Lucrările de reabilitare a liniei tramvaiului 5 din pe bulevardul Barbu Văcărescu, între Șoseaua Ștefan cel Mare și Podul Băneasa, au început pe 19 februarie 2024. Specialiștii Asociației Metrou Ușor au făcut recent o vizită pe șantier și relatează cu înaintează acesta, având în vedere termenul de execuție de 12 luni.
Citește și: Când au apărut primele tramvaie în Țările Române? La început erau trase de cai
Stadiul lucrărilor de reabilitare a liniei tramvaiului 5 din București
„Progresul lucrărilor de reabilitare a liniei tramvaiului 5 din București - iunie 2024
Reabilitarea liniei 5 a început în luna februarie cu dezafectarea infrastructurii vechi de tramvai de pe străzile
Barbu Văcărescu și Căpitan Aviator Alexandru Șerbănescu. Proiectul de modernizare este vital pentru mobilitatea urbană din unele dintre cele mai aglomerate cartiere din
București.
În prezent, se lucrează la instalarea pilonilor centrali de iluminat și susținere a rețelei, dar și la montarea traverselor și a șinelor pe anumite porțiuni.
Ce mai rămâne de făcut? Printre cele mai importante operațiuni, se numără modernizarea substației de redresare pentru alimentare electrică din
Autobaza Nordului, finalizarea montării șinelor și încastrarea acestora în beton, așternerea straturilor de asfalt de pe ampriza căii de rulare, montarea iluminatului public respectiv construirea și mobilarea noilor peroane.
Deși lucrările s-au desfășurat într-un ritm acceptabil (până în prezent), pregătirea acestora și desfășurarea stadiilor incipiente ale proiectului s-au dovedit problematice.
Principala problemă a fost lipsa iluminatului public pe o perioadă nepermis de mare, de aproape 3 luni. Aceasta a fost cauzată de înlăturarea stâlpilor centrali de susținere a rețelei, care aveau și rol de iluminat. În data de 14 martie, un accident grav a avut loc la intersecția cu str. Prometeu, când un pieton a fost lovit pe trecerea de pietoni, victima necesitând spitalizare.
Ulterior (posibil corelat cu acest accident) au fost montați stâlpi laterali de iluminat public pe anumite porțiuni, însă aceștia nu vor putea susține rețeaua fir-contact a tramvaiului.
Situația din teren arată că aceștia sunt probabil o soluție temporară, până la montarea echipamentelor pentru iluminatul stradal pe centrul liniei de tramvai”, relatează specialiștii Asociației Metrou Ușor pe Facebook.
Contractul pentru reabilitarea liniei 5 de tramvai a fost atribuit în noiembrie 2023 asocierii Mari Vila Com – Electromontaj – Luxten pentru 130 de milioane de lei. Termenul de execuţie a lucrărilor este de 12 luni.
Contractul prevede:
- modernizarea căii de rulare
- realizarea peroanelor (care vor fi dotate cu adăposturi pentru călători, borne reflectorizante, gard pentru protecția călătorilor, stâlpi pentru supraveghere video etc)
- înlocuirea în totalitate a elementelor rețelei de contact
- modernizarea substației electrice de tracțiune Nordului
- lucrări la sistemul de iluminat public