Elevii, despre subiectele la română, de la Evaluarea Națională: „Atenția a făcut diferența”

DE Catinca Doboș | Actualizat: 25.06.2024 - 15:39
Elevii, despre subiectele la română, de la Evaluarea Națională: „Atenția făcut diferența” - Inquam Photos / George Călin
Elevii, despre subiectele la română, de la Evaluarea Națională: „Atenția făcut diferența” - Inquam Photos / George Călin

Ce părere au avut elevii și profesorii despre subiectele de anul acesta, de la proba de română, din cadrul Evaluării Naționale? Absolvenții de clasa a VIII-a ne-au spus cum li s-a părut subiectul.

SHARE

Absolvenții clasei a VIII-a au susținut astăzi proba la Limba și literatura română, în cadrul Evaluării Naționale, pentru admiterea la liceu.

Newsweek România a întrebat câțiva elevi și două profesoare de limba și literatura română ce părere au despre subiectele de anul acesta.

Ce au spus elevii despre subiectele de la Evaluarea Națională?

Elevii de la Colegiul Național „A. T. Laurian” din Botoșani au fost mulțumiți după examen, însă au subliniat faptul că rezolvarea subiectelor a necesitat multă atenție, cerințele având diferite subtilități.

„Eram pregătit pentru orice.”

„Ceea ce poate a ridicat probleme unora, au fost micile subtilități ale limbii române la subiectul I.B, ultimul exercițiu.”

„Mi-a plăcut mult subiectul și am avut inspirație. Totuși, am greșit la niște grile din neatenție.”

„Mi-a fost ușor la subiectul I.A, am avut un text cu care deja fusesem familiarizată.”

„Eram destul de stresată că nu o să am timp încât să termin subiectul al II-lea.”

Un alt elev ne-a trasmis că i s-a părut greu exercițiul de transcriere a propozițiilor subordonate dintr-o frază, precizând felul acestora.

„Caracterizare de personaj. Un subiect accesibil, atât pe partea de gramatică, cât și privitor la elementele de înțelegere și interpretare ale textului. Diferența? De departe a fost atenția.”

Am întrebat și câțiva elevi de la Școala Gimnazială Nr. 1, comuna Pecineaga, județul Constanța, ce părere au avut despre subiecte.

„Am greșit la exercițiul cu fraza.”

„Subiectele au fost accesibile.”

„Nu a fost nici greu, nici ușor.”

O altă elevă din Constanța ne-a spus că nu a făcut exercițiul în care elevii au fost puși să scrie un enunț asertiv, în care verbul „a avea” să fie atribut, și o propoziție negativă, în care substantivul „expediție” să fie complement prepozițional.

Ce spun profesorii?

Deși unii elevi nu au întâmpinat dificultăți în rezolvarea cerințelor, Dorica Coca, profesoară de limba și literatura română la Colegiul Național „A. T. Laurian” din Botoșani, consideră că subiectele nu au fost ușoare și, la fel cum ne-au spus și elevii, acestea au necesitat multă atenție pentru a fi rezolvate corect.

„Desigur, elevii care s-au pregătit foarte bine vor spune că a fost ușor, ceilalți vor fi mai rezervați. Subiectele au depășit puțin nivelul mediu, au necesitat foarte multă atenție și foarte mult exercițiu în perioada pregătirii. 

Cerințele au fost similare, ca structură și ca formulare, celor de la examenul național din 2023, respectând modelul oficial al Ministerului Educației. Includerea unor aspecte cu un grad mai ridicat de dificultate, prezența unor itemi obiectivi, la partea de gramatică, va permite o departajare mai ușoară a elevilor.

Partea mai dificilă a fost la subiectul al II-lea, unde elevii au avut de redactat o compunere (minimum 150 de cuvinte) în care să caracterizeze personajul dintr-un text la prima vedere: textul-suport de la subiectul I. Aici, elevii, deși obișnuiți cu acest tip de compunere, pot aborda schematic rezolvarea, doar precizând trăsăturile eroului sau mijloacele de caracterizare, fără o susținere cu exemple sau cu valorificarea textului, care să dovedească înțelegerea”, a declarat Dorica Coca, profesoară de limba română și de limba latină la Colegiul Național „A. T. Laurian” din Botoșani, pentru Newsweek România.

Alina Evanthia Fotea, profesoară de limba și literatura română la Școala Gimnazială Nr. 1, comuna Pecineaga, județul Constanța, ne-a spus cum au văzut subiectele copiii de la o unitate de învățământ din mediul rural.

„Deși am lucrat destul de mult cu elevii mei, fiind copii din mediul rural, fără prea multe posibilități, aceștia au considerat că subiectele au avut un grad de dificultate puțin ridicat. Nu au răspuns la toți itemii, mai ales la asocierea cu alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară și la caracterizarea personajului. În rest, s-au descurcat în mare parte”, a declarat Alina Evanthia Fotea, profesoară de limba și literatura română la Școala Gimnazială Nr. 1, comuna Pecineaga, județul Constanța, pentru Newsweek România.

