Întrebată cum va putea să cheltuiască România în doar patru ani această sumă, având în vedere problemele cu licitațiile, Adina Vălean a recunoscut că ”România are o capacitate administrativă redusă”, dar a spus că în PNRR sunt menționate și reforme structurale în domeniu.
Guvernul a lansat săptămâna trecută PNRR, programul care prevede modul în care România va cheltui cei 30 de miliarde de euro alocați de UE prin programul de împrumuturi și granturi nerambursabile Next Generation EU. Programul va fi negociat cu Comisia Europeană până în aprilie 2021 și poate fi modificat față de versiunea pusă în dezbatere publică.
Planul României este bun și respectă filosofia Comisiei în legătură cu aceste planuri de țară. Practic, conținutul trebuie să reflecte recomandările Comisiei Europene din Semestrul European, pentru fiecare stat membru în parte. România a avut recomandări în toate domeniile – de la educație la digitalizarea administrației, de la infrastructura de transporturi, la sănătate. Planul pus în consultare publică joi seara acoperă bine aceste recomandări, mai mult, se concentrează pe problemele stringente, pe domeniile în care, investițiile masive vor provoca efecte pozitive pe termen lung în societate. Sigur, orice tip de investiție trebuie să urmeze principiile directoare ale Comisiei Europene care se referă la sustenabilitate și digitalizare.
Infrastructura de transporturi va beneficia de o treime din suma totală acordată pentru redresarea economică, adică peste 9 miliarde de euro și cred că e o decizie pragmatică. Sunt multe investiții în șosele, care completează rețeaua transeuropeană TEN-T, o prioritate a Comisiei până în 2030, dar sunt investiții care au o componentă importantă de digitalizare, prin sistemele de trafic inteligent, o altă componentă verde, prin folosirea, în construcție, de materiale ecologice și prin echiparea autostrăzilor și drumurilor expres cu stații de reîncărcare pentru mașinile electrice.
O parte din bani merg spre calea ferată, modul de transport cu cele mai puține emisii. 2021 va fi Anul European al Căilor Ferate, tocmai pentru că vrem să promovăm și să creștem, inclusiv prin investiții, rolul căilor ferate în ecosistemul de transporturi european, potrivit g4media.ro.