Dacă la nunta Prințului Harry cu actrița americană Meghan Markle, în Capela St. George a Castelului Windsor, primul episcop de culoare al bisericii episcopale din SUA, Michael Curry, a citat din Martin Luther King Jr. și a cântat un cor de gospel, Mini, unul dintre starurile industriei auto britanice, a primit un facelift discret, dar de mare efect.
Începând cu stopurile, din orice unghi ai privi mașina, „flutură“ Union Jack. Oriunde ar circula mașina, toți vor ști că este „Made in UK“. Mini facelift, Regina Elisabeta a II-a cu o imagine relaxată și cool, Beatles în ultimul album înregistrat de cei patru membri ai săi în 1969, în studioul Abbey Road, Mini într-o cursă de raliuri din anii ’60. Toate acestea au fost transpuse în patru picturi în ulei semnate de artistul Amirou Diallo.
Chiar dacă nu o veți vedea niciodată pe Regina Marii Britanii cu ochelari de soare de Dj, cu Union Jack pe lentile, în arta diferită a lui Diallo se remarcă explozia de energie din arta urbană, precum graffiti sau stencil, ceea ce ilustrează perfect esența Mini.
Trei englezi prin Transilvania
Lansarea Mini Hatch (3 și 5 uși) și Mini Cabriolet în România a început „În Cuib“ cu expoziția lui Diallo. „În Cuib“ este o casă superbă construită în centrul Capitalei acum mai bine de 100 de ani de către arhitectul Paul Smărăndescu și a fost readusă la viață de Șerban Sturdza, după ce, în perioada comunistă, a fost comisariat militar și dispensar.
Au urmat circa 450 de kilometri, până la Pensiunea Contelui Kalnoky și înapoi, în care am testat cele trei modele disponibile - Mini One D (5 uși), Mini Cooper D (3 uși) și Mini Cooper S Cabriolet ‑, lecție de preparat Kurtos Kalacs delicioși și o întâlnire extrem de plăcută și interesantă cu Contele Tibor Kalnoky la Castelul Kalnoky din Micloșoara, care, printre altele, administrează proprietatea Prințului Charles din Zălan.
Nu o să vă rețin acum cu prea multe detalii tehnice, pentru că experiența în sine merită povestită, iar, într-un număr viitor al Newsweek România, Mini-urile vor reveni în teste individuale. Până la Pensiunea Contelui Kalnoky am mers cu Mini Cooper D în trei uși. La început, am strâmbat din nas în fața celor 116 cai putere ai motorașului diesel de 1,5 litri. Ușor, ușor, însă, mi-am schimbat părerea, după ce am reușit să mă țin după Cooper-ul S Cabriolet. Sigur, acesta nu forța. Dar, cum mașina stă foarte bine pe drum, iar cutia manuală în șase trepte este etajată astfel încât să poți scoate untul din căluți, pe serpentine S-ul n-a reușit să scape. Mai mult, propulsorul nu îți dă nicio clipă senzația că muncește în trei pistoane și se mulțumește cu un consum de 5,2-5,4 litri / 100 km, în ciuda ritmului alert.
Ca observație de pe drum, după ce treci de Brașov și te afunzi în Transilvania, lucrurile se desfășoară, parcă, în alt ritm, casele și grădinile sunt mai îngrijite, iar peisajele pe fundal verde contrastant îți taie răsuflarea. Mai mult, după ce faci dreapta de pe E60-ul care merge spre Sighișoara către Micloșoara, drumul prin localitățile uitate parcă de lume este foarte bun. Doar un poduleț pe o singură bandă, cu calea de rulare bătută cândva în scânduri, printre care acum trebuie să faci slalom cu 3 km/h te readuce cu picioarele pe pământ.
Următorul model condus a fost Mini One D. La volan, dacă nu te uiți în retrovizoare, nu prea te prinzi ușor că nu te afli în micuța legendă. Practic, Mini în 5 uși este un hatch cu ampatament mai lung și o pereche de portiere ușor atipice. Greutatea mai mare se simte însă, probabil, din cauza „hergheliei“ anemice. Cei 96 cai putere își fac treaba pentru o mașină de companie, de exemplu. Dar, atenție, în ritm susținut, traspirând din greu, sunt puțin mai gurmanzi decât cei 116 ai Cooper D-ului. Consumul afișat a fost de 5,6-5,7 l/100 km. Sincer, nu știu de ce l-ar alege, însă, cineva în dauna Clubman-ului, care joacă cu și mai mult entuziasm și șarm englezesc în liga compactelor hatchback. Poate doar din cauza prețului de bază mai mare cu vreo 2.500 euro.
