Adina Vălean, comisar pe Transporturi: Maşinile electrice, prea scumpe, ponderea lor e foarte mică

DE Florin Budescu | Actualizat: 07.12.2023 - 22:15
Adina Vălean, comisar pe Transporturi: Maşinile electrice, prea scumpe - Foto: Profimedia Images
Adina Vălean, comisar pe Transporturi: Maşinile electrice, prea scumpe - Foto: Profimedia Images

Adina Vălean, comisar pe Transporturi: Maşinile electrice, prea scumpe, problema e foarte complicată. România s-a angajat să facă 30.000 de stații de încărcare pentru mașini electrice.

SHARE

Adina Vălean, comisar pe Transporturi: Maşinile electrice, prea scumpe, problema e foarte complicată. România s-a angajat să facă 30.000 de stații de încărcare pentru mașini electrice până în 2026.

UE a decis ca din 2035, toate mașinile noi vândute în statele membre să fie electrice. Comisarul european Adina Vălean a explicat la Digi24 care sunt problemele cu care se confruntă producătorii și de ce este nevoie pentru ca oamenii să renunțe la mașinile poluante.

Adina Vălean, comisar pe Transporturi: Maşinile electrice, prea scumpe

Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi, spune că "povestea cu mașinile electrice este foarte complicată. În momentul de față, ponderea lor în piața europeană de 1%, per ansamblu. În state cum este țara noastră, mult mai mică".

"Avem procente enorme în Olanda, în Luxemburg, în Franța, e în funcție de cultura locală", explică Vălean, iar asta pentru că "piețele de mașini electrice s-au dezvoltat în mod natural, nu a dat nimeni vreo lege".

"Europa a hotărât că avem nevoie să reducem emisiile în parcurile de mașini europene, cu anul 2035 ca termen, ca de atunci încolo să se pună pe piață numai mașini electrice", conform demnitarul european.

Citeşte şi: Adina Vălean, comisar pe Transporturi: România şi Ucraina să lucreze în chestiunea Canalului Bâstroe

"Problema e complicată", a spus acesta, "pentru că nici producătorii nu au în momentul de față tot ce au nevoie la îndemână".

Mașinile care se produc în Europa sunt de calitate extraordinară, a explicat Adina Vălean, dar se lovesc "de anumite restricții care sunt legate de exemplu de materialele pentru baterii, de competiția chineză, de competiția americană și atunci trebuie să vedem cum va crește această piață a mașinilor electrice",

Scopul este ca acestea "să fie la îndemână, să fie cumpărate, să fie suficient de ieftine pentru ca oamenii să și le permită", conform Digi24.

Citeşte şi: Prețurile asigurărilor Casco, mai mari cu 72% pentru mașinile electrice. Care este motivul

"În momentul de față sunt prea scumpe. De aceea, guvernele care vor să încurajeze cumpărarea mașinilor electrice dau subvenții destul de mari, vorbim de 10.000 de euro, mi se pare enorm pentru o mașină, ca subvenție", a detaliat Vălean.

"Avem această decizie", a spus demnitarul, