În perioada 2017-2020, primăriile sectoarelor 3, 4, 5 și 6 ale Capitalei au intervenit la calea de rulare a tramvaielor pentru a monta gazon, în urma unui protocol cu STB SA. Arterele vizate au fost Calea 13 Septembrie, Bd. Timișoara, Cal. Rahovei, Cal. Vitan, Pasajul Mărășești, Șos. Alexandria, Cal. Ferentari, Șos. Giurgiului și Șos. Progresului.
Pe cât de populară s-a dovedit inițiativa primăriilor de sector, însă, pe atât de iresponsabilă și de distructivă a fost pentru transportul public, afirmă specialiștii Asociației Metrou Ușor, prezentând și o listă a incidentelor și deraierilor tramvaielor.
Citește și: Un stâlp care a căzut în capitală peste un tramvai a fost pus cu susul în jos
Cum strică tramvaiele și crește riscul de accident iarba pusă între șine de primării în Capitală
„Infrastructura de tramvai este sabotată de primăriile de sector prin lucrări de înierbare produce anual pagube pentru STB S.A. și întârzieri pentru călători. (...)
Ce este greșit cu înierbarea liniilor existente de tramvai? Soluția tehnică existentă (linii de cale ferată cu traverse așternute pe pat de balast) nu permite înierbarea șinelor. Concret, primăriile de sector au așternut pământ și rulouri de gazon peste traverse și piatra spartă ce trebuie menținută curată și întreținută la intervale regulate pentru a păstra proprietățile constructive de preluare a sarcinii tramvaielor fără să apară denivelări, văluriri, sau devieri ale șinelor de la axul drumului.
Care sunt efectele sabotajului primăriilor de sector?
Compromiterea balastului prin colmatare și vălurirea căii de rulare. Acum avem călătorie de roller-coaster și pe infrastructură modernizată, nu doar pe cea veche de zeci de ani.
Imposibilitatea întreținerii infrastructurii de către STB S.A., piatra spartă fiind acoperită complet de gazon, astfel că operațiunile regulate de burare a terasamentului nu pot fi realizate.
Creșterea riscului de accidente grave. Iarba aflată la nivel cu șina sau chiar deasupra șinei este tocată de roțile tramvaielor, formând o pastă alunecoasă ce duce la patinajul tramvaielor și la imposibilitatea de frânare în parametrii constructivi ai vehiculelor.
Împotmolirea sau deraierea tramvaielor (mai jos prezentăm lista completă).
Scăderea vitezei comerciale - vatmanii sunt nevoiți să reducă viteza din cauza șinei vălurite și a lipsei de aderență.
Avarierea trenurilor de rulare ale tramvaielor - patinajul rezultat formează zone plane pe roți ce trebuie remediate la strung - lucru costisitor și care imobilizează tramvaiele până la finalizarea reparațiilor. STB S.A. se chinuie să asigure zilnic necesarul de vehicule pe trasee.
Jurnal de deraiere - ce incidente și deraieri au avut loc în ultimii ani pe șinele sabotate de primăriile de sector:
20.09.2018 - vagonul 304 se împotmolește în gazon în stația Șos. Progresului, sens Depoul Alexandria.
25.09.2018 - vagonul 244 se împotmolește în gazon în apropierea stației Șos. Ferentari, sens Piața Unirii.
25.09.2018 - vagonul 328 se împotmolește în gazon în dreptul străzii Iosif Niculescu, sens Depoul Alexandria.
11.11.2018 - vagonul 005 se împotmolește în gazon, în apropierea stației Teiuș și îi este rupt dispozitivul de salvare.
23.06.2021 - vagonul 415 deraiază între stațiile Piața Rahova și Petre Ispirescu, sens Piața Unirii.
06.07.2021 - vagonul 404 deraiază în stația Piața Rahova, sens Piața Unirii.
04.09.2022 - vagonul 411 deraiază în zona liceului D. Bolintineanu, sens Depoul Alexandria.
03.08.2023 - vagonul 402 deraiază la ieșirea din stația Mărgeanului, sens Depoul Alexandria.
22.07.2024 - vagonul 409 deraiază între stațiile Șos. Progresului și Piața Chirigiu, sens Piața Unirii.
02.11.2024 - vagonul 410 deraiază între stațiile Piața Chirigiu și Șos. Progresului, sens Zețarilor.
08.12.2024 - vagonul 3875 (model Astra Imperio Metropolitan, cel mai nou model din flota STB) deraiază între stațiile Piața Rahova și Petre Ispirescu, sens Piața Unirii.
04.01.2025 - vagonul 3875 (model Astra Imperio Metropolitan, cel mai nou model din flota STB) deraiază în zona Piața Rahova, sens Piața Unirii.
Am avertizat încă de la început că aceste lucruri se vor întâmpla, iar incidentele din ultimii 7 ani confirmă temerile noastre. În anul 2018 am solicitat STB SA, clarificări cu privire la acordul dat autorităților pentru înierbarea căii de rulare a tramvaielor și la modalitățile de întreținere a infrastructurii ulterior instalării gazonului. Nu am primit niciun răspuns.
Având în vedere intensificarea accidentelor cauzate, precum și faptul că au început să fie afectate chiar și noile tramvaie Imperio, solicităm STB S.A. să își prezinte punctul de vedere cu privire la cele menționate mai sus și să pună la dispoziție, în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public, următoarele:
Protocoalele de colaborare dintre STB S.A. și primăriile de sector pentru lucrările de înierbare a șinelor de tramvai.
Dacă există, cererile STB S.A. adresate primăriilor de sector pentru remedierea infrastructurii de tramvai afectată de lucrările de înierbare și răspunsurile primite de la autoritățile locale la respectivele cereri.
Amintim faptul că în august 2020 primăria sectorului 6 anunța înierbarea liniei 41 pe același model. Din fericire, acest lucru nu s-a mai întâmplat, iar linia 41 a fost scutită de întârzierile și avariile ce ar fi survenit ca urmare a unor intervenții similare.
Susținem creșterea spațiilor verzi prin soluții de tip de "green track", însă infrastructura trebuie să fie special proiectată pentru acest lucru.
Pe Str. Liviu Rebreanu și Șos. Pantelimon liniile au fost proiectate din start în acest sens, fiind așezate pe grinzi speciale din beton cofrat, cu spații dedicate pământului vegetal, gazonului și irigațiilor. Gazonul nu depășește cota liniei și nu există niciun pericol de împotmolire sau deraiere. Acolo nu vorbim despre simple rulouri de gazon așezate peste calea ferată”, afirmă specialiștii Asociației Metrou Ușor, pe Facebook.