Indiferent de tipul și marca mașinii, Dacia Logan, Volkswagen Golf, Mercedes G-Klasse , BMW Seria 7 sau Porsche 911, anvelopele sunt singura legătură a autovehiculului cu suprafața de rulare, cu drumul.
Prin urmare, alegerea pneurilor, precum și starea bună a acestora, este esențială pentru siguranța în trafic. Iar citirea și interpretarea corectă a etichetei energetice, obligatorie în UE pe orice cauciuc nou din mai 2021, vă ajută să faceți cea mai potrivită alegere.
Pe scurt, din punctul meu de vedere, cea mai importantă informație pentru siguranța în trafic este oferită de marcajele privind clasa de performanță pe carosabil umed (rubrica din dreapta etichetei, cea cu un norișor deasupra cauciucului). Scara este de la „A” - optim, la „E” - slab.
Citește și: Pneurile mașinilor, făcute din materiale sustenabile până în 2050: coji de orez, PET-uri, păpădie
Cum se citește și se interpretează corect eticheta anvelopelor
Specialiștii Registrului Auto Român (RAR) au realizat un ghid complet de citire și interpretare pentru eticheta energetică a anvelopelor.
Regulamentul UE nr. 2020/740 stabilește obligații privind furnizarea unor informații referitoare la parametrii pneurilor într-un mod cât mai ușor de înțeles prin intermediul unei etichete, cu scopul de a ajuta utilizatorii să fie cât mai bine informați și să facă o alegere potrivită la achiziționarea anvelopelor.
Această etichetă aduce în atenția utilizatorilor informații privind clasa de eficiență a pneului din punct de vedere al consumului de combustibil, clasa de performanță privind aderența pe teren umed, clasa de zgomot exterior de rulare precum și aderența pe zăpadă sau gheață, pentru pneurile destinate acestor condiții de rulare.
Citește și: FOTO Inconștiență! Așa arată pneul mașinii care a provocat accidentul mortal de pe A1 Sibiu - Boița
Cunoscând acești parametri, utilizatorii pot să aleagă anvelopa potrivită pentru autovehicul, adaptată condițiilor și stilului de condus.
Printr-o privire scurtă asupra etichetei, din informațiile afișate pe primele rânduri ne dăm seama repede care este producătorul pneului (marca) și tipul acestuia, dimensiunea și clasa (C1, C2, C3). Astfel avem primele informații tehnice cu ajutorul cărora selectăm anvelopa potrivită pentru autovehicul.
Tot în partea superioară a etichetei, în colțul din dreapta, regăsim un cod QR, prin scanarea căruia se oferă acces rapid la fișa cu detalii despre produs, din partea publică a bazei de date europene - EPREL.
Această bază de date este formată din toate produsele pentru care etichetarea energetică este obligatorie și este disponibilă gratuit pe site-ul Comisiei Europene, fiind un instrument foarte util la analizarea datelor tehnice despre produse și compararea acestora.
Citește și: România, pe harta celor importanți producători de anvelope pentru autovehicule din lume
Clasa de eficiență a anvelopei referitoare la consumul de combustibil se determină în funcție de rezistența la rulare a pneului.
Cu cât un pneu are o rezistență la rulare mai mică, cu atât influența asupra consumului de combustibil va fi mai scăzută, astfel clasa de eficiență fiind mai bună.
Clasele de eficiență sunt marcate cu litere de la A la E. Clasa A denotă cea mai bună economie de combustibil, în timp ce un pneu de clasă E va fi cel mai puțin eficient în ceea ce privește consumul de combustibil.
Consumul de combustibil joacă un rol important din punct de vedere economic și ecologic. Acest lucru se datorează faptului că un consum redus de combustibil are un efect pozitiv asupra amprentei de carbon a vehiculului și, în special, în cazult vehiculelor grele. Atragem atenția asupra importanței verificării constante a presiunii pneurilor, întrucât aceasta are o influență directă asupra rezistenței la rulare și implicit asupra consumului de combustibil.
Următorul parametru de pe etichetă este clasa de performanță privind aderența pe teren umed.
Acesta este un parametru de siguranță foarte important care arată eficiența pneului în frânarea pe o distanță cât mai scurtă în condiții de umiditate. În mod similar, clasele sunt indicate cu litere de la A la E, pe același principiu, clasa A însemnând distanțe scurte de frânare pe drumurile umede, acestea crescând considerabil până la clasa E.
