Cum autonomia la drum lung, la viteze superioare, oferită de mașinile electrice și timpul pierdut pentru reîncărcare sunt probleme care îi preocupă pe mulți șoferi obișnuiți cu automobilele cu motoare termice, am testat 7 dintre cele mai apreciate și mai noi modele disponibile pe piața din România, finalistele concursului „Best Electric Car“ 2024, pe un traseu cu o lungime totală de circa 700 de kilometri, pe ruta București – Câmpina – Gura Siriului – Brașov – Covasna – București.
Concluzia pe scurt? 5 dintre ele pot parcurge fără probleme peste 400 de kilometri pe șosea, dacă se merge legal. La viteze de autostradă, altfel stă problema. „Contorul“ se învârte ca turbina, iar, din punctul meu de vedere, autonomia de siguranță oscilează în jurul a 300 de kilometri.
Șapte dintre cele mai apreciate și mai noi mașini electrice disponibile pe piața din România, dar șapte mașini aproape complet diferite. Le-am testat în aceleași condiții de drum, temperatură, viteză și trafic de-a lungul a aproximativ 700 de kilometri, dar nu în ideea de comparație directă.
Nu am comparat „mere“ cu „pere“, ci am evaluat experiența trăită la volan cu fiecare și ecuația „câtă mașină și câtă mașină electrică cumperi la «X» bani“.
De asemenea, țin să precizez că, per ansamblu, la „Best Electric Car“ nu este vorba despre învingători și învinși, fiecare model participant fiind printre cele mai bune din clasa din care face parte, și că, personal, în evaluările făcute am ținut mult cont de ținuta de drum, de dinamica mașinii, și mai puțin de puterea de încărcare sau gadget-urile de la bord, de exemplu. Votul juriului „Best Electric Car“ 2024 îl puteți studia în tabelul de mai jos.
Cele 7 mașini electrice testate au fost, în ordine alfabetică, BMW iX2, Hyundai Ioniq 6, Kia EV9, MG4,
Renault Scenic E-Tech, Volkswagen ID.7 și Volvo EX30. De toate felurile, pentru toate gusturile.
În prima zi de teste, am plecat de la București, pe DN1, până la Ploiești, ne‑am oprit la Câmpina, pentru a vizita un Bosch Car Service, ocazie cu care am aflat că, oficial, deocamdată, reparațiile la mașinile electrice nu se pot face decât la service-urile de marcă și nu și la cele multi-marcă în România, din cauza procedurilor de acreditare încă nepuse la punct, și, apoi, am mers către Brașov via Vălenii de Munte, Gura Siriului și Întorsura Buzăului.
Drumul superb, cu multe serpentine numai bune de evaluat dinamica mașinilor, dar și cu multe zone cu asfalt prost. La Brașov, ne-am oprit să încărcăm, pentru că două dintre mașini n-ar fi ajuns liniștite până la Covasna cu bateria rămasă și pentru că la Covasna nu există încă hub cu stații de încărcare rapidă unde să poți alimenta în paralel atâtea electrice.
Mergând aproape regulamentar pe traseul descris, la finalul primei zile de teste, BMW iX2 a înregistrat un consum mediu calculat de 20,9 kWh/100 km, Hyundai Ioniq 6, 14,5 kWh/100 km, Kia EV9, 23 kWh/100 km, MG4, 17,3 kWh/100 km, Renault Scenic E-Tech, 20,6 kWh/100 km, Volkswagen ID.7, 16,5 kWh/100 km și Volvo EX30, 17,3 kWh/100 km.
În cea de-a doua zi de teste, am plecat de la Covasna către Brașov, am urcat și coborât apoi virajele frumoase de pe Cheia, am oprit pentru încărcarea rapidă a câtorva mașini la Ploiești și am venit spre București pe autostradă, ocolind puțin și prin zona Fierbinți.
Mergând de data aceasta mai mult la vale și, deci profitând mai mult de recuperarea energiei la frânare, consumurile medii au fost ceva mai mici, dar au crescut imediat după cei circa 30 de kilometri rulați pe autostradă, consumul la 130 km/h fiind, în general, cu peste 20% mai mare decât la 90-100 km/h: BMW iX2 – 15,5 kWh/100 km, Hyundai Ioniq 6 – 14,9 kWh/100 km, Kia EV9 – 18,7 kWh/100 km, MG4 – 15 kWh/100 km, Renault Scenic E-Tech – 16,1 kWh/100 km, Volkswagen ID.7 – 15 kWh/100 km, Volvo EX30 – 15,5 kWh/100 km.
După ambele zile de teste, scriptic, Hyundai Ioniq 6 a realizat cel mai bun consum mediu calculat – 14,7 kWh/100 km – și cea mai bună autonomie medie calculată cu un plin de baterie – 503 km. Toate cifrele le puteți vedea în graficul „Consumuri & Autonomii“.
