4.750.000.000 € e costul de implementare a strategiei care ne scapă de o mulţime de boli

DE Florin Budescu | Actualizat: 17.03.2025 - 16:34
4.750.000.000 € e costul de implementare a strategiei care ne scapă de o mulţime de boli - Foto: Profimedia Images (Imagine cu caracter ilustrativ)
4.750.000.000 € e costul de implementare a strategiei care ne scapă de o mulţime de boli - Foto: Profimedia Images (Imagine cu caracter ilustrativ)
4.750.000.000 € e costul de implementare a strategiei care ne scapă de o mulţime de boli - Foto: Profimedia Images (Imagine cu caracter ilustrativ)
4.750.000.000 € e costul de implementare a strategiei care ne scapă de o mulţime de boli - Foto: Profimedia Images (Imagine cu caracter ilustrativ)

4.750.000.000 € este costul de implementare a Strategiei naţionale a hidrogenului, care ne ajută să fim mai curaţi, prin decarbonizare, şi ne scapă de o mulţime de boli.

SHARE

Ideea este ca industriile, în primul rând, să treacă de la irosirea hidrogenului la folosirea pe cât posibil în economie circulară a hidrogenului regenerabil: aşa numitul hidrogen verde.

Investiţiile sunt în curs de concretizare, De exemplu, Chimcomplex are în vedere construirea unor instalații de producere a hidrogenului regenerabil, cu o valoare a investiției între 500 de milioane şi 1 miliard de euro.

Compania are în vedere 3 proiecte conexe hidrogenului, pentru care a aplicat în scopul obținerii finanțării din PNRR. Estimarea costurilor de implementare a strategiei a fost realizată pornind de la consumul de hidrogen din fiecare sector, conform Ministerului Energiei.

4.750.000.000 € e costul de implementare a strategiei care ne scapă de o mulţime de boli

Chimcomplex a folosit ipoteze specifice, referitoare la costurile de producție a hidrogenului regenerabil sau cu amprentă redusă de carbon, costurile de investiție și operaționale, costurile cu infrastructura și tehnologia necesară pentru utilizarea hidrogenului.

De exemplu, în Transporturi este nevoie de o infrastructură de alimentare cu hidrogen, acestea fiind analizate în relație cu costurile cu combustibilii fosili și costurile cu emisiile de CO2.

O serie de alte beneficii de ordin calitativ, cum ar fi impactul asupra calității vieții, precum și elemente care țin de competitivitatea sectoarelor economice ale țării nu pot fi cuantificate în aceste modele economice.

Citeşte şi: România riscă să piardă 10.000.000.000 € din fondurile europene alocate prin PNRR. Care e cauza?

Estimările plasează costul de implementare a Strategiei la 4,75 miliarde de euro, care va fi suportat printr-o serie de modalități de finanțare specifice fiecărui sector, arată Ministerul Energiei.

Stretgia aceasta a hidrogenului este o componentă esenţială a strategiei generale de decarbonizare a economiei. A decarboniza înseamnă a ne elibera de poluare, iar aceasta înseamnă sănătate.

Pentru industriile care consumă hidrogen, în prezent, precum și pentru cele care planifică investiții în integrarea hidrogenului verde, este necesară asigurarea unui flux continuu de hidrogen, pentru procesele lor.

Citeşte şi: Care este cel mai puternic acid? De 100.000.000.000.000.000.000 de ori mai tare decât cel sulfuric

Producția hidrogenului regenerabil va fi asigurată de funcționarea electrolizoarelor, utilizând energie din surse regenerabile, timp de minimum 3.445 de ore anual, rezultând o medie de 9,4 ore/zi, conform Ministerului Energiei.

Astfel, fluxul continuu al hidrogenului trebuie asigurat și în orele în care electrolizorul este oprit, din lipsa sursei de energie din surse regenerabile sau în cazul perioadelor de mentenanță sau reparații.

Pentru alte procese industriale, nu este necesară stocarea unor volume mari de hidrogen, până în anul 2030, pentru a asigura fluxul continuu în procesele industriale, de tipul depozitelor în caverne de sare sau zăcăminte epuizate de gaz natural, astfel că atât producția, cât și stocarea hidrogenului se vor face la locul de consum.

4.750.000.000 € e costul de implementare a strategiei pentru hidrogen. Transporturile, direct vizate

Producția de hidrogen pentru transportul public în comun va fi localizată în proximitatea cererii, fiind cea mai fezabilă soluție. În cazul transportului greu, stațiile de alimentare vor fi localizate de-a lungul rețelei TEN-T (Trans-European Network-Transport), necesitând alimentare zilnică, în vederea utilizării hidrogenului regenerabil la pompă.

Acestea vor fi alimentate transportând hidrogenul de la producători, cu camioane sau, după caz, trenuri. Alimentarea stațiilor de reîncărcare cu hidrogen pe cale rutieră, de la producție, la locul de consum, nu este o soluție potrivită pe termen lung.

Citeşte şi: 2050 va fi sfârșitul mașinilor diesel în România. Care sunt previziunile autorităților?

Aceasta având în vedere emisiile totale de gaze cu efect de seră, pe întregul proces, și capacitatea de hidrogen care poate fi transportaăa de mijloacele mobile. Electrolizoarele localizate la producător vor funcționa relativ constant, atunci când există energie din surse regenerabile, urmând ca producția de hidrogen să fie stocată local până la transportul către stațiile de alimentare.

4.750.000.000 € e costul de implementare a strategiei foarte tehnice, care ne scapă de poluare

Ceea ce trebuie să înţelegem este că toată această poveste aparent abstractă va face parte din viaţ noastră şi ne va schimba viaţa foarte mult, ajutându-ne să fim mai sănătoşi şi liberi.

Transportul prin rețeaua de gaz natural, în amestec, nu ar fi fezabil economic pentru utilizarea în sectorul Transporturilor, datorită necesității extracției și purificării hidrogenului amestecat în rețea. Similar cu sectorul industrial, în procesele industriei de rafinare este necesară asigurarea unui flux continuu de hidrogen.

Pregătiri tehnologice pentru transportul hidrogenului regenerabil - Foto: Profimedia Images (Imagine cu caracter ilustrativ)

Dezvoltarea strategiei presupune instituirea aşa-numitelor "văi de hidrogen". Văile de hidrogen (H2 valleys) se dezvoltă eficient în zone geografice ce acoperă întregul lanț valoric al hidrogenului (producție, stocare, distribuție, consum final).

În cadrul acestor văi, sunt localizați atât multipli consumatori de hidrogen - existenți și potențiali - din una sau mai multe industrii, cât şi potențialul de producere de hidrogen care să acopere cererea. Totul depinde capacităţile de stocare.

În România, au fost definite cinci văi de hidrogen, conform Analizei Horváth, din februarie 2023.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te