Actuala centură a Capitalei are două benzi pe sens numai pe o treime din lungimea de 72 de kilometri. În partea de sud, Centura arată ca după război: îngustă, cu gropi și o bandă pe sens. La intersecția cu intrările și ieșirile din București, cei care vin pe șoseaua de Centură nu au prioritate. În acest moment, sunt în construcție patru pasaje.
O autostradă nouă pentru București
Traficul de pe actuala Șosea de Centură, în mare parte nemodernizată, se va muta, din 2023, pe Autostrada de Centură a Bucureștiului.
„Inelul de Centură al Capitalei are 102 km, cu cele două sectoare. Sectorul de sud, cu trei tronsoane, are 52 km. În această perioadă, tronsonul I are termen de predare a proiectului tehnic şi vom emite termenul de începere a lucrărilor până la sfârşitul anului.
La tronsonul II am început lucrările pe o secţiune şi vom da ordine de începere şi pe diferenţa de 14 km. Din păcate, pe tronsonul III antreprenorul nu a predat proiectul la timp, i-am aplicat o penalitate şi sperăm să se trezească”, a explicat ministrul Lucian Bode.
Termenele de finalizare sunt între 2023 și 2024. Pe un singur tronson din sectorul de nord (50 de km) s-a semnat contractul de proiectare şi execuţie, alte trei tronsoane fiind în perioada de contestaţii.
Singurul tronson care a înregistrat progrese timide este Bragadiru – Vidra, care are 16 kilometri și va costa peste 750 milioane de lei. Progresul general la ora actuală este de 0,84%. Tronsonul va fi finalizat în februarie 2023.
Domnești: 14 ani de la inițiativă
Lipsa Pasajului de la Domnești face ca șoferii care înconjoară Capitala pe Șoseaua de Centură să aștepte și două ore în coloană.
Primul proiect pentru lărgirea Prelungirii Ghencea (artera care iese din București spre Domnești), plus pasajul aferent, a fost elaborat în 2006 de către Consiliul General. Lucrările s-au împotmolit pentru că o parte din proiect trebuia aprobat de Ministerul Transporturilor (care avea în subordine Centura).
Abia anul trecut au început lucrările de lărgire a Prelungirii Ghencea și nu au fost finalizate. Potrivit documentelor oficiale, Pasajul Domnești va avea doar 536 de metri și va costa 91 de milioane de lei fără TVA.
Finalizarea lucrării este estimată pentru septembrie 2021. Lucrările au ajuns la un stadiu de 11%, iar plățile la 9%.
Mogoșoaia: S-a stat pe loc 20 de luni
La Pasajul Mogoșoaia peste Șoseaua de Centură lucrează compania Strabag. Lucrările au ajuns la un stadiu de 25%, plățile fiind în întârziere.
Până acum, s-a plătit numai 8,7% din suma totală. Compania de Autostrăzi estimează că lucrările se vor finaliza în 2022, fără a se preciza luna. Neînțelegerile dintre Guvern, Primăria București și companiile de utilități au pus bețe în roate proiectului.
Proiectarea și execuția la Pasajul Mogoșoaia a fost semnată în 23 octombrie 2018. Abia după 20 de luni, pe 2 aprilie 2019, a fost emis ordinul de începere al lucrărilor.
Podul se întinde pe 800 de metri și a fost deviat pentru a se construi noile bretele. Pilonii principali de susținere au fost ridicați, lucrându-se la forarea pilonilor de la baza pasajului.
Berceni: 5 ani pentru 3 kilometri
La Pasajul Berceni, contractul de execuție al lucrărilor a fost semnat în martie 2019. Lucrările au început după 15 luni, când au fost finalizate lucrările de proiectare.
Potrivit CNAIR, amenjarea nodului rutier de la Berceni se întinde pe 2,4 kilometri și va costa 146 milioane de lei.
Se estimează că lucrările vor fi finalizate în 2022. Până acum, lucrările au avansat la un stadiu de 15%, iar plăți sunt făcute în valoare de 1%. În acest moment, se lucrează la bretelele dinspre localitatea Berceni.
Se speră că, în 2022, proiectul va fi finalizat.
La Pasajul Oltenița se amenajează un alt nod rutier (pasaj) care are o lungime de 3,6 kilometri și un cost de 169 de milioane de lei. Chiar dacă ar trebui deschis în 2022, mobilizarea pare modestă. S-a ajuns numai la 3% avans al lucrărilor.