Deocamdată au fost aprobate obiectivele pentru județul Galați. Conform criteriilor de selectare, în judeţul Galaţi, au fost aprobate spre finanţare 67 obiective de investiţii, în valoare totală de 916.505.909,60 lei.
Citește și: Primii bani din Programul „Anghel Saligny”: Primăriile PSD din Galați iau 73%, PNL - 18%, PMP - 4%
O „ciudățenie” a acestui program, care își propune să investească în proiecte mai degrabă locale, pentru modernizarea României a fost introducerea unor standarde de cost pentru lucrările de infrastructură.
Asta, în contextul în care, în urmă cu 3 ani, standardele de cost pentru autostrăzile din bani publici și europeni au fost eliminate deoarece erau prea multe variabile.
Ce este standardul de cost
„Standardul de cost constituie documentul de referinţă, cu rol de ghidare în promovarea obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice, potrivit unui document oficial. Standardul de cost pe kilometru reprezintă reperul oferit de autorități în construcția de autostrăzi, drumuri județene sau variante ocolitoare.... Standardele de cost permit pregătirea bugetelor de cost și stabilirea unor repere“, se arată într-un raport făcut de Universitatea George Bacovia.
Dăncilă le-a eliminat
În 2018, guvernul Dăncilă anunța că dorește să modifice standardele de cost pentru construcția de autostrăzi. Institutul Național de Statistică arăta că, din 2010 (anul în care fuseseră elaborate standardele), indicele de cost în construcțiile inginerești crescuse cu 22%.
În așteptarea ordinului de guvern, în toamna anului 2018, s-a anunțat că standardele de cost pentru construcția de autostrăzi și drumuri naționale au fost complet eliminate.
O măsură surprinzătoare, România având o tradiție în a plăti la suprapreț proiecte de infrastructură.
Standarde de cost reintroduse pentru Anghel Saligny
Dacă pentru autostrăzile și drumurile expres, realizate prin intermediul Ministerului Transporturilor/CNAIR, standardele de cost au fost scoase, ele au fost introduse ca reper în cadrul pogramului Anghel Saligny finanțat cu bani de la buget și administrat de Ministerul Dezvoltării.
Standardele de cost pentru proiectele de infrastructură prin Anghel Saligny sunt următoarele:
1 Centură ocolitoare tip autostradă (4 benzi) 6.340.000 euro
2 Centură ocolitoare tip drum național (4 benzi) 4.050.000 euro
3 Centură ocolitoare tip drum național (2 benzi) 2.120.000 euro
4 Drum județean 560.000 euro
5 Drum comunal/drumuri publice din interiorul localităților 330.000 euro
Newsweek România a cerut explicații de la Ministerul Dezvoltării pentru aceste prețuri maximale pe kilometru. Ministerul explică faptul că la prețurile de mai sus s-a ajuns ținându-se cont de standardul de cost pentru drumuri/autostrăzi abrogat în 2018. În plus, s-au făcut unele ajustări:
„Standardele de cost în euro/km pentru drum comunal, drum județean și centuri ocolitoare au fost determinate prin actualizarea standardelor de cost preluate din HG nr. 363/2010 privind aprobarea standardelor de cost pentru obiective de investiții finanțate din fonduri publice și HG nr. 1394/2010 privind aprobarea standardelor de cost pentru obiective de investiții finanțate din fonduri publice din domeniul infrastructurii de transport.
Cele două acte normative nu mai sunt în prezent în vigoare, fiind abrogate de art. 1 din OUG nr. 85/2018 pentru abrogarea unor dispoziții legale în domeniul investițiilor finanțate din fonduri publice.
Actualizarea a fost făcută folosind prețurile unitare preluate din cele două acte normative, anterior menționate, prin aplicarea indicelui de cost în construcții pentru construcții inginerești (ICC) diseminat de Institutul Național de Statistică și cursului leu/euro al BNR la data actualizării”, potrivit unui răspuns al Ministerului Dezvolătrii pentru Newsweek România.
Prețuri crescute cu 15%
Ministerul arată că „prețurile unitare au fost majorate cu 15,5% pentru a lua în considerare și capitolele din devizul general care nu au fost cuprinse în calculul valorilor în cadrul celor două acte normative (este vorba de cele două abrogate n.red.).
Prețuri ce se pot modifica în sus
Ministerul Dezvoltării spune, pentru Newsweek România, că prețul final al proiectelor de infrastructură poate fi mai mare decât cel stipulat mai sus.
„În special pentru cazul în care caracteristicile tehnice preconizate sunt superioare celor considerate, la alin. (6) este prevăzută posibilitatea de a depăși valoarea determinată prin aplicarea standardelor de cost, în baza unei fundamentări temeinice din punct de vedere tehnic și financiar din partea beneficiarilor programului.
Prin comparație cu caracteristicile tehnice stabilite pentru standardul de cost (lungime, lățime, număr de benzi, tip de drum și clasă tehnică), în cazul în care drumul propus are „caracteristici tehnice superioare”, beneficiarul justifică depășirea standardului de cost prin raportare la valoarea și caracteristicile tehnice din standardul de cost”, potrivit unui răspuns pentru Newsweek.
Concluzie: Impunerea unor prețuri maximale (standarde de cost) e o sabie cu două tăișuri. Ele stabilesc o sumă maximală pentru ca prețul contractului să nu fie aberant de mare. Dar, pot să și ducă, atunci când intervine corupția sau traficul de influență, spre acceptarea prețului maximal chiar dacă lucrarea costă mult mai puțin.