În 5 noiembrie 1942, Întreprinderile Electromecanice Timişoara trimiteau o telegramă către Ministerul Afacerilor Interne – Direcţia Exploatărilor Comunale, prin care anunța punerea în circulaţie a firobuzelor pe traseul Piaţa Lahovari – Catedrală – Gara D. Elena, începând cu 15 noiembrie.
Comunicatul marca încheierea unui proiect început în 1938 şi coordonat de inginerul Corneliu Miklosi (1887-1963), care a fost directorul companiei de tramvaie din Timişoara, în perioada 1920-1949.
Primele troleibuze din Timișoara și România de astăzi au fost „filobusele” produse de Fiat la Torino.
Termenul timişorean „firobuz” este traducerea directă în limba română a cuvântului italian „filobus” şi nu se utilizează decât la Timişoara.
Citește și: FOTO Un troleibuz românesc Rocar 217E, pensionat după 26 de ani, a fost salvat și dus la muzeu
Livrarea celor șapte „firobuze” produse de Fiat Marelli a avut loc în luna iulie 1942, iar trei dintre acestea au intrat în serviciul public în luna noiembrie 1942.
Prima linie de „firobuze” a fost proiectată de firma germană Brown-Bovery din Mennheim. Aceasta lega Gara de Nord şi zona Iosefin de cartierul Lahovary – Elisabetin (Piaţa Nicolae Bălcescu), pe traseul: Gara de Nord – bulevardul Republicii – bulevardul Regele Ferdinand I – bulevardul Mihai Viteazul – strada Ciprian Porumbescu şi retur, notează ziuadevest.ro.
Traseul a avut o lungime de 2,6 kilometri.
Citește și: VIDEO Cum arătau autobuzele făcute în București acum 70 de ani. Denumite după un lider comunist
Altfel, prima linie de troleibuz de pe actualul teritoriu al României este consemnat în 1904, la Sibiu, atunci când Transilvania era parte a Regatului Ungariei.
Iar prima linie de troleibuz de pe vechiul teritoriu al României s-a pus în funcţiune la 1 februarie 1939, la Cernăuţi (astăzi, în Ucraina).