Subiecte Evaluare Națională, Limba română. Cerințele primite de către absolvenții de clasa a VIII-a

Elevii au primit două fragmente din opere literare, având mai multe cerințe pe baza acestora. Primul text este din „Cireșarii”, de Constantin Chiriță, iar cel de-al doilea, „Portret”, de Cella Delavrancea.

La subiectul al doilea, elevii au avut de redactat o compunere de minimum 150 de cuvinte în care să îl caracterizeze pe Tic, personajul din textul lui Constantin Chiriță.

Ministerul Educației precizează că subiectele și baremul de corectare vor fi disponibile pe site-ul subiecte.edu.ro, în fiecare zi cu probă scrisă, începând cu ora 15:00.

Următoarea probă, cea de matematică, va avea loc joi, 27 iunie, iar proba pentru elevii care au studiat limba şi literatura maternă este programată vineri, 28 iunie.

Citește și: 13.000.000 de elevi participă la cel mai greu examen din lume. Unde are loc și care e miza lui?

Peste 160.400 de absolvenți ai clasei a VIII-a sunt înscriși pentru a susține examenul, care este organizat în 3.392 de unități de învățământ sau centre de examen.

Regulamentul examenului

Accesul elevilor în unităţile de învăţământ/centre de examen este permis în intervalul orar 8:00 - 8:30. Aceştia trebuie să aibă asupra lor un act de identitate valid şi instrumente de scris cu cerneală sau pastă albastră pentru redactarea lucrărilor scrise. Pentru executarea schemelor şi a desenelor se poate folosi şi creion negru.

Probele încep la ora 9:00, când elevii vor primi broşura cu subiectele şi hârtie ştampilată pentru ciorne. Acolo unde este cazul, pot fi solicitate şi pagini suplimentare.

Durata de rezolvare a subiectelor din cadrul fiecărei probe scrise este de 120 de minute (două ore), calculate după completarea casetei de identificare (datele introduse de elevi vor fi verificate de asistenţii din sălile de examen).

Beneficiază de prelungirea timpului de lucru, cu maximum două ore, elevii pentru care s-a aprobat această solicitare de către Comisia Judeţeană/a Municipiului Bucureşti de organizare a examenului, în baza prevederilor procedurii specifice cu privire la asigurarea condiţiilor de egalizare a şanselor pentru elevii cu deficienţe de vedere, deficienţe de auz şi tulburări de neurodezvoltare care susţin examenele naţionale în anul 2024.

Citește și: Lista olimpiadelor care pot fi echivalate la Bacalaureat. Sunt cu 6 mai puține față de anul trecut

Este interzisă introducerea în sălile de examen a oricărui tip de materiale ajutătoare: manuale, dicţionare, notiţe, însemnări, cărţi, ciorne, rezumate, culegeri etc., care pot fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi a telefoanelor mobile şi a instrumentelor electronice de calcul, de stocare de informaţii sau de comunicare.

Totodată, în sălile de examen este interzisă introducerea următoarelor obiecte: ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi altele asemenea (elevii au obligaţia de a lăsa aceste obiecte personale în sala de depozitare stabilită de comisia din unitatea de învăţământ/centrul de examen). Cei care refuză depozitarea obiectelor în sala stabilită de comisie în acest scop nu vor fi acceptaţi în examen. Probele sunt monitorizate audio-video.

Primele rezultate vor fi afişate în data de 3 iulie, până la ora 14:00. Contestaţiile pot fi depuse la centrele de examen sau transmise prin mijloace electronice, în zilele de 3 iulie (în intervalul orar 16:00 - 19:00) şi 4 iulie (în intervalul orar 8:00 - 12:00).

Elevii care depun/transmit contestaţiile completează, semnează şi depun/transmit şi o declaraţie-tip în care se menţionează că au luat cunoştinţă că nota acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei poate modifica, după caz, nota iniţială, prin creştere sau descreştere. Documentele sunt semnate şi de către părinţii/reprezentanţii legali ai elevilor minori.

Citește și: ADMITERE 2024 Student la drept cu taxă de doar 80€/lună. Se intră în 60 de secunde pe bază de dosar

Comunicarea rezultatelor obţinute se face anonimizat prin coduri individuale care înlocuiesc numele şi prenumele, atât în centrele de examen, cât şi pe site-ul evaluare.edu.ro, respectându-se Regulamentul general privind protecţia datelor personale. Codurile individuale vor fi distribuite elevilor pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută.

Cum se calculează media de admitere pentru înscrierea la liceu?

Media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a a absolvenţilor învăţământului gimnazial, este media generală la evaluarea naţională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obţinute la probele din cadrul Evaluării Naţionale.

Citește și: Un bărbat s-a dat drept iubita lui pentru a merge la un examen în locul ei. Cum a ieșit?

Subiectele şi baremul de corectare vor fi disponibile pe site-ul subiecte.edu.ro, în fiecare zi cu probă scrisă, începând cu ora 15:00.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te