Orice autovehicul care circulă pe drumurile din România, ca de altfel în toate statele, trebuie să aibă Inspecția Tehnică Periodică (IPT) valabilă. Aceasta se efectuează de către proprietar sau șofer în funcție de vechimea vehiculului: o dată la 3 ani pentru mașinile noi, o dată la 2 ani pentru mașinile cu o vechime între 3 și 12 ani și anual pentru mașinile de peste 12 ani vechime.
Mașinile de taxi, ride-sharing sau de transport persoane trebuie să facă ITP 2024 la 6 luni, conform normelor în vigoare.
Citește și: Pentru ce mașini trebuie făcut ITP-ul la fiecare 6 luni. Legea pusă în dezbatere publică
ITP-ul, Inspecția Tehnică Periodică, costă și peste 200 lei în 2024
Tariful pentru efectuarea ITP variază, în general, în funcție de tipul mașinii („normală” sau SUV), combustibil (benzină, GPL sau diesel) și, mai nou, în funcție de norma de poluare.
Începând din 2023, ITP-ul la o mașină cu normă de poluare Euro 6 și peste se efectuează și în baza unui raport de diagnoză computerizată (sisteme de depoluare, sisteme de siguranță, ABS, etc.). Și, având în vedere că operațiunea necesită un inginere specializat în diagnoză auto și un sistem de diagnoză profesional, costă mai mult.
În curând, diagnoza computerizată va deveni obligatorie la ITP pentru toate autovehiculele dotate cu calculator. Dar, atenție, până atunci, nu toate stațiile ITP fac inspecție pentru mașinile cu normă de poluare Euro 6 și peste, pentru că nu au specialist în diagnoză sau aparat profesionat de diagnoză.
Citește și: „Șmecheria” făcută de samsarii de mașini care nu se vede la ITP, dar te poate costa scump. Soluția
Prin urmare, în București, de pildă, tarifele ITP 2024 variază, în general, între 120 lei și 200 lei.
Unele unități service practică tarife diferențiate pentru mașinile pe benzină, mașinile pe benzină + GPL, mașinile diesel, mașinile cu sistem de tracțiune integrală și SUV-urile 4x4.
Dar există și service-uri care au „uniformizat” tarifele ITP, solicitând, de exemplu, 150-180 lei pentru orice fel de autoturism „normal” (inclusiv pentru cele hybrid sau electrice) și 200-220 lei pentru mașinile cu tracțiune integrală, SUV-uri 4x4 sau mașini cu motoare cu normă de poluare Euro 6 și peste.
ITP-ul la motociclete şi mopede costă între 80 lei și 100 lei.
Citește și:
Acte necesare pentru efectuarea ITP
- Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV), în original sau copie, dacă mașina este în leasing;
- Certificatul de înmatriculare al mașinii (talonul) în original;
- Actul de Identitate (CI) al persoanei care se prezintă la ITP;
- Polița RCA a autovehiculului, valabilă
Amenda pentru ITP expirat poate ajunge și 6.600 lei
Conform legislației în vigoare, orice auto vehicul care circulă pe drumurile publice din România este obligat să ITP valabil. Mai mult, la expirarea ITP-ului, se consideră că înmatricularea vehiculului este suspendată automat.
Amenda pentru ITP expirat variază între 9 și 20 de puncte de amendă. Cum valoarea punctului de amendă este de 165 lei de la 1 ianuarie 2024, asta înseamnă că amenda pentru ITP expirat viariază între 1.485 lei și 3.300 lei.
În cazul în care înmatricularea vehiculului a fost suspendată, amenda aplicată este de 20 de puncte. Deci, încă 3.300 lei.
Totodată, mașinilor depistate în trafic fără ITP valabil, polițiștii le rețin talonul și plăcuțele de înmatriculare. Iar recuperarea lor nu se poate face decât dacă ITP-ul este făcut la RAR, nu la un service autorizat RAR.