Povestea românului din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 07.02.2024 - 17:05
Povestea românului din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5 - Foto: BMW
Povestea românului din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5 - Foto: BMW
Povestea românului din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5 - Foto: BMW
Povestea românului din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5 - Foto: BMW
Povestea românului din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5 - Foto: BMW
Povestea românului din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5 - Foto: BMW
Povestea românului din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5 - Foto: BMW
Povestea românului din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5 - Foto: BMW
Povestea românului din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5 - Foto: BMW
Povestea românului din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5 - Foto: BMW
Povestea românului din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5 - Foto: BMW
Povestea românului din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5 - Foto: BMW

Constructorul bavarez a prezentat pe 7 februarie 2024 noul BMW Seria 5 Touring și, astfel, am aflat că un român din Câmpulung Moldovenesc a ajuns, la 34 de ani, șeful motoarelor pentru BMW Seria 5 - G60. Vorbește limba română perfect, deși trăiește în Germania de la 7 ani.

SHARE

Project Manager Powertrain pentru noul BMW Seria 5 este Claudius Bogusch. Adică, este omul care a supervizat dezvoltarea tuturor motoarelelor, fie ele pe benzină, motorină sau electrice, și transmisiilor pentru noul flagship de business și pentru familii, de clasă medie superioară, al bavarezilor. 

Și, cu plăcută surprindere, am aflat, în cadrul videoconferinței de prezentare a noului BMW Seria 5 Touring, că vorbește perfect limba română, numele său nedând niciun indiciu clar în acest sens. 

Citește și: Ce BMW-uri preferă românii și ce BMW-uri cumpără nemții? Diferențele sunt colosale. Ce arată

Povestea românului din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5

De ce vorbește perfect limba română, fără pic de accent, Project Manager-ul Powertrain pentru noul BMW Seria 5? Ne-a spus chiar el în cadrul videoconferinței de prezentare a noului BMW Seria 5 Touring la care Newsweek România a participat. 

Claudius Bogusch s-a născut în 1985 la Câmpulung Moldovenesc, dar nu a stat în România decât până la vârsta de 7 ani. Mama sa, având origini germane, a decis ca familia să se mute în Germania în 1991-1992. Și s-au stabilit în estul Germaniei, la Plauen, în Saxonia, în apropiere de granița cu Cehia și Polonia. 

Apoi, după ce a terminat școala, povestea românului din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5 este cât se poate de interesantă. 

Citește și: VIDEO&FOTO Povestea grilei BMW, de la „rinichii” stilizați în 1933, la „caloriferul” Hi-Tech de azi

De la student la politehnică în Munchen și steward la Campionatul Mondial de Fotbal din 2006, la „o mașină fără motor V8 și 500 de cai nu are sens” pentru un pasionat

Începând din 2004, Claudius Bogusch a urmat cursurile Universității politehnice din München - secția Construcții de mașini. Și, cum sediul central al BMW este în Munchen, multe ore de practică le-a petrecut în laboratoarele bavarezilor. De modelele BMW s-a îndrăgostit treptat, văzându-le permanent, la tot pasul, pe străzile capitalei Bavariei. 

„În 2006, eram steward la Campionatul Mondial de Fotbal”, dezvăluie Claudius.

La facultate a fost atât de bun, încât, la scurt timp după absolvire, în 2009, Claudius Bogush a ajuns să lucreze la BMW. 

„Primul motor la care am lucrat a fost cel de 1.6 litri, pe benzină, dezvoltat de BMW pentru MINI (Citroen DS3, Peugeot 208, etc., n. red.), în colaborare cu PSA (...) Imi aduc aminte că lucram foarte greu cu francezii de la Peugeot. Veneau cu fel de fel de pretenții. Uneori, e dificil să mulțumești pe toată lumea”, a povestit Claudius Bogusch, pentru Newsweek România. 

