Poate că nu v-ați gândit prea mult de ce îmbarcarea se face pe partea stângă a avionului deși există uși și pe partea dreaptă.
Nu este stipulat nicăieri că este interzisă îmbarcarea din partea dreaptă. Câteva companii aeriene chiar au folosit ocazional partea dreaptă pentru îmbarcare, dar astfel de cazuri sunt mult mai puțin frecvente.
De ce ne îmbarcăm și coborâm din avion pe partea stângă? Mulți nici nu s-au gândit la acest lucru
Unul dintre motivele majore pentru această metodă de îmbarcare constă în fluxul de lucru al echipajului de la sol. Partea dreaptă a aeronavei este centrul numeroaselor activități cruciale, inclusiv alimentarea cu combustibil și încărcarea bagajelor.
Citește și: De ce să nu porți pantaloni scurți sau fustă scurtă când mergi cu avionul. Puțini știu acest lucru
Aceste sarcini trebuie îndeplinite rapid și eficient, în special în cazul companiilor aeriene care se străduiesc să obțină timpi de răspuns scurt. Forfota din această zonă poate fi într-adevăr o priveliște dacă se întâmplă să fii așezat pe partea dreaptă a aeronavei în timpul acestor operațiuni.
Pentru a asigura operațiuni la sol fără obstacole, îmbarcarea pasagerilor are loc pe partea stângă a avionului. În acest fel, echipajul de la sol își poate continua îndatoririle fără a fi deranjați, facilitând plecări mai rapide și prevenind eventualele probleme de siguranță.
Tradiție și comoditate
Pe lângă caracterul practic, tradiția joacă, de asemenea, un rol esențial în dictarea pasagerilor laterali care urcă. Această tradiție provine din practicile nautice. Tocmai navele și bărcile au influențat normele călătoriilor aeriene moderne.
În termeni maritimi, partea stângă a unei nave este cunoscută sub numele de „port”. Iar, partea dreaptă este „tribord”. Această nomenclatură poate fi urmărită până la o perioadă în care navele erau ghidate de o vâslă de cârmă, de obicei situată pe partea dreaptă.
Citește și: Cât costă să mergi cu trenul, cu mașina sau cu avionul la mare în Turcia și Bulgaria. Diferențe mari
Pentru a evita interferența cu vâsla de cârmă, îmbarcarea și debarcarea se făceau, de obicei din partea stângă a navei. Această convenție maritimă a fost transmisă și în lumea aviației. Astazi, pasagerii se îmbarcă în avioanele din port mereu din partea stângă, onorând această tradiție veche.
Un alt factor de menționat care contribuie la îmbarcarea pe partea stângă, ar fi confortul pilotului, care ocupă în mod tradițional scaunul din stânga al cabinei. În primele zile ale aviației, aeroporturile au fost proiectate astfel încât aeronavele să poată rula aproape de terminal, pentru ca pasagerii să se îmbarce sau să debarce.
Având ușa de îmbarcare pe partea stângă a aeronavei, piloților le-a fost mai ușor să judece distanța de la vârful aripii din clădirea terminalului, evitând astfel orice accident sau daună nedorită. Așadar, metoda de îmbarcare din partea stângă a avionului, este și pentru a oferi confort și ușurință operațională a pilotului.
După cum vedeți, practica îmbarcării/debarcării pe partea stângă în avioane nu este o întâmplare. Este mai degrabă o procedură bine gândită, influențată de cerințe practice, precedente istorice și confortul pilotului.