În partea inferioară a etichetei, în stânga, vom regăsi clasa de zgomot exterior de rulare și nivelul de zgomot exprimat în decibeli. Clasele de zgomot sunt atribuite de la cel mai silențios pneu (clasa A) la cel mai zgomotos (clasa C). Acest parametru exprimă zgomotul extern emis de pneu în contact cu suprafața șoselei, măsurând astfel nivelul poluării fonice.
Pe lângă aceste informații, pe etichete se pot regăsi încă două pictograme:
- Simbolul alpin sau 3PMSF (munte cu 3 vârfuri cu fulg de zăpadă) pentru pneurile omologate pentru utilizare în condiții severe de zăpadă. Această omologare se acordă anvelopelor care au trecut un test specific pentru frânare pe un drum cu zăpadă, iar această pictogramă se va regăsi și pe flancul anvelopei. Atenție, a nu se confunda cu simbolul pentru anvelopa de iarnă (M+S), simbolul alpin fiind unul complementar;
- Stalagmita de gheață pentru pneurile omologate pentru utilizare în condiții extrem de reci, în general pentru pneurile destinate a fi utilizate în țările nordice. Această omologare implică teste specifice pentru frânarea pe gheață extremă.
De obicei, aceste pneuri nu au o funcționalitate bună pe o suprafață umedă sau în condiții normale de circulație.
Este de reținut faptul că acești parametri sunt interdependenți, iar găsirea variantei ideale poate fi dificilă, deoarece îmbunătățirea unui parametru cum ar fi rezistența la rulare, poate avea un impact negativ asupra celorlalți parametri, cum ar fi aderența pe teren umed.
De asemenea, o performanță bună privind aderența pe teren umed va avea un impact negativ asupra zgomotului exterior de rulare.
Astfel, la alegerea celor mai potrivite pneuri în funcție de autovehicul, de condițiile de exploatare, de stilul de condus sau de scopul utilizării, studiați și comparați informațiile oferite de eticheta energetică.
Aceasta este ușor de recunoscut după simbolul ENERGY situat centrat. Eticheta trebuie să fie afișată pe pneurile noi puse la dispoziție pe piață, sub formă de autocolant, într-o poziție clar vizibilă și lizibilă în întregime. În cazul în care doriți să achiziționați pneul de la distanță, online, vă informăm că eticheta trebuie să fie afișată în vecinătatea indicației privind prețul, iar fișa cu informații despre produs să poată fi accesată.
În România, aplicarea Regulamentului (UE) 2020/740 privind etichetarea pneurilor în ceea ce privește eficiența consumului de combustibil și alți parametri se face în conformitate cu Hotărârea de Guvern nr. 1417 din 22 noiembrie 2022, prin care se asigură cadrul naţional privind sancţiunile şi mecanismele aplicabile în cazul nerespectării Regulamentului (UE) 2020/740.
Astfel, se instituie o serie de obligaţii pentru furnizorii şi distribuitorii de pneuri, pentru furnizorii de servicii de stocare (care trebuie să se asigure că furnizorii care vând pneuri pe site-urile lor afişează eticheta şi fişa cu informaţii) şi pentru autorităţile care trebuie să verifice exactitatea informaţiilor de pe etichetele pneurilor şi să impună sancţiuni, în vederea respectării prevederilor legale.
Pe lângă normele privind etichetarea, actul normativ stabileşte care sunt contravenţiile şi valoarea sancţiunilor aplicabile acestora. În funcţie de gravitatea contravenţiei amenzile pot varia între 1.000 şi 10.000 de lei (amenda minimă) și între 10.000 şi 40.000 de lei (amenda maximă).
Conform noilor reglementări, Ministerul Economiei este desemnat ca autoritate naţională competentă pentru coordonarea aplicării dispoziţiilor Regulamentului, iar Registrul Auto Român este autoritatea naţională competentă şi responsabilă pentru verificări.
Informațiile disponibile pe etichetă sunt obținute în urma unor testări exacte realizate în condiții foarte stricte, iar economia de combustibil și siguranța rutieră depind în mare măsură de condițiile climatice și rutiere, de tipul vehiculului și, în special, de stilul de condus.