Intră greu în viteză, miroase a „ouă clocite”? 5 semne care arată că ambreiajul mașinii e pe ducă

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 02.02.2024 - 11:47
Intră greu în viteză, miroase a „ouă clocite”? 4 semne care arată că ambreiajul mașinii e pe ducă - Foto: Profimedia Images - Rol ilustrativ
Intră greu în viteză, miroase a „ouă clocite”? 4 semne care arată că ambreiajul mașinii e pe ducă - Foto: Profimedia Images - Rol ilustrativ
Intră greu în viteză, miroase a „ouă clocite”? 4 semne care arată că ambreiajul mașinii e pe ducă - Foto: Profimedia Images - Rol ilustrativ
Intră greu în viteză, miroase a „ouă clocite”? 4 semne care arată că ambreiajul mașinii e pe ducă - Foto: Profimedia Images - Rol ilustrativ

Intră greu în viteză, miroase a „ouă clocite”? Dacă ai mașină cu cutie de viteze manuală, ambreiajul este o piesă esențială, care se uzează, mai repede sau mai greu, în funcție de stilul de condus și modul de exploatare, și dă mai multe semne când e pe ducă și trebuie schimbat.

SHARE

Ambreiajul este o piesă esențială a autovehiculelor cu transmisie manuală, dar și a mașinilor cu cutie automată cu dublu ambreiaj (DSG, la Volkswagen/Audi, sau SMG, la BMW, de exemplu) ori cu transmisie manuală pilotată, cum e cazul Dacia Easy-R. El face legătura între motor și roți, prin intermediul cutiei de viteze, și, evident, se uzează. 

Kit-ul de ambreiaj este alcătuit din disc de ambreiaj, rulment de presiune, placă de presiune și volant. Iar când una sau mai multe dintre aceste piese încep să se uzeze, apar mai multe simptome, pe care orice șofer ar trebui să le cunoască și să le identifice, pentru a merge la mecanic din timp și a nu risca să rămână cu mașina în drum.

Citește și: UTIL Evită să apeși acest buton din bordul mașinii toamna sau iarna. Riști să faci accident

Intră greu în viteză, miroase a „ouă clocite”? 5 semne care arată că ambreiajul mașinii e pe ducă

Mașina intră greu în viteză, mai ales la rece, începe să miroasă a „ouă clocite” (se încinge discul de ambreiaj) foarte des, nu doar la plecările din pantă accentuată, începe să „tremure” la aproape orice plecare de pe loc sau accelerează cu greutate/întârziere după schimbarea treptei de viteză? Clar, ambreiajul are o problemă.

Unul dintre cele mai frecvente semne ale unui ambreiaj defect este patinarea ambreiajului, pierderea de putere deși motorul se turează. Acest fenomen apare atunci când ambreiajul nu reușește să transfere corect puterea de la motor la cutie și, apoi, la roți, ceea ce duce la pierderea tracțiunii și la dificultăți de accelerare. Concret, este posibil să observați și pe turumetru că motorul se turează mai repede decât de obicei, dar în gol, fără ca mașina să accelereze corespunzător.

Citește și: Ești șofer? Trebuie să știi cum se montează corect lanțurile de zăpadă pe roțile mașinii

Un simptom al unei probleme la ambreiaj este apariția unei senzații neobișnuite la apăsarea pedalei de ambreiaj. Dacă pedala se simte mai tare decât de obicei, se înfige rapid în podea sau are o senzație de burete, ambreiajul trebuie verificat de un mecanic.

De asemenea, atenție la zgomotele ciudate ce pot să apară la acționarea ambreiajului, cum ar fi scârțâitul sau pocnetul.

Schimbările dificile sau bruște (simțiți că levierul „agață”) ale treptelor de viteză pot fi, de asemenea, o dovadă a unui ambreiaj aflat pe ducă. Dacă vă este greu să schimbați vitezele sau dacă simțiți o senzație de trepidație atunci când schimbați viteza, este posibil ca ambreiajul să fie în stare proastă.

Vibrațiile neobișnuite, în special atunci când pedala de ambreiaj este apăsată, pot indica, de asemenea, probleme (volant ovalizat, rulment de presiune stricat, etc.)

Și un miros de arsură sau ca de „ouă clocite”, care provine din zona transmisiei, poate fi un semn serios. Acest lucru poate indica faptul că discul de ambreiaj alunecă excesiv, generând căldură și provocând o uzură prematură. Atenție, supraîncălzirea regulată a ambreiajului poate duce la daune ireversibile!

Așadar, fiți atenți la toate aceste semnale, deoarece ignorarea acestor simptome poate duce la probleme mai grave și, prin urmare, la costuri de reparații mai mari pe termen lung. De exemplu, mai bine schimbi din timp discul de ambreiaj, rulmentul de presiune și placa, decât să uzezi prematur volantul, care este o piesă mult mai scumpă. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te