Teologia.

„Păi eu când am intrat în biserica românească de la Stockholm, a zis părintele, „vino-ncoace să cânți la strană”.

Și am zis, eu sunt profesor de muzică, am făcut Conservatorul, da îi zic, eu habar n-am muzică bisericească.

Și el zice, „nu-i nimic, o iei din mers…îți mai arăt eu, note știi?”. Și aveam cântările scrise și pe note normale. Și-atunci asta știam și eu să citesc, dar nu știam să cânt, n-aveam vocea formată…e cu totul altă muzică.

Și a venit actualul Patriarh Daniel să sfințească o biserică și acolo m-am întâlnit cu un părinte, și am venit odată în țară și am vorbit și i-am zis: „Părinte, eu aș vrea să învăț muzică bisericească, dar nu mă descurc, îmi dau seama că trebuie să am cursuri”.

Și el a zis, nu vrei să știi și dogmatică? Vreau, toate astea. „Dă la Teologie”. Dar cum să dau eu la Teologie fără seminar? „Da, se poate”. Atunci hai la Teologie”, a mai rememorat Dan Bădulescu propriul „drum al Damascului” și transformarea avută pe parcursul acestuia.

Rvenit în țară, după absolvirea Teologiei și hirotonire, în 1997, a devenit preot în Biserica Oborul Nou, cunoscută și sub numele de. Biserica Avrig sau Biserica Popa Lazăr după numele primului ei preot slujitor.

Iar alegerea acestui lăcaș de cult n-a fost întâmplătoare.

Citește și: Joacă memorabil cu Albulescu și Caramitru. Fuge în SUA în 1979 și e taximetrist. Renunță la actorie

„Și m-am întors, aveam chestia asta, „back to the roots” (n.r. - înapoi la rădăcini) tot timpul, și m-am uitat, era una se chema Avrig.

Și eu m-am născut la maternitatea Avrig, zic vreau să refac cercul. Și m-am dus la biserica de pe strada Avrig.

Uite așa. Și am stat 14 ani. Când am ieșit la pensie am fost la parohia aia. Nu paroh, preot doi”, a adăugat părintele Dan Bădulescu.

Lucrarea de licență pe care Dan Bădulescu a susținut-o după ce a terminat Teologia s-a numit „Muzică pentru tineret dezorientat religios”.

În 2002, a căpătat titlul de „doctor” în aceeași specializare; lucrarea de doctorat analizând chiar mișcarea New Age de care fusese atras cândva.

Cum s-a pensionat între timp, fostul rocker, ajuns la 72 de ani, mai oficiază slujbe doar în situații speciale.

Dar Dan Bădulescu s-a dovedit deosebit de activ în spațiul onlinem mai ales odată cu declanșarea pandemiei de coronavirus. El a susținut cu mult patos teoriile conspiraționiste în privința Covid-19 și vaccinării și, în general, are o poziție critică ultra-conservatoare față de realitățile actuale ale lumii.

Vorbește în termeni duri, adesea, în conferințe video, de Oculta mondială, de Noua Ordine Mondială și „omul nou” pe care aceasta vrea să-l creeze.

Citește și: De ce fiul lui Octavian Cotescu și al Valeriei Seciu s-a călugărit și a plecat din România?

„Noi suntem în faţa unor scamatori care ne fac să ne fugă atenţia; acum ne concentrăm pe boala asta şi ne scapă altele.

Şi în momentul în care cineva îi zice: „Stai, nu e aşa! Nu aveai cărţile alea!”, îl dai de gol, el zice: „Aaa, nu-i aşa! Fake news! Teoria conspiraţiei!”, 

Dar mai ce? „Zadărnicirea combaterii…”. Combaterii cui? Ce zădărnicim? Când îl dai de gol îi zădărniceşti scamatoriile şi nu se simte bine.

Şi atunci, iubiţi credincioşi, cuvântul de bază cu care să rămâneţi nu este covidul sau nu-ştiu-ce, astea vin, se duc;, nici măcar vaccinul.

Dar va fi ce? Noua Ordine Mondială, noul om! Totu-i nou! Mai zic ăştia de neo-marxişti: Nou, nou, nou, nou... Noua medicină, noua lege, noul dicţionar... 

Sunt cuvinte care au alt sens. Astea se instalează şi deja noi suntem martorii unei noi ere New Age. 

Este noua ordine socială, noua medicină. Și veţi vedea şi noua economie şi, ferească Dumnezeu, noua religie, noua biserică, toate astea. „Omul nou” – dar nu omul nou de care vorbeşte Hristos sau noi, Biserica”, spune părintele Dan Bădulescu într-una dintre predici, potrivit cuvantul-ortodox.ro.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te