Pentru a ne întoarce cu stil și în forță de la Castelul Kalnoky, am decapotat forțosul Mini Cooper S Cabriolet. Până și un cal și niște văcuțe venite de la pășune au întors capul după „prinț“. Cei 192 de cai putere nechează frumos în ture și pocnesc incitant din copite pe evacuarea dublă, pe retrogradare. Noua cutie de viteze automată Steptronic, cu dublu-ambreiaj și șapte trepte, te lasă să te joci în voie, schimbând, fără nazuri, și două trepte în jos la nevoie, poziția este perfectă în scaunele sport, iar feedback-ul direcției, foarte bun. Roțile poziționate către limitele caroseriei te lasă să abordezi virajele ca la karting, iar aerodinamica studiată te lasă să te bucuri liniștit de lipsa acoperișului până la 120-130 km/h. „Pofta“ celor 192 de cai putere ai benzinarului turbo de 2.0 litri, care zburdă până la 100 km/h în 7,8 secunde, poate fi potolită cu 7,6-7,8 l/100 km.
Contele Tibor Kalnoky: „Am un Duster. E perfect pentru drumurile acestea“
Un tip înalt, ușor grizonat, cu o cămașă impecabilă cu mânecile întoarse atent până la cot și pantaloni călcați la dungă se apropie cu un pahar în mână de cei trei englezi motorizați care așteptau liniștiți în grădina superbă a pensiunii să fie spălați pentru ședințele foto. Ne salută într-o română curată, dar cu un ușor accent. Admiră mașinuțele și rostește într-o engleză aristocrată: „Arată extraordinar. Mă bucur că Mini a reușit să păstreze și să ducă mai departe tradiția. Range Rover n-a făcut-o, păcat. Uitați-vă cum arată modelele de astăzi. Eu am unul vechi de vreo 20 de ani, care e cu totul altceva. M-a convins fiul meu să-l păstrez și să-l repar“. Era chiar contele.
Am purtat o conversație amicală, lipsită de morgă. Ne-a spus că-i plac mașinile și că pensiunea sa este de ani buni loc de popas pentru mulți pasionați. 90% dintre oaspeți sunt străini, majoritatea din Marea Britanie. Probabil are legătură și cu faptul că în sufrageria pensiunii contelui, cu ani în urmă, Prințul Charles ar fi spus că s-a îndrăgostit de Transilvania și ar fi decis să investească. Evident, am mai vorbit și despre mașini.
Cum străzile satului Micloșoara nu sunt asfaltate, amuzat, Tibor Kalnoky ne-a povestit că, acum vreo 2-3 ani, l-a vizitat un cuplu cu un Rolls-Royce Phantom V. Da, unii colecționează mașini, dar se și bucură de ele. Pe ulița care duce la intrarea în curtea pensiunii, exact unde am „bărbierit“ și eu puțin burta Mini-ului Cooper S, Rolls-ul a rămas fără toba de eșapament. Contele i-a ajutat să repare mașina în Rotbav, iar englezii au plecat fericiți și relaxați spre casă. Prin urmare, cum străzile din sat și împrejurimi nu sunt asfaltate, Tibor Kalnoky ne-a spus că Dacia Duster este perfectă.
Română și matematică, la Castelul Kalnoky
Născut în Germania și crescut în Franța, Tibor Kalnoky a aflat despre istoria familiei sale în Transilvania din niște scrisori ale bunicului său. A venit în România în anii 1990 și a început să refacă ce au construit înaintașii săi.
Castelul Kalnoky din Micloșoara, fostul conac de vânătoare al familiei, arată superb și acum este muzeu. Inclusiv o parte din mobilă a fost recuperată de la localnici, după ce, înainte de 1990, imobilul fusese transformat în Cămin Cultural. La subsol este o sală de evenimente, iar, în weekend, în câteva încăperi ale Castelului copiii din sat pot face ore de limba română și de matematică.
Pensiunea și casele de oaspeți ale Contelui Kalnoky din Micloșoara au fost construite în anii 1800 și restaurate cu mare atenție pentru a păstra caracterul tradițional. Camerele sunt mobilate în stil transilvănean vechi, saltelele sunt din lână pură și nu există televizoare sau radiouri, doar biblioteci. Iar restaurantul din casa principală de oaspeți, în care se poate asculta muzică în surdină în timp ce sunt degustate preparate tradiționale, este centrat în jurul unui șemineu. Pentru pasionați, există și o cramă cu vinuri alese, iar din bar, evident, nu lipsesc sticlele de whiskey și de gin. Cheers!