Bavarezii au spart tiparele cu ajutorul celebrului artist conceptul american Jeff Koons și, acum câteva zile, pe 17 februarie, au prezentat THE 8 X JEFF KOONS, primul Art Car de stradă, produs într-o ediție limitată la 99 de unități și la un preț pe măsură, ce depășește cu mult orice alt model din gama BMW. Din 1975 și până în prezent, BMW a mai făcut 17 Art Car-uri cu alți artiști, precum Roy Lichtenstein, Esther Mahlangu, Jenny Holzer, Andy Warhol, David Hockney, Ólafur Elíasson, Frank Stella, Robert Rauschenberg, Cao Fei şi John Baldessari, dar mașinile au fost fie unicat, fie de curse. Niciodată nu a fost propusă o serie limitată.
THE 8 X JEFF KOONS a fost atât de bine primit în piață, încât, în mai puțin de o săptămână de la prezentarea Art Car-ului aproape, toate cele 99 de unități și-au găsit proprietari. Potrivit surselor Newsweek România, doi români și-au comandat THE 8 X JEFF KOONS, plătind avansuri consistente, ceea ce face ca România să fie pe primul loc în Europa Cetrală și de Est, la egalitate cu Cehia.
"Ediţia mea de BMW Seria 8 este automobilul meu de vis! Este foarte special pentru mine şi îmi doresc de mult timp să creez o ediţie specială BMW. Este sportiv şi strălucitor, precum şi minimalist şi conceptual. Abia aştept să-l conduc şi să călătoresc cu el şi sper că oamenii se vor bucura de Gran Coupé la fel de mult ca mine. Pe automobil, liniile devin tot mai mari pe parcursul călătoriei lor de la capotă către portbagaj, creând o senzaţie de mişcare înainte, la fel cum o fac «POP!» şi elementele de design cu vapori. Culoarea albastră seamănă cu vastitatea spaţiului şi îmi place ideea ca automobilul să fie o maşină globală. Ceea ce contează este modul în care relaţionăm unul cu celălalt şi conştientizarea a tot ceea ce ne înconjoară. Pentru conducător şi pasageri, există o stare de plăcere sporită. Aceasta este ceea ce maşina mea are de oferit", a declarat Jeff Koons.
Peste 200 de ore de lucru, doar pentru vopsirea exteriorului
Designul expresiv şi atractiv al Art Car-ului în ediție limitată combină 11 culori diferite pentru exterior, de la albastru la argintiu, precum şi de la galben la negru. Doar două maşini vor fi produse în fiecare săptămână.
Interiorul multicolor este compus din materiale de ultimă generaţie, piele fină şi cu logo-ul ediţiei şi semnătura artistului pe capacul consolei centrale, sub display. Scaunele sunt acoperite cu piele vopistă în roşu şi albatru, evocând culorile supereroilor din universul benzilor desenate, precum şi pe cele ale BMW M, divizia de înaltă performanţă a companiei.
Per total, designul energic şi puternic include atât elemente pop art, cât şi modele geometrice care aduc un omagiu contururilor şi formei complexe ale sportivului Seria 8 Gran Coupé. Liniile din spate în formă de explozie sunt un omagiu direct adus modelului BMW Art Car din 2010 creat de artist, în timp ce "POP!" pe fiecare parte, precum şi imaginile cu vapori simbolizează puterea şi viteza THE 8 X JEFF KOONS, potrivit artistului.
Peste 200 de ore de muncă manuală au fost petrecute de către profesionişti înalt specializaţi la uzinele BMW din Dingolfing şi Landshut numai pentru vopseaua exterioară, unde elemente de culoare sunt aplicate adesea sub lupă.
"Zeci de ingineri şi designeri au dat totul pentru a sărbători parteneriatul nostru şi pentru a face ca viziunea lui să devină realitate", a spus Oliver Zipse. Iar artistul însuşi a petrecut multe zile în cadrul uzinei din Dingolfing, pe parcursul a mai multe luni, discutând despre opţiunile de design cu angajaţii BMW implicaţi.
"Mă gândeam foarte intens la aceasta: care este esenţa Seria 8 Gran Coupé? Care este esenţa puterii? Cum să creez ceva care să exemplifice toată energia BMW Seria 8, dar care este capabil să atingă şi elementul uman?", a spus Jeff Koons.
Fiecare automobil vine cu un certificat de format mare semnat de Jeff Koons, care, pe lângă semnătura lui Oliver Zipse, conţine şi numărul individual de identificare al automobilului respectiv. Artistul a proiectat şi supracoperta manualului maşinii. O altă semnătură a artistului se regăseşte la interior, pe capacul de sub ecranul central. Koons a ales în mod deliberat albastrul de Bavaria din sigla BMW.
19 Art Car-uri BMW, în 47 de ani
Iniţiat de francezul Hervé Poulain, pilot de curse şi pasionat de artă, şi conceput în colaborare cu fondatorul BMW Motorsport, Jochen Neerpasch, primul BMW Art Car a fost comandat atunci când ambii i-au cerut lui Alexander Calder să creeze designul maşinii de curse BMW a lui Poulain în 1975.
De atunci, 19 artişti din întreaga lume au creat automobile BMW ale vremurilor lor. Modelele BMW Art Cars semnate de Roy Lichtenstein, Esther Mahlangu, Jenny Holzer, Andy Warhol, David Hockney, Ólafur Elíasson, Frank Stella, Robert Rauschenberg, Cao Fei şi John Baldessari, printre alţii, sunt toate inspirate de evoluţiile în artă, design şi tehnologie.
Jeff Koons a proiectat cel de-al 17-lea BMW Art Car în 2010, BMW M3 GT2, care a concurat şi în cursa de 24 de ore de la Le Mans. Anul trecut, cu ocazia împlinirii a 50 de ani de angajament cultural al BMW Group anul trecut, Art Cars au intrat în universul digital şi de atunci sunt prezentate în augmented reality. Prin aplicaţia gratuită Acute Art, sculpturile digitale rulante sunt accesibile oricui de pe mapamond în orice moment.