„Avem în derulare proiecte importante şi considerăm că 700 de kilometri de autostradă şi 300 de kilometri de drum expres pot fi finalizaţi până în anul 2024”, a declarat recent ministrul Transporturilor Lucian Bode.
Lucrările au diverse viteze, în funcție de zona geografică. O situație proastă, în materie de infrastructură rutieră, se întâlnește exact în regiunile care votează, în majoritate, cu PSD, partid aflat la putere între 2012 și 2019.
Turda – Sebeș. Circulația a fost deschisă, în 2018, pe jumătate din autostradă - cea care începe de la Turda. Ceilalți 40 de kilometri, rămași închiși, au fost împărțiți în două loturi. Pe lotul 1, lucrările au ajuns la un stadiu de 92%, iar plăți s-au făcut pentru 82%.
Termenul de finalizare este 31 decembrie 2020 pentru cei 17 kilometri. Lotul 2 este finalizat în proporție de numai 75% și este improbabil să fie terminat până pe 3 decembrie 2020, termen asumat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Sibiu – Pitești. Pe autostrada de 130 de kilometri se lucrează doar pe 5 kilometri, între Sibiu și Boița. Aici, lucrările au ajuns la un stadiu de 25% și se vor termina în 2023.
Citește și: AUTOSTRĂZILE ROMÂNIEI - Bucureștiul mai are de așteptat până se va circula civilizat
Vestea bună este că, pe toate secțiunile, licitațiile au fost deblocate, în unele cazuri desemnându-se chiar câștigătorii. Circulația se va deschide, cel mai devreme, în 2025.
Craiova – Pitești. Lucrările ar fi trebuit să înceapă în 2016. Acest lucru nu s-a petrecut nici în 2019, când Dragnea și Olguța Vasilescu s-au pozat „plantând” câteva borduri. Lucrările pe primele două tronsoane (de 17, respectiv 40 de kilometri) se află la stadii diferite de execuție - 17%, respectiv 45%.
Cei aproape 65 de kilometri vor fi inaugurați în toamna anului 2021, potrivit programării. Pe tronsoanele 3 și 4 au fost, de curând, desemnați câștigătorii. Lucrările pe ceilalți 62 de kilometri ar trebui terminate în 2023.
Comarnic – Brașov. Autostrada spre munte a fost licitată de trei ori (prima dată în 2009).
De fiecare dată, investitorii s-au retras, fie pentru că nu au găsit finanțare, fie pentru că au considerat investiția nerentabilă. Se lucrează doar pe o porțiune de 6,3 kilometri între Cristian și Râșnov. Autoritățile spun că ciotul de autostradă va fi deschis până la finalul anului.
Moldova: În acest moment, orice termen înaintat pentru autostrada Târgu Mureș – Iași sau pentru București - Iași este hazardat. Se lucrează numai la Centura Bacău.
Aici, stadiul lucrărilor executate de asocierea Spedition UMB - Tehnostrade este de aproximativ 85%, existând deja strat de asfalt pe aproximativ 7 km din cei 16 ai secțiunii de autostradă.
Autostrada Transilvania. Proiectul, de 450 de kilometri, trebuia finalizat în 2013, dar se circulă pe numai 80 de kilometri. Există porțiuni mari (Brașov – Sighișoara) unde nu se întâmplă nimic.
Pe tronsonul Chețani – Câmpia Turzii s-a ajuns la un progres de 40%, dar mobilizarea slabă pune în pericol termenul de deschidere – 2021.
Autostrada Sud. Drumul de mare viteză București - Alexandria – Roșiori - Caracal – Craiova a fost promis, în repetate rânduri, de guvernele PSD, dar nu s-a mișcat nimic.
Abia în această vară, CNAIR a cerut finanțare europeană pentru porțiunea București – Alexandria.