Înainte de alegerile prezidențiale din primul tur, foarte puțini români auziseră de Călin Georgescu, însă candidatul rusofil și-a pregătit din timp "terenul". A folosit o metodă pe care Moscova a utilizat-o de-a lungul timpului și în alte țări. Kremlinul a dorit să se amestece în campaniile electorale pentru a crea haos și incertitudine politică.
Manipularea lui Călin Georgescu. Pagina "Pustoaica, Fetite Romania", convertită în România Ortodoxa
Dacă pe TikTok s-au activat, cel mai agresiv, cu doar câteva săptămâni înaintea primului tur al prezidențialelor, mii de conturi false și așa-ziși influenceri au fost "cumpărați" cu câteva sute de lei până la câteva zeci de mii de euro, pe Facebook, lucrurile s-au mișcat în alt mod mai "neortodox".
Mașinăria de propagandă din spatele lui Călin Georgescu a preluat grupuri mari de Facebook, cu sute de mii de urmăritori, care anterior postau diferite imagini, unele amuzante, altele cu și despre femei, acum au trecut brusc în "tabăra" fanaticilor ortodoxi, acesta fiind unul dintre "publicurile țintă" pentru Călin Georgescu.
"Pagina România Ortodoxă cu 800.000 de urmăritori, se numea în trecut "Pustoaica, Fetite, Fetite Romania".
Aceasta este una dintre practicile prin care se poate exploata și manipula credința oamenilor naivi. Mi-aș dori că această postare să ajungă la cât mai mulți oameni, pentru a preveni pe viitor astfel de încercări de manipulare.
Citește și: „Operațiunea Portal Kombat” declanșată de caracatița rusească din jurul lui Călin Geogescu
Am inclus și un tutorial prin care oamenii pot verifica istoricul paginilor, astfel încât să evite să cadă ușor în capcana dezinformării sau manipulării", scrie Bobon Razvan Alexandru într-o postare pe Facebook.
Citește și: 50 de firme din Bulgaria cu legături la Moscova, identificate în propaganda pro Călin Georgescu
De asemenea, grupul "Puterea Rugăciunii" avea înainte numele scris în alfabet rusesc - "СЛАВА БОГУ ЗА ВСЕ". Ce se traduce din limba rusă ca „Slavă lui Dumnezeu pentru toate” sau „Mărire lui Dumnezeu pentru toate”.
"Zombificarea" naționaliștilor - de la grupul de Manele, la România Mea
"Ultranaționaliștii" fanatizați și "zombificați" de "epoca de aur" a României comuniste reprezintă, de asemenea, un alt "grup țintă" pentru Călin Gerogescu. Aceeași rețetă a fost folosită și în acest caz.
Citește și: Călin Georgescu recunoaște legăturile și întâlnirile cu "creierul lui Putin": "Îl cunosc pe Dughin"
"Pagina România Mea, cu 200.000 de urmăritori, se numea inițial Manele", mai scrie Bobon Razvan Alexandru.
Un raport Reset Tech și Check First, citat de Bloomberg, arată că Meta a permis difuzarea a peste 4.100 de reclame politice anti- Lasconi, care îl promovau pe Călin Georgescu.
Conform raportului realizat de Reset Tech și Check First, citat de Bloomberg, campania s-a desfășurat prin 25 de pagini de Facebook care păreau a fi entități distincte, dar care erau conectate prin infrastructură comună de găzduire, publicitate și e-mail.
Citește și: Alexandr Dughin, ideologul lui Putin, îl laudă pe Călin Georgescu: "România va fi parte a Rusiei"
Deși nu se cunoaște exact cine a fost în spatele operațiunii, cercetătorii au descoperit legături care sugerează o structură de management centralizat cu "tentacule" la Moscova.
Pagina de Ad Library a Meta a scos la iveală că aceste pagini au difuzat 4.100 de reclame, în valoare de aproximativ 264.909 de euro (279.610 de dolari), pentru a promova mesaje împotriva candidatei Elena Lasconi, susținută de USR, și pentru a susține candidați de extremă dreapta, printre care Călin Georgescu și George Simion, liderul partidului AUR.
