Și pe măsură ce valurile de căldură devin mai dese, problema s-ar putea extinde la mai multe zboruri, forțând companiile aeriene să lase pasagerii la sol.
„Provocarea de bază cu care se confruntă orice aeronavă atunci când decolează este că avioanele sunt foarte grele, iar gravitația vrea să le țină pe sol”, spune Paul Williams, profesor la Universitatea Reading din Marea Britanie.
Pentru a depăși gravitația, ele trebuie să genereze portanță, adică atmosfera/aerul care împinge avionul în sus.
„Unul dintre cei mai importanți factori pentru a ridica avionul este temperatura aerului. Și pe măsură ce aerul se încălzește, acesta câștigă în masă, astfel încât numărul de molecule disponibile pentru a împinge avionul în sus este redus.
Avioanele primesc cu 1% mai puțină portanță la fiecare 5,4 grade Fahrenheit (3 grade Celsius) de creștere a temperaturii, a spus Williams.
Citește și: Zonele în care avioanele nu mai au forța să se ridice de la sol. Fenomenul se poate extinde rapid
„De aceea, căldura extremă îngreunează decolarea avioanelor – și în unele condiții extreme, decolarea poate deveni cu totul imposibilă”, a spus el.
Problema afectează în special aeroporturile de la mare altitudine, unde aerul este deja în mod natural mai rarefiat, și unde există piste scurte, care lasă avionului cu mai puțin spațiu de accelerare. Potrivit lui Williams, dacă un avion necesită 2.000 de metri de pistă la 20 de grade Celsius, va necesita 2.500 de metri la 40 Celsius pentru a decola.