Apreciat, apoi, Claudius Bogusch a fost avansat să lucreze la motoarele de top BMW, cu 8 și 12 cilindri în „V” (motoarele V12 BMW echipează și modele Rolls Royce), proiecte de care s-a ocupat până în 2015, când a fost trimis în China să dezvolte producția locală de motoare BMW. „Cel puțin 40% din piese trebuie făcute în China, pentru a primi licența”, a punctat Claudius.

Deși acum lucrează și la electrificarea modelelor BMW, Claudius Bogusch recunoaște că „o mașină fără motor V8 și 500 de cai nu are sens pentru un petrolhead”. Dar spune și că modelele electrice BMW de pe performanță sunt setate special să dea anumite senzații care trezesc adrenalina pasionaților. 

Claudius Bogusch a ajuns șeful motoarelor pentru noul BMW Seria 5 (sedan-ul lansat în 2023 și break-ul prezentat acum) în 2019, la 34 de ani. Toate sunt electrificate.

Citește și: VIDEO BMW Seria 5 intră în lumea mașinilor electrice. Semnalizează singur și are consolă de jocuri

„Avem 3 trepte de electrificare: mild-hybrid pe 48V, cu motor electric de 13 kW ascuns în cutia de viteze și o baterie mică în portbagaj, plug-in hybrid, cu motor electric de 145 kW și un nou concept cu două baterii montate astfel încât mașina să fie cât mai echilibrată și să ofere un volum al porbagajului identic cu cel al versiunii diesel, de exemplu (vechiul Seria 5 plug-in hybrid avea portbagajul cu peste 100 de litri mai mic, n. red.), și 100% electrice”, a explicat Claudius. 

„Motoarele termice BMW au ajuns la maximum de performanță posibil astăzi, în materie de ungere și termodinamică. Există un echilibru între performanțe și emisii (...) Se mai poate lucra, se mai pot îmbunătății emisiile, dar problema e că costă foarte mult, dacă vrei să menții și puterea”, a mai explicat Claudius Bogusch. 

De asemenea, românul din Câmpulung Moldovenesc ajuns la 34 de ani șeful motoarelor pentru BMW Seria 5 a dezvăluit pentru Newsweek România că, mult timp, mașina lui de serviciu a fost un BMW 530d, diesel. Iar acum conduce noul BMW Seria 5, tot diesel. Dar cu motorul mai mic, de 2.0 litri. ”Nu mi-am imaginat că pot face atâta economie la carburant”, a mărturisit Claudius. 

A 6-a generație BMW Seria 5 Touring face pasul electric, dar nu renunță motoarele termice

A 6-a generație BMW Seria 5 Touring, prezentată pe 7 februarie 2024, este disponibilă pentru prima dată cu sistem de propulsie 100% electric, dar păstrează şi versiunile de motorizare diesel ultra eficiente, acum cu sistem mild-hybrid pe 48V de generaţia a doua, integrat în cutia de viteze, precum și motorizările pe benzină performante și eficiente, inclusiv cu sistem plug-in. 

„Nu există deocadată niciun un plan la BMW în ceea ce privește renunțarea la motoarele termice”, a punctat Claudius Bogusch. 

Concret, noul BMW Seria 5 Touring aduce în premieră o combinaţie unică de motorizări electrice, diesel, benzină şi plug-in hybrid în segment. Vine cu elemente sofisticate de dinamică şi confort, dar şi cu un pachet sofisticat de tehnologii de asistare a condusului şi funcţii digitale, de la funcţii complete de asistare a parcării, la schimbarea benzii prin privirea în oglinda retrovizoare sau sistemul inovativ de casual gaming - Air Console. 

Arhitectura flexibilă de propulsie permite ca variante de model cu motoare pe benzină şi diesel extrem de eficiente, sisteme plug-in hybrid şi sisteme de propulsie electrice să fie produse pe o singură linie de producţie la uzina BMW Group din Dingolfing.