Conținutul reclamelor îl prezenta pe Georgescu ca fiind un „președinte patriot”, apărător al valorilor naționale, în timp ce Elena Lasconi era portretizată ca un „diavol” și o „marionetă a Occidentului”. În același timp, actualul președinte, Klaus Iohannis, era descris ca un „dictator” care o sprijină pe Lasconi, potrivit raportului.
Cum a funcționat rețeaua?
Cercetătorii au descoperit că agenții de publicitate înregistrați pe paginile implicate în campanie erau localizați în principal în România și operau pagini care se prezentau drept site-uri de știri sau divertisment.
Totuși, aceste site-uri nu conțineau informații de identificare juridică sau editorială, iar multe dintre ele foloseau design web identic, adrese IP partajate și configurații de e-mail similare.
Citește și: FAKE NEWS rusesc făcut de Călin Georgescu despre alocațiile copiilor ucraineni în România, DEMONTAT
Aceste tehnici de disimulare sunt folosite frecvent în campaniile de dezinformare pentru a crea impresia că mesajele provin din mai multe surse independente, sporind astfel încrederea utilizatorilor.
Cercetătorii au estimat că, de la începutul lunii august, aceste reclame au fost vizualizate de aproximativ 199 de milioane de ori.
Citește și: FAKE NEWS rusesc rostogolit de trolii lui Călin Georgescu pe Tik-Tok: "SUA bagă România în Război"
Meta, acuzată de lipsă de acțiune
Deși Meta Platforms Inc. a declarat că nu a observat „incidente majore” pe platformele sale în România, autorii raportului au subliniat că Facebook și Instagram au fost folosite pentru a amplifica mesaje politice agresive și discursuri polarizante.
Nick Clegg, președintele Meta pentru afaceri globale, a declarat că Meta a colaborat „aproape zilnic” cu autoritățile române în timpul campaniei electorale și că nu au fost observate incidente de amploare. Totuși, aceste declarații sunt contrazise de raportul Reset Tech și Check First, care a oferit o imagine detaliată a rețelei de propagandă.
Citește și: „Operațiunea Portal Kombat” declanșată de caracatița rusească din jurul lui Călin Geogescu
Cum se leagă campania de influență de Rusia?
Contextul internațional este și el relevant. Alegerile din România au fost afectate de acuzații de amestec din partea Rusiei, iar Înalta Curte de Casație și Justiție a decis anularea primului tur al alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie.
Potrivit documentelor declasificate de serviciile de informații românești, campania de dezinformare a fost susținută de „actori statali” din afara României, cu indicii clare către Rusia.
Citește și: Potra, omul lui Călin Georgescu. Alimentează Africa cu mercenari. Apără un președinte și îl trădează
Raportul Reset Tech sugerează că, deși autoritățile române au fost concentrate pe rolul TikTok în promovarea lui Călin Georgescu, o mare parte din propagandă a fost facilitată și de Facebook și Instagram.
TikTok, deținută de compania chineză ByteDance, a fost acuzată că i-a oferit lui Georgescu „expunere masivă și tratament preferențial”, ceea ce a contribuit la succesul neașteptat al acestuia în primul tur de scrutin.
Pe Facebook, însă, cercetătorii au observat că reclamele au urmat o strategie bine cunoscută de micro-direcționare a mesajelor. Prin utilizarea funcției Ad Library, Reset Tech a putut analiza cine a plătit pentru reclame, ce public au vizat și ce mesaje au fost amplificate.
Meta a refuzat să comenteze direct cu privire la conținutul raportului. Totuși, compania a susținut că a eliminat aproximativ 20 de operațiuni de influență sub acoperire în întreaga lume doar în acest an, iar Rusia a fost principalul actor responsabil de aceste operațiuni.
„Majoritatea acestor rețele au încercat să-și construiască o audiență autentică, uneori folosind like-uri false și urmăritori falși pentru a părea mai populare decât erau în realitate”, a scris Meta într-o postare pe blog.