Industria auto, aflată deja în criză profundă din cauza costurilor electrificării, geme sub noile „tarife reciproce” americane. Criza se va intensifica și experții se așteaptă la pierderi și de peste 60.000 de locuri de muncă în Europa.
Cea mai afectată țară europeană este Germania, „motorul Europei”, unde furnizorii ar putea fi nevoiți să dea afară până la 25.000 de oameni.
Citește și: Peste 100 de fabrici din România, în pericol din cauza taxei de 25% impusă de Trump
Taxele lui Trump: 60.000 locuri de muncă din industria auto europeană, inclusiv România, în pericol
Taxele lui Trump pentru mașini și piese vor costa Europa și, în special, Germania, pierderi semnificative de locuri de muncă.
Conform calculelor Asociației Europene a Furnizorilor de Automobile CLEPA, în prezent, la nivelul UE, pentru exporturile de piese auto în SUA este nevoie de circa 125.000 de locuri de muncă, din care 51.000 în Germania, notează merkur.de.
În scenariul unei scăderi cu 30% a exporturilor, tarifele punitive din SUA ar putea pune în pericol 37.500 de locuri de muncă în UE, din care 15.000 în Germania.
Citește și: Criza lovește și industria auto din România. Producția Dacia și Ford a scăzut cu 11% în 2025
Iar în scenariul cel mai pesimist, în care exporturile se prăbușesc cu 50%, taxele lui Trump ar putea pune în pericol 62.500 de locuri de muncă în industria furnizorilor auto din UE, din care 25.000 în Germania.
Industria furnizorilor auto, în criză de ani
Industria germană a furnizorilor de automobile, cea mai puternică din Europa, de pildă, pur și simplu nu a reușit să iasă din modul de criză de ani de zile.
Costurile ridicate ale energiei, reticența de a cumpăra, incertitudinile geopolitice și transformarea către electromobilitate au pus companiile sub presiune puternică în ultimii ani și au făcut ca Germania să pară neatractivă ca locație de afaceri.
Pe piața internațională, furnizorilor europeni de automobile le este aproape imposibil să concureze cu China.
Furnizorii germani, de exemplu, au pierdut cota de piata în doar câțiva ani, în timp ce China a câștigat constant cota de piata în aceeasi perioada.
Citește și: Șeful Fiat, Citroen, Opel, Chrysler, Peugeot, Alfa, Ferrari: „Industria auto e în pericol în Europa”
Iar tarifele lui Trump ar oferi multor companii lovitura de grație întârziată. După cum arată analiza CLEPA, în urma acestor provocări, starea de spirit din cadrul industriei furnizorilor auto europeni a atins un minim istoric în 2025.
Aproape 60% dintre furnizori raportează că au avut impact negativ din cauza instabilității geopolitice. Iar 42% cred chiar că nu există o cale către profitabilitate în acest an.
Tarifele punitive ale SUA de 25% pentru mașini și piese ar putea declanșa o relocare a producției în SUA, dar, potrivit experților din industrie, acest lucru ar necesita investiții și efort semnificative, care, pur și simplu, nu ar fi fezabile din cauza profitabilității mai scăzute.
Iar majoritatea specialiștilor sunt de acord asupra unui lucru: industria se confruntă cu pierderi semnificative de locuri de muncă.