Lucrările la „linia corporatiștilor” din București au început în februarie 2024 și cei 4,3 kilometri ai traseului tramvaiului 5 dintre Șoseaua Ștefan cel Mare (Stadionul Dinamo) și Pod Băneasa (Aeroportul Băneasa) ar fi trebui să fie redați traficului în 12 luni, adică până la sfârșitul lui februarie 2025.
La cum arată însă lucrurile în teren, tramvaiul 5 nu își va reface prea repede apariția pe Bd. Barbu Văcărescu și Bd. Aerogării.
Citește și: Când și cum poate fi depășit tramvaiul oprit în stație. Nu mulți șoferi știu și riscă permisul
Martie a sosit, tramvaiul 5 n-a pornit. Ce se întâmplă cu „linia corporatiștilor” din București
Pe 18 noiembrie 2024, primarul general al Capitalei declara că „lucrările, global, sunt la 75%. Practic, toată structura este pusă în pământ. Suntem la 80% cu linia de tramvai. Lipsește în momentul de față firul de alimentare, lipsește o stație electrică și cam asta e gata. Suntem cu plățile la zi. Suntem în grafic în momentul de față. Știți că au fost niște întârzieri date de faptul că noi nu am putut să plătim, cred că două luni au fost, dar suntem optimiști că vom termina în termenul de 12 luni care este în contract”.
Iar, în paralel, directorul firmei care reabilitează „linia corporatiștilor” a spus că „Eu promit că în decembrie această linie va fi gata, mai puțin traficului cu tramvaie, pentru că urmează substația. Dar eu zic că în februarie, așa cum e termenul, dacă Dumnezeu ne și ajută, sigur va circula tramvaiul 5”.
Lucrările la calea de rulare au fost finalizate în mare parte de la sfârșitul lui 2024. Dar, suntem aproape la jumătatea lui martie 2025 și tramvaiul 5 nu merge.
Pe 2 martie 2025, de exemplu, se întindea firul de contact în zona Barbu Văcărescu - Kaufland, iar refugiile pentru pietoni și peroanele nu sunt încă gata, potrivit imaginilor realizate de un membru al forumului peundemerg.ro.
Citește și: Cum strică tramvaiele și crește riscul de accident iarba pusă între șine de primării în Capitală
Pentru refacerea peroanelor stațiilor și a refugiilor pentru pietoni de la treceri nici nu există încă un termen clar de finalizare.
Prin urmare, deocamdată, pentru încă o bucată bună de timp, tramvaiul 5 își va putea relua traseul pe linia reabilitată doar dacă călătorii vor sări ori se vor cățăra în vehicul în stații ca pe restul traseului vechi, unde stațiile nu dispun de peroane.
Citește și: FOTO Specialiști români testează un sistem de avertizare a coliziunii frontale pentru tramvaie
Cum va arăta traseul tramvaiului 5 la finalul proiectului. În câți ani?
Reabilitarea tronsonului de 4,3 kilometri al liniei tramvaiului 5 între Stefan cel Mare și Pod Băneasa e doar prima fază a proiectului.
A doua fază are în plan crearea unei intersecții a liniei tramvaiului 5 de Bd. Barbu Văcărescu cu Bd. Dimitrie Pompeiu.
Această lucrare este legată de proiectul de modernizare a Bulevardului Dimitrie Pompeiu care presupune lărgirea lui la două benzi pe sens, reabilitarea liniei de tramvai 16 și 36, dar și realizarea de piste de biciclete și trotuare.
Prin proiectul pentru Dimitrie Pompeiu, dar și construirea unei noi conexiuni între Șoseaua Fabrica de Glucoză și Șos. Pipera, municipalitatea preconizează o fluidizare semnificativă a traficului în zona Pipera.
Iar a treia fază presupune prelungirea traseului tramvaiului 5 până la Mall Băneasa, paralel cu DN1. Dar, nici Planul Urbanistic Zonal nu e încă gata.