Cu o Rusie tot mai agresivă în zona Mării Negre, apărarea spațiului aerian este o misiune tot mai importantă. Prin rotație, avioane din diverse țări NATO sosesc în România pentru misiuni de Poliție Aeriană Întărită (enhanced Air Policing) sub comandă Aliată
Totuși, în esență apărarea cerului cade pe umerii Forțelor Aeriene Române. După pensionarea vechilor MIG-uri 21 LanceR, România se bazează acum pe o escadrilă operațională 100% de F-16 Fighting Falcon. Concret, vorbim de cele 17 avioane achiziționate acum ceva ani din Portugalia.
Apărarea României în aer. Ce avioane și elicoptere avem și ce ne mai trebuie ca să ne punem cu rușii
Apoi, a început să se formeze și Escadrila 48 Vânătoare - prima dintre cele două escadrile de F-16 bazate pe cele 32 de aeronave achiziționate de la Forțele Aeriene Norvegiene. Primele 9 avioane au ajuns deja în țară și au fost dislocate la Câmpia Turzii unde va fi sediul noii Escadrile 48 Vânătoare din cadrul Bazei 71 Aeriană.
Citește și: Avioane F-16 au aterizat în vecinătatea României. Rusia începe vânătoarea „oriunde s-ar afla”
Probabil, nu întâmplător, generalul de flotilă aeriană Cătălin „Miki” Micloş, primul pilot român care a zburat în simplă comandă pe F-16 Fighting Falcon, a primit oficial comanda Bazei 71 Aeriene „General Emanoil Ionescu” din Câmpia Turzii. El va avea misiunea de a organiza noua escadrilă de luptă.
F-16
După ce toate aeronavele norvegiene vor ajunge în țară, Forțele Aeriene vor avea în dotare 49 de aeronave F-16 Fighting Falcon care vor constitui coloana vertebrală a apărării aeriene a României până la sosirea avioanelor F-35 Lightning II, de generația a cincea, pe care România speră să înceapă să le primească la începutul anilor 2030.
Se cam blochează tunurile
Ca sisteme de armament, Forțele Aeriene Române mai au 21 de IAR 330 SOCAT, care inițial au fost concepute ca elicoptere de transport, dar au fost transformate în aeronave de atac prin montarea unor sisteme de armament. Practic au fost montate un tun GIAT THL20 de calibrul 20 mm, turelat, proiectile reactive nedirijate S-5K/M calibrul 57mm în lansatoare multiple UB-16-57 (4 puncte de acroșare și 8 rachete antitanc Rafael Spike-ER. Nu se știe cum s-ar comporta SOCAT în misiuni reale de luptă, dar unele surse spun că tunul de bord se blochează destul de des după trei focuri.
În plus, Forțele Aeriene (RoAF) mai au în dotare și 36 de IAR 330 în varianta clasică dintre care trei au fost navalizate.
IAR 330
Cu ceva timp în urmă, MApN a dat de înțeles că ar vrea să înlocuiască elicopterele Puma ale Forţelor Aeriene Române, dintr-o generaţie veche de 45 de ani, dar instituția nu a făcut încă demersuri concrete în acest sens.
La vremea respectivă, în mediile militare se discuta că Black Hawk ar fi opțiunea cea mai bună pentru că este un elicopter cu o vastă experienţă în teatrele de operaţii, iar ROMAERO SA şi Sikorsky, parte a grupului Lockheed Martin, au semnat un Memorandum de Înţelegere pentru înfiinţare în România a unui centru regional de întreţinere a acestor elicoptere.
Totuși, în perspectivă, se pare că la RoAF vor ajunge două elicoptere militare H215M, valoarea estimată a achiziţiei fiind de 150 milioane euro, fără TVA. Acestea vor avea capabilități Anti-Surface Warfare – AsuW adică vor vâna navele de suprafață.
La capitolul transport nu stăm rău
Ca flotă de transport RoAF au pe lângă un bătrân AN-26 “sovietic”, șapte C-27J Spartan și opt C-130 Hercules în variantele B și H. C-130 H Hercules este o aeronavă de transport versatilă și fiabilă, care poate îndeplini o varietate de misiuni cum ar fi transportul aerian, evacuare medicală, asistență umanitară și ajutor în caz de dezastru.
Citește și: România trimite "Spartanul și Hercules" pentru stingerea incendiilor de pădure Macedonia de Nord
C-27J Spartan
Aceste aeronave de transport fac parte din Baza Aeriană 90 care are o experiență vastă de zbor de 19 ani în Afganistan, începând de la Operațiunea Enduring Freedom și extinzându-se în continuare în misiuni în Irak, Mali, Balcani, precum și în diferite zboruri naționale și internaționale.