Mulți șoferi consideră că știu să schimbe vitezele. Ce se poate întâmpla dacă „sari” din 4 în 2?

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 07.06.2024 - 08:18
Mulți șoferi consideră că știu să schimbe vitezele. Ce se poate întâmpla dacă „sari” din 4 în 2? - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ

Mulți șoferi consideră că știu să schimbe vitezele. Și unii chiar învață „să asculte motorul” și să retrogradeze bine, făcând frână de motor eficient și corect, de exemplu. Dar alții, și mai ales începătorii, nu știu ce se poate întâmpla dacă „sari” din 4 în 2.

SHARE

Pe lângă frâna de picior și frâna de serviciu (cea de mână), mașinile, mai ales cele cu cutie de viteze manuală, dar și unele automate, oferă și frână de motor. În multe situații, de exemplu pe carosabil alunecos sau ud, chiar este recomandată utilizarea frânei de motor, în paralel cu cea de picior. 

Citește și: 6 reguli pentru conducerea mașinii în siguranță, iarna. Distanța de frânare e și de 10 ori mai mare

Mulți șoferi consideră că știu să schimbe vitezele. Ce se poate întâmpla dacă „sari” din 4 în 2?

La mașinile cu cutie de viteze manuală, frâna de motor se face retrogradând treptele de viteză, trecând succesiv cutia de viteze în treptele inferioare.

De exemplu, dacă sunteți în treapta a 4-a, retrogradanți în treapta a 3-a, apoi în treapta a 2-a și treapta întâi, având grijă de fiecare dată să lăsați mașina în treaptă suficient cât să scadă turația motorului în jurul valorii de 2.000 rpm.

Citește și: Cum poți opri mașina dacă rămâi fără frână de picior la 100 km/h. Dar dacă ai un vehicul hybrid?

Dacă „săriți” brusc, de pildă, din treapta a 4-a în treapta a 2-a, riscați, însă, să „spargeți” motorul, nivelul de turație putând trece de „linia roșie” a turometrului.

Prin urmare, ochii pe turometru, până învâțați „să asculați motorul”. De exemplu, dacă este gradat până la 7.000 rpm și vă aflați la 5.000 rpm într-a 4-a, nu „săriți” într-a 2-a. 

Și la mașinile cu cutie de viteze automată se poate face frână de motor. Treceți cutia din „D” în modul manual și retrogradați cu ajutorul levierului sau al padelelor din spatele volanului, ca la cutia manuală. În acest caz nu trebuie să vă faceți griji, cutia automată are protecție la supraturație și nu vă va lăsa să retrogradați dacă „simte” că turometrul ar putea ajunge la „linia roșie”. 

Citește și: Atenție, șoferi! Sunteți prinși băuți sau drogați la volan, rămâneți până la 10 ani fără permis

Cu o transmisie manuală, puteți să „săriți” o treaptă de viteză și în sus, la nevoie. Dacă treceți din treapta a 3-a în treapta a 5-a și dați drumul la ambreiaj la aceeași viteză ca în mod normal, însă, mașina va „tresări”, va „tremura”, pânî reușește să regleze dezechilibrul dintre turația motorului și cea a volantului.

În schimb, dacă așteptați puțin mai mult timp pentru a da drumul ambreiajului, lucrurile se vor menține egale pe măsură ce cutia de viteze ajunge la un nivel de turație mai mic.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te