Dar, cum am spus că nu comparăm „mere“ cu „pere“, datele trebuie puse în paralel cu gabaritul și cu puterea fiecărei mașini, având în vedere că acestea fac parte din clase complet diferite. Altfel, întotdeauna o mașină mai mică, mai ușoară și mai puțin puternică va consuma mai puțin decât una mare, grea și puternică.
De exemplu, dacă raportăm consumul mediu calculat, de 18,2 kWh/100 km, al BMW-ului iX2 la cei 313 cai ai săi și la greutatea de 2.095 kg a mașinii și facem același calcul pentru Hyundai Ioniq 6 (14,7 kWh/100 km, 228 cai și 1.985 kg), bavareza este mai eficientă în condiții similare de drum. Iar cu un consum mediu calculat de 20,8 kWh/100 km la 385 cai și o greutate de 2.648 kg, Kia EV9, care are și aerodinamică de „autobuz“, este campioană la eficiență.
Renault Scenic a obținut titlul Best Electric Car in Romania 2024 și premiul cititorilor
Renault Scenic E-Tech a câștigat titlul Best Electric Car in Romania 2024 cu 98 de punte, acordate de juriul format din 14 jurnaliști auto și influenceri cu experiență în domeniul automotive, inclusiv subsemnatul, și un avans liniștitor, de 14 puncte. De asemenea, a obținut și premiul cititorilor, cu 46,44% din voturile exprimate, fiind urmat de Ioniq 6 cu 28,1% din voturi.
Pe locul 2 s-a clasat Hyundai Ioniq 6, cu 84 de puncte, iar cea de-a treia treaptă a podiumului i-a revenit Volkswagen-ului ID.7, cu 57 de puncte.
Personal, am acordat cele mai mari trei punctaje modelelor Hyundai Ioniq 6, Renault Scenic E-Tech și BMW iX2. De ce?
Așa cum am precizat anterior, în evaluările făcute, am ținut mult cont de ținuta de drum, de dinamica mașinii, și mai puțin de puterea de încărcare sau gadget-urile de la bord. Am evaluat experiența trăită la volan și ecuația „câtă mașină și câtă mașină electrică cumperi la «X» bani“.
În clasamentul personal, Hyundai Ioniq 6 și Renault Scenic E-Tech s-au bătut până în ultima clipă pentru prima poziție și a câștigat modelul coreean, chiar dacă e mult mai prost finisat la interior (fețele de uși, de exemplu, sunt integral dintr-un plastic dur ce pare inspirat de la modelul Lantra de acum 20 de ani) și are un sistem multimedia mai slab.
Stă mai bine și mai plăcut pe drum, însă, decât franțuzoaica cu statură de crossover, iar platforma pe 800 V are și ea avantajele ei. Dacă ai priză de unde trage cu 225 kW/h, Ioniq 6 se încarcă 10-80% în 18 minute, în timp ce Scenic E-Tech se încarcă cu maximum 150 kW/h, respectiv 10-80% în 40 minute.
BMW iX2 a ocupat locul 3 în top-ul personal pentru că, dacă nu te interesează că nu se aude nimic de sub capotă și că nu grohăie tobele, bavarezii au reușit să facă mașina să nu se simtă că e electrică. Ținuta de drum și dinamica sunt impecabile.
Pe 4, am notat Volkswagen ID.7 sau Passat-ul electric, cum i se mai spune. Ca finisaje, confort, insonorizare, spațiu, ținută de drum, eficiență (autonomia reală a atins 489 km, a doua după a lui Ioniq 6) mașina e top. Dar are o problemă. Frânele.
Dacă mergi mai sportiv, dozarea din pedală e cel puțin ciudată. Mașina nu frânează incisiv. Nu știu dacă e din cauza frânelor cu tamburi pe spate la o greutate de 2.100 kg, dar eu n-am văzut Passat sau model de clasă medie superioară cu pretenții sportive cu tamburi pe spate de prin anii 1980.
Dacă m-aș fi rezumat la mixul de tehnologie, confort, spațiu, design, ținută de drum și consum în trafic real, precum și la votul emotional, „autobuzul“ electric Kia EV9 s-ar fi numărat cu siguranță printre preferate. Dar cum la toate modelele am luat în calcul și prețul, și relevanța pe piața autohtonă, EV9 a ajuns pe locul 5. Altfel, pentru gabaritul ei, mașina merge pur și simplu senzațional. Iar suspensia clasică, necontrolată electronic, ar putea fi un exemplu pentru mulți.
Pe ultimele două locuri, am pus Volvo EX30 și MG4. Ca fost posesor de Volvo 850 T5, am perceput Volvo EX30 mai mult ca o jucărie, ca un gadget. Am apreciat design-ul minimalist al interiorului, dar nu și carențele de ergonomie generate de integrarea a aproape tuturor funcțiilor pe tableta centrală.
