Alegerea anvelopelor de iarnă este un pas foarte important pentru că vă poate ajuta să mențineți în siguranță controlul vehiculului chiar și la viteze scăzute atunci când pe jos, în loc de asfalt uscat, aveți de a face cu zăpadă, gheață sau polei, iar una dintre dileme este dacă ar fi mai bun un pneu lat sau mai îngust.
În primul rând trebuie respectate dimensiunile anvelopelor precizate de producătorul autovehiculului respectiv. Mașinile, în procesul de cercetare și dezvoltare, sunt testate temeinic în toate condițiile, inclusiv pe zăpadă, gheață sau condiții meteorologice adverse.
În urma acestora, constructorii de autoturisme determină ce dimensiune ar fi mai potrivită pentru fiecare tip de vehicul în parte.
Cât de mult contează lățimea anvelopelor de iarnă
Desigur, deoarece trăim în perioada în care vrem să putem alege, producătorii omologhează de cele mai multe ori mai multe tipodimensiuni. Astfel putem întâlni pentru același automobil jante de la 17 la 19 țoli și anvelope de la 195 la 225 sau chiar mai mult, în funcție de caz.
În primul rând trebuie știut că indiferent de lățimea anvelopelor, o mașină va avea aproximativ aceeași suprafață de contact. Aceasta este determinată de presiunea de aer și de masa vehiculului. Ceea ce diferă, însă, este forma petei de contact.
Dacă la o anvelopă mai îngustă vom avea de a face cu o lungime mai mare a profilului, la una mai lată va fi una mai scurtă. Totodată trebuie precizat că un factor important în ceea ce privește ținuta de drum a unui vehicul pe asfalt uscat sau umed este dat și de înălțimea talonului anvelopei.
Prin urmare, dacă există deseori tendința de a monta anvelope mai late și jante cu diametru mai mare pentru anvelopele de vară, acestea au pe lângă avantajul unui talon mai mic și unul care ține de aspectul estetic al vehiculului. Dar, odată cu apropierea iernii, apar din nou discuțiile referitoare la avantajele și dezavantajele anvelopelor mai înguste pe timp de iarnă și, mai ales, pentru montarea unor jante cu un diametru mai mic.
În primul rând, nu alegeți niciodată jante mai mici în diametru decât recomandarea producătorului vehiculului. Acestea pot atinge etrierii de frâne și pot provoca daune destul de serioase vehiculului dumneavoastră. De asemenea, trebuie respectat și ET-ul jantei. Acesta vă spune cât de în interior sau de în exterior stau roțile, astfel încât să nu atingă în caroserie sau să afecteze funcționarea altor componente.
Din nou, faceți apel fie la manualul vehiculului fie la un specialist, fie la reprezentanța producătorului mașinii respective. Factorul estetic este deseori important, dar niciodată nu trebuie să fie în defavoarea factorilor tehnici.
Odată ce ați decis că veți folosi jantele originale, sau cu aceleași dimensiuni precum cele cu care a venit vehiculul din fabrică, puteți să vă orientați mai bine asupra anvelopelor. Acestea trebuie să respecte dimensiunea recomandată de producător. În cazul în care pentru același vehicul veți avea opțiuni între 195 și 225 (spre exemplu), fiți siguri că și jantele vor fi diferite. Dar, oricum, în ambele situații pata de contact va fi aceeași.
Pentru rularea pe timp de iarnă se recomandă deseori anvelope (de iarnă, desigur) mai înguste și cu un raport de aspect mai mare din câteva considerente. În primul rând, talonul mai înalt va proteja mai eficient janta de eventualele gropi sau denivelări ascunse de zăpadă sau de bălți.
În al doilea rând, anvelopele mai înguste vor putea tăia mai ușor prin zăpadă decât cele mai late. Indiferent de situație, însă, anvelopa respectivă trebuie să fie corectă pentru sezonul alb, având inscripționată pe carcasă fie denumirea de ”All-season” fie să aibă marcajul ”fulg de nea”.
Anvelopele mai înguste și cu un raport de aspect (înălțimea talonului) mai mare au, de asemenea, avantajul de a fi mai rezistente la șocuri și lovituri. Totodată, vor filtra mai bine denivelările din carosabil, crescând gradul de confort la bordul vehiculului. În schimb, pe suprafețe alunecoase (zăpadă, gheață, sau polei), acestea vor avea dificultăți în a menține traiectoria vehiculului.
Pe zăpadă afânată, proaspăt căzută, acestea vor avea în schimb un oarecare avantaj față de pneurile mai late deoarece vor putea să ajungă mai lesne la covorul asfaltic de sub stratul de nea.