Tarif de parcare de 3 ori mai scump, pentru mașinile mari, gen SUV. De ce contează dimensiunea?

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 25.01.2024 - 11:22
Tarif de parcare de 3 ori mai scump, pentru mașinile mari, gen SUV. De ce contează dimensiunea? - Foto: Profimedia Images
Tarif de parcare de 3 ori mai scump, pentru mașinile mari, gen SUV. De ce contează dimensiunea? - Foto: Profimedia Images
Tarif de parcare de 3 ori mai scump, pentru mașinile mari, gen SUV. De ce contează dimensiunea? - Foto: Profimedia Images
Tarif de parcare de 3 ori mai scump, pentru mașinile mari, gen SUV. De ce contează dimensiunea? - Foto: Profimedia Images

Autoritățile locale din „Orașul luminilor” iau în calcul un tarif de parcare de 3 ori mai scump pentru mașinile mari, gen SUV. Sunt vizate și automobilele termice, hybrid și plug-in hybrid care cântăresc peste 1,6 tone, precum și mașinile electrice de peste 2 tone.

SHARE

La inițiativa primarului Parisului, Anne Hidalgo, pe 4 februarie 2024, în „Orașul luminilor” se organizează o consultare publică în urma căreia se va decide dacă tariful de parcare pentru „mașinile impozante”, de dimensiuni mari sau grele, gen SUV, va fi sau nu triplat. Iar autojournal.fr afirmă că „zarurile sunt deja aruncate”, că inițiativa va fi votată. 

Tarif de parcare de 3 ori mai scump, pentru mașinile mari sau grele, gen SUV. Sunt vizate și mașinile electrificate

Concret, primarul Parisului propiune ca tariful de parcare să crească la 18 euro pe oră în arondismentele de la 1 la 11 din Paris și la 12 euro pe oră în arondismentele de la 12 la 20, pentru automobilele de dimensiuni mari sau grele.

Sunt vizate și automobilele termice, hybrid și plug-in hybrid care cântăresc peste 1,6 tone, precum și mașinile electrice de peste 2 tone.

Citește și: EXCLUSIV Primăria București nu a construit niciun loc de parcare în centru, dar a desființat sute

Campania primarului Parisului "Mai multe sau mai puține SUV-uri în Paris?", bazată pe studiul unui ONG privind creșterea dimensiunilor medii ale mașinilor

ONG-ul „Transport & Enviroment” a publicat recent un studiu potrivit căruia peste jumătate din vehiculele actuale noi sunt prea late pentru multe locuri de parcare de pe străzi, lățimea mașinilor noi din Europa crescând, în medie, cu 1 centimetru la fiecare doi ani.

Aproximativ jumătate din mașinile noi vândute sunt deja prea late pentru spațiul minim de parcare pe stradă, în multe țări, potrivit studiului „Transport & Enviroment”

Iar Parisul ar putea fi prima mare capitală europeană care taxează această tendință, dacă cetățenii vor aproba, în cadrul unui referendum, taxe de parcare mai mari pentru SUV-uri.

Lățimea medie a mașinilor noi a crescut la 180,3 cm în prima jumătate a anului 2023, în creștere de la 177,8 cm în 2018, conform cercetării T&E. Iar datele compilate de ICCT confirmă aceeași tendință în cele două decenii până în 2020.

Citește și: Stai în București și ai mașină? S-a scumpit locul de parcare de reședință în 2024. Află cu cât

În UE, mașinile noi sunt supuse aceleiași lățimi maxime, de 255 cm, ca și autobuzele și camioanele. Iar T&E spune că, dacă nu se revizuiește limita de lățime a UE pentru autoturisme și dacă orașele nu impun taxe de parcare mai mari, SUV-urile și pick-up-urile mari vor continua să crească în dimensiuni până la plafonul destinat camioanelor.

"Mașinile devin tot mai late de zeci de ani și această tendință va continua până când vom stabili o limită mai strictă. În prezent, legea permite ca mașinile noi să fie la fel de late ca și camioanele. Rezultatul a fost că SUV-uri mari și camionete de tip american au parcat pe trotuarele noastre și pun în pericol pietonii, bicicliștii și pe toți ceilalți participanți la trafic", afirmă James Nix, manager de politici privind vehiculele la T&E.

Dintre cele mai importante 100 de modele comercializate în 2023, 52% au fost prea late pentru spațiul minim specificat pentru parcarea pe stradă (180 cm) în marile orașe, inclusiv Londra, Paris și Roma, indică studiul T&E.

În prezent, parcarea în afara străzii este foarte dificilă chiar și pentru o mașină nouă medie (180 cm lățime), în timp ce SUV-urile mari de lux nu se mai potrivesc. Cu o lățime de aproximativ 200 cm, SUV-urile mari de lux lasă prea puțin spațiu pentru ca ocupanții să poată urca și coborî din vehicule în spațiile obișnuite din afara străzii (240 cm), mai afirmă specialiștii ONG-ului. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te