Mi-a plăcut ținuta de drum și dinamica, dar direcția mult prea ușoară (mi-a amintit de Fiat 500 cu funcția „City“) și lipsită de orice feedback e foarte departe de cerințele unui stil dinamic, sportiv, de condus.
Apoi, MG4 e o mașină corectă din multe puncte de vedere și la preț deosebit de competitv în segmentul electricelor compacte, versiunea de bază cu baterie mică, de 51 kW, și motor de 170 de cai pornind de la 31.400 euro. Dar, la capitolul ținută de drum și dinamică, pică examenul.
Pe asfalt denivelat, de exemplu, suspensia induce mașinii vibrații și trepidații ce te fac să te simți nesigur la volan. De asemenea, nici ergonomia scaunelor nu e strălucită. Probabil, aceste probleme sunt rezolvate la versiunea sportivă, de 435 cai, MG4 XPower: altă suspensie, scaune sport etc.
Renault Scenic - Votul juriului Best Electric Car in Romania 2024
CONSUMURI* & AUTONOMII** Cifrele obținute în trafic real de cele 7 mașini electrice testate(*) + (**) La plecare, sosire și la punctele de încărcare, la fiecare mașină s-a notat gradul de încărcare al bateriei, autonomia estimată de computer și numărul de kilometri parcurși. Valorile de consum și autonomie din tabelele alăturate au fost calculate pe baza procentajelor bateriilor și a numărului de kilometri parcurși, pentru a fi cât mai precise. Interesant, consumurile calculate au fost aproape identice cu cele afișate de mașini.
Votul cititorilor
Cele 7 mașini electrice testate – date tehnice și prețuri
BMW iX2 xDrive30
55.500 euro*
- Autonomie WLTP: 449 km
- Consum mixt WLTP 16,3 kWh/100 km
- Baterie netă 64,7 kWh – 400 V
- Masă la gol 2.095 kg
- 313 CP, tracțiune integrală
- Accelerație 0–100 km/h 5,6 s
- Viteză maximă 180 km/h
- 130 kW DC – 22 kW AC.
10-80% în 29 min
HYUNDAI IONIQ 6
45.400 euro*
- Autonomie WLTP: 614 km
- Consum mixt WLTP 14,3 kWh/100 km
- Baterie netă 74 kWh – 800 V
- Masă la gol 1.985 kg
- 228 CP, tracțiune spate
- Accelerație 0–100 km/h 7,4 s
- Viteză maximă 185 km/h
- 225 kW DC – 11 kW AC.
10-80% în 18 min
KIA EV9
72.500 euro*
- Autonomie WLTP: 505 km
- Consum mixt WLTP 22,8 kWh/100 km
- Baterie netă 96 kWh – 800 V
- Masă la gol 2.648 kg
- 385 CP, tracțiune integrală
- Accelerație 0–100 km/h 5,3 s
- Viteză maximă 200 km/h
- 240 kW DC – 11 kW AC.
10-80% in 24 min
MG4
41.900 euro*
- Autonomie WLTP: 520 km
- Consum mixt WLTP 16,5 kWh/100 km
- Baterie netă 74,4 kWh – 400 V
- Masă la gol 1.826 kg
- 245 CP, tracțiune spate
- Accelerație 0–100 km/h 6,5 s
- Viteză maximă 180 km/h
- 144 kW DC – 11 kW AC.
10-80% in 38 min
RENAULT SCENIC E-TECH
45.500 euro*
- Autonomie WLTP: 611 km
- Consum mixt WLTP 17,2 kWh/100 km
- Baterie netă 87 kWh – 400 V
- Masă la gol 1.917 kg
- 218 CP, tracțiune față
- Accelerație 0–100 km/h 7,9 s
- Viteză maximă 170 km/h
- 150 kW DC – 22 kW.
10-80% în 40 min
VOLVO EX30
43.750 euro*
- Autonomie WLTP: 475 km
- Consum mixt WLTP 17 kWh/100 km
- Baterie netă 64 kWh – 400 V
- Masă la gol 1.850 kg
- 272 CP, tracțiune spate
- Accelerație 0–100 km/h 5,3 s
- Viteză maximă 180 km/h
- 175 kW DC – 22 kW AC.
10-80% in 26 min
VOLKSWAGEN ID.7
52.850 euro*
- Autonomie WLTP: 616 km
- Consum mixt WLTP 14,2 kWh/100 km
- Baterie netă 77 kWh – 400 V
- Masă la gol 2.172 kg
- 286 CP, tracțiune spate
- Accelerație 0–100 km/h 6,5 s
- Viteză maximă 180 km/h
- 175 kW DC – 11 kW AC.
10-80% în 28 min
*TVA inclusă