Plățile cu cardul ne fac să cheltuim mai mulți bani față de plățile în numerar. Care este motivul?

DE Florentina Enache | Actualizat: 26.06.2024 - 12:45
Plățile cu cardul ne fac să cheltuim mai mulți bani față de plățile în numerar. Care este motivul? - Foto: Profimediaimages.ro (Imagine cu rol ilustrativ)

Plățile cu cardul ne fac să cheltuim mai mulți bani față de plățile în numerar. Oamenii de știință au spus că acest lucru are legătură cu reprezentarea fizică a banilor prin bancnote, la plata cash, lucru care ne face mai atenți la bugetul nostru.

SHARE

Românii efectuează plăți electronice în fiecare zi, fie la cumpărăturile online, fie la supermarket sau la benzinărie. Mai mult decât atât, în România, de pe 16 iunie, acceptarea de către comercianți a plății cu cardul a devenit obligatorie. Societățile sunt obligate să le ofere clienților cel puțin o modalitate de plată fără numerar.

Citește și: Acceptarea plății cu cardul devine obligatorie de pe 16 iunie. Ai dreptul să plătești fără numerar

Plățile cu cardul ne fac să cheltuim mai mulți bani față de plățile în numerar. Care este motivul?

Conform unui nou studiu, plățile cu cardul ne fac să cheltuim mai mult decât atunci când plătim cash.

Citește și: Câți bani primesc profesorii pentru corectarea lucrărilor la Bacalaureat? Mai mult decât în Franța

O echipă de la Universitatea din Adelaide și Universitatea din Melbourne din Australia a efectuat o analiză a 71 de lucrări publicate anterior, analizând obiceiurile de cheltuieli în 17 țări diferite, conform unui articol al ScienceAlert.

Se pare că plata fără numerar, prin intermediul telefonului sau cardului, ne determină să fim mai puțin stricți cu bugetul nostru, comparativ cu plata cash, cel mai probabil pentru că nu există o reprezentare fizică a sumei cheltuite.

Citește și: Semn rău, pentru economia României. Numărul firmelor radiate în 2024 a crescut cu peste 44%

„Pentru a preveni cheltuirea unei sume mai mari decât cea planificată în buget, recomandăm consumatorilor să aibă numerar în loc de carduri ori de câte ori pot, deoarece acționează ca o metodă de autocontrol", spune Lachlan Schomburgk, cercetător în marketing la Universitatea din Adelaide.

Cercetătorii spun că atunci când plătim numerar suntem mai atenți cu banii, deoarece folosim bancnote, o reprezentare fizică a banilor.

„Dacă nu se predă nimic fizic, este ușor să se piardă din vedere cât de mult se cheltuiește."

Diferența în ceea ce privește cheltuielile a fost „mică, dar semnificativă", spun cercetătorii.

Citește și: Cum e mai bine să faci credit: în lei sau în euro. Ce rol joacă angajatorul în decizie

Aceasta a fost mai mare în cazul banilor cheltuiți pe cumpărarea de articole care semnalează statutul, de exemplu, îmbrăcăminte și bijuterii de lux.

Cu toate acestea, cercetătorii au constatat că donațiile sau bacșișurile nu au fost mai mari atunci când oamenii au plătit cu cardul.

„Contrar așteptărilor noastre, am constatat că plățile cu cardul nu duc neapărat la bacșișuri sau donații mai mari, în comparație cu numerarul", spune Schomburgk.

De asemenea, s-a constatat o legătură între condițiile economice mai favorabile și folosirea frecventă a plăților fără numerar, deși aceasta a scăzut ușor în timp. 

Studiul a mai arătat că, pe măsură ce metodele de plată fără numerar au devenit mai comune, acestea au avut un impact mai redus asupra consumatorilor. 

Citește și: 100.000 de lei amendă pentru cei care strică aerul și îl fac de nerespirat. Ce „probleme” are legea?

Este probabil ca acest efect de obișnuință să crească pe măsură ce lumea se îndreaptă către o societate fără numerar.

„Tranziția către o societate fără numerar pare aproape inevitabilă. Cred că această cercetare este crucială, deoarece pune în lumină un aspect ignorat al acestei tranziții: modul în care metodele de plată ne influențează comportamentul în materie de cheltuieli", spune Schomburgk.

Citește și: În ce domenii sunt folosiți roboții pentru că nu mai sunt muncitori necalificați? Românii au soluția

„Această înțelegere ne poate ajuta să luăm decizii de cumpărare mai informate."

Cercetarea a fost publicată în Journal of Retailing.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te