Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au analizat mai multe sortimente de cozonaci şi au descoperit produse care conţin până la 21 de aditivi diferiţi, inclusiv în aluat, umplutură şi glazură.
Ei au menţionat că acest lucru ridică semne de întrebare legate de originea naturală, dar şi calitatea produselor, mai ales în cazul celor prezentate drept ”tradiţionale” sau ”de casă”.
Citește și: Secretul cozonacului pufos pentru masa de Paște. Ce trebuie să faci ca să-ți iasă ca cel al bunicii?
Cozonaci prezentați drept „de casă”, cu 21 de aditivi. Neregulile găsite de ANPC înainte de Paște
”În perioada sărbatorilor pascale, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor pune la dispoziţie următoarea evaluare comparativă a informaţiilor oferite consumatorilor pentru produsele tip cozonac, comercializate în marile lanţuri de retail din România. Au fost analizate peste 20 de sortimente de cozonaci, produse de unităţi proprii sau furnizori din sectorul privat pentru reţele precum Carrefour, Auchan, Mega Image, Penny”, au transmis, joi, reprezentanţii ANPC, conform News.ro.
Ei au menţionat că au identificat produse care conţin până la 21 de aditivi diferiţi, inclusiv în aluat, umplutură şi glazură, iar acest lucru ridică semne de întrebare privind originea naturală cât şi calitatea produselor, mai ales în cazul produselor prezentate drept ”tradiţionale” sau ”de casă”.
„Aducem în atenţie faptul că numeroase produse utilizează premixuri fără a menţiona proporţia reală de ingredient activ (ex: nucă), ceea ce poate induce în eroare consumatorul cu privire la conţinutul real al umpluturii. În unele cazuri, umpluturile nu sunt menţionate în denumirea produsului, iar procentul efectiv de nucă este net inferior percepţiei create”, au mai transmis comisarii ANPC.
Ei mai atenţionează că dacă în denumirea produsului se regăsesc ingrediente precum: nucă / rahat / stafide / cacao / mac trebuie ca în lista de ingrediente să se regăsească ponderea / cantitatea lor în produsul finit. Deopotrivă, indicarea cantităţii/ponderii în lista de ingrediente se menţionează şi în cazul în care ingredientele următoare: nucă/rahat/stafide/cacao/mac se regăsesc pe ambalaj evidenţiate prin desene sau grafică.
Reprezentanţii ANPC s-au referit şi la etichetarea anumitor substanţe sau produse care provoacă alergii sau intoleranţe (alergeni).
„În orice cicumstanţă consumatorului trebuie să i se furnizeze informaţii într-un mod complet şi precis pentru a face o alegere în cunoştinţă de cauză . Menţionarea alergenilor în lista ingredientelor nu este suficientă atâta timp cât nu sunt puşi în evidenţă printr-un set de caracteristici grafice care îi diferenţiază clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond”, a mai transmis sursa citată.
Comisarii ANPC oferă mai multe sfaturi consumatorilor înainte de a cumpăra asemenea produse: citiţi cu atenţie eticheta de produs, aceasta ar trebui să ofere toate informaţiile; achiziţionarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spaţiile de comercializare trebuie să fie în permanenţă curate şi bine întreţinute; personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecţie sanitară, respectiv halat de protecţie şi bonetă, iar manipularea produselor să se facă cu mâinile acoperite de mănuşi curate sau de unică folosinţă; produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf şi de insecte, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna.
De asemenea, produsele de patiserie trebuie să aibă menţionate pe etichetă, obligatoriu, lista ingredientelor alergene, precum şi prezenţa anumitor premixuri, în compoziţie, sau a unor ingrediente care le înlocuiesc pe cele clasice.
Totodată, pentru produsele de patiserie preambalate, data durabilităţii minimale este stabilită de producător şi se va inscripţiona pe etichetă/ambalaj.