Mazda CX-30 SkyActive-G 122 MT6 4x2 - Clona SUV-izată

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 10.01.2020 - 11:02

Mazda a dat lovitura cu filozofia de design KODO – „Sufletul mișcării“ – și nu se mai oprește. Pentru a umple golul dintre SUV-ulețul CX-3 și SUV-ul 
CX-5, japonezii au clonat noua Mazda3, i-au adăugat o secvență de ADN de SUV și au creat... CX-4.

SHARE

Nu! CX-30, deoarece Mazda comercializează exclusiv pe piața din China un model botezat CX-4.

Dacă cea de-a patra generație Mazda3 a ajuns să dea bătăi grele de cap liderilor segmentului hatchback-urilor compacte de masă, supranumit și „Clasa Golf“, la toate capitolele, inclusiv tehnologie, rafinament, calitate percepută și plăcere de a conduce, fără a vorbi despre design, japonezii s-au gândit să folosească rețeta și în clasa B a SUV-urilor, acolo unde nu aveau un reprezentant și se jucau în voie modele precum Nissan Qashqai, Mitsubishi Eclipse Cross, Skoda Karoq, Volkswagen Tiguan, Peugeot 3008 sau Renault Kadjar.

Și le-a cam ieșit. Doar la capitolul motorizări, Mazda CX-30 șchioapătă, în ciuda design-ului spectaculos și agresiv al mașinii, accentul fiind pus prea mult pe eficiență și rafinament în utilizare. Deși are doar un „O“ în plus, CX-30 nu prea are nicio legătură cu micuțul CX-3.

Cu o lungime de 4,4 metri, o lățime de 1,8 metri și o înălțime de 1,53 metri, noul SUV e dezvoltat pe platforma noii Mazda3, chiar dacă e mai scurt cu șase centimetri, mai înalt cu 9,5 centimetri și are un ampatament mai mic (2.655 mm la CX-30, 2.725 la Mazda3).

Interiorul lui CX-30 este o clonă a celui de la Mazda3. Doar poziția la volan este ceva mai înaltă, așa cum cer clienții de SUV.

21.190 €  

este prețul de pornire pentru
Mazda CX-30 SkyActive
G 122 4x2, TVA inclusă

În rest, cuvintele cheie sunt ergonomie, calitate și rafinament. Majoritatea plasticelor sunt plăcute la atingere, finisajele sunt atent realizate, iar echiparea superioară cu bordul îmbrăcat în piele bate serios către premium.

Planșa de bord minimalistă este ușor orientată către șofer. Display-ul de 8,8 inchi al sistemului multimedia este înfipt nemțește în vârful consolei centrale, dar, din păcate, la fel ca la Mazda3, nu este și sensibil la atingere (când faci mirroring de pe smartphone pentru Waze, de exemplu, este imposibil să comunici prin aplicație. Trebuie să scoți cablul pentru a marca un radar).

Suspensia SUV-ului CX-30 este mai sportivă decât la alte modele din segment, dar, chiar dacă zdruncină puțin, nu face nazuri pe macadam sau pe drumuri de pământ și este silențioasă. 

Compromisul bun între confort și sportivitate conferă mașinii o ținută de drum excelentă, aspect la care contribuie și direcția ce oferă un feedback intuitiv în volan.

De exemplu, dacă micuțul CX-3 cu tracțiune față mai țopăie de spate pe virajele abordate sportiv, CX-30-ul stă lipit de drum aproape ca Mazda3. Evident, la limită, mașina are un comportament subvirator.

Dar acesta apare destul de târziu, datorită sistemului de vectorizare a cuplului G-Vectoring Control (GVC) - variază cuplul motor pentru a optimiza încărcarea pe fiecare roată motoare, conferind dinamică și manevrabilitate mai bune.

În ceea ce privește spațiul și confortul, la bordul lui CX-30 pot călători patru adulți în condiții bune. Și, chiar dacă mașina e mai scurtă decât Mazda3, portbagajul este mai mare cu 72 de litri.

Chiar și așa, însă, volumul de 430 de litri este cam mic pentru un SUV cu pretenții familiste de 4,3-4,5 metri lungime.

De exemplu, cu o lungime de 4,47 metri, Peugeot 3008 oferă 520 de litri, iar Skoda Karoq, 521 de litri (4,38 metri lungime).

Cai rasați, dar cam puțini

Mazda este singurul contructor care crede în continuare în generozitatea cilindreei și în liniaritatea puterii aspirate. 

Și o face cu stil și cu multă tehnologie. Benzinarul aspirat SkyActive-G de 2.0 litri și 122 de cai putere este o plăcere în exploatare și se bate liniştit cu motoraşele „subunitare“ în trei sau patru cilindri, de aceeaşi putere, dominându-le liniștit la rafinament.

Mai mult, datorită sistemului de dezactivare a doi dintre cei patru cilindri când motorul nu este în sarcină și sistemului mild-hybrid, format dintr-un electromotor/generator (B-ISG) și o baterie mică, CX-30-ul este competitiv și la capitolul consum.

În traficul din București, mașina s-a mulțumit cu 9.2-9.4 litri/100 km. Iar, la drum, computerul a afișat un consum de 7.2-7.4 litri/100 km, în contextul unui stil de condus destul de sportiv.

Mă rog, cât de sportiv se poate mișca o mașină de aproape 1,4 tone cu doar 122 de cai sub capotă (datele oficiale indică o accelerație 0-100 km/h în 10,6 secunde și o viteză maximă de 186 km/h).

Să nu înțelegeți greșit, SkyActive-G 122 trage liniar și urcă frumos în ture. Iar cutia de viteze manuală, în șase trepte este o adevărată operă de artă.

Cursa schimbătorului este atât de scurtă, încât te poți juca doar din încheietura mâinii, iar declicul metalic pe care-l simți la intrarea în treaptă nu-l găsești decât la mașini cu mult mai multe
pretenții.

Problema lui este că CX-30-ul este prea mare și prea greu. Dar, în lipsa versiunii de 165 de cai, este alegerea rațională, oferind un bun raport performanțe/preț.

Altfel, Mazda CX-30 poate fi dotată cu revoluționarul SkyActive-X de 180 de cai, cu motorul pe benzină cu aprindere prin compresie, ca la diesel.

Dar prețul acestei versiuni este mult mai mare, iar în cadrul testului efectuat cu Mazda3 SkyActive-X AWD nu a fost foarte convingător.

Cei 180 de cai sunt mai mult pe hârtie. Pentru fanii diesel, Mazda oferă SkyActive-D-ul de 1.8 litri și 116 cai, adică tot foarte puțin pentru cum arată și cum stă pe drum noul SUV.

Verdict Newsweek

+

Design emoționant; ergonomia habitaclului; suspensie sportivă, dar confortabilă; calitatea materialelor și a finisajelor; timoneria cutiei de viteze manuale; elasticitatea și rafinamentul motorului; sistemul audio Bose cu 12 difuzoare.

Portbagaj micuț; motor subdimensionat; display-ul central fără touch; garda la sol de 175 mm.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te