În comparaţie cu predecesorul său, noul BMW Seria 5 Touring este mai lung cu 97 de milimetri(5.060 mm), mai lat cu 32 de milimetri (1.900 mm) şi mai înalt cu 17 milimetri (1.515 mm). Iar noul BMW Seria 5 Touring are cel mai lung ampatament din clasa lui, acesta crescând cu 20 de milimetri până la 2.995 mm.

Noul BMW i5 Touring este primul model premium electric din segment. Va fi disponibil de la început în două versiuni. La BMW i5 M60 xDrive Touring, două unităţi de propulsie compacte pe punţile faţă şi spate formează împreună o tracţiune integrală electrică cu până la 442 kW/601 CP. Cu M Launch Control sau M Sport Boost activate, cuplul sistemului este crescut la 820 Nm. Modelul de top accelerează de la 0 la 100 km/h în 3,9 secunde, iar viteza maximă este limitată electronic la 230 km/h. Motorul electric al BMW i5 eDrive40 Touring este situat pe puntea spate şi generează o putere maximă de 250 kW/340 CP şi un cuplu maxim de până la 430 Nm cu funcţia Sport Boost sau Launch Control. BMW i5 eDrive40 Touring accelerează de la 0 la 100 km/h în 6,1 secunde.

La ambele modele, bateria de înaltă tensiune integrată compact în podea are o capacite netă de 81,2 kWh.

Pe lângă motoarele electrice eficiente, generarea adaptivă şi tehnologia pompei de căldură pentru încălzirea şi răcirea interiorului, motorul şi bateria de înaltă tensiune contribuie la capacitatea de a rula pe distanţe lungi a BMW i5 Touring. Autonomia determinată în procedura de testare WLTP este de la 445 până la 506 kilometri pentru BMW i5 M60 xDrive Touring şi de la 483 până la 560 de kilometri pentru BMW i5 eDrive40 Touring.

Toate motoarele diesel disponibile pentru noul BMW Seria 5 Touring sunt combinate cu tehnologia mild-hybrid 48V şi o transmisie Steptronic cu opt trepte. Motorul cu patru cilindri al modelelor BMW 520d Touring disponibile la lansarea pe piaţă şi BMW 520d xDrive Touring generează o putere maximă de 145 kW/197 CP şi un cuplu maxim de 400 Nm. Portofoliul de sisteme de propulsie va fi completat în vara anului 2024 cu un motor diesel cu şase cilindri în linie.

 

Totodată, vor urma două variante de model cu cea mai recentă generaţie de propulsie plug-in hybrid. Și, cine știe, poate un M5 Touring. 

Gama de culori include trei variante BMW Individual. Echipamentul standard al noului Seria 5 Touring include jante din aliaj uşor, în dimensiuni de 18 inchi şi 19 inchi, pentru modelele electrice şi plug-in hybrid. Jantele din aliaj, cu dimensiune de până la 21 de inchi, sunt disponibile opţional. Caracterul dinamic al noului BMW Seria 5 Touring poate fi subliniat şi mai mult cu pachetele opţionale M Sport, M Sport Pro şi M Carbon Exterior.

Ca vârf de gamă, BMW i5 M60 xDrive Touring vine standard cu elemente de caroserie ale pachetului M Sport şi exprimă clar dinamica sa remarcabilă.

Lansarea în Germania, România şi multe alte ţări europene şi Japonia va începe în mai 2024, iar alte pieţe vor urma în iunie 2024. Prețurile pentru România sunt deja disponibile: electricele BMW i5 xDrive40 Touring și BMW i5 M60 xDrive Touring pleacă de la 72.174 euro, respectiv, de la  101.626 euro, iar diesel-urile BMW Seria 5 520d Touring și BMW Seria 5 520d xDrive Touring pleacă de la 63.308 euro, respectiv, de la  65.867 euro, TVA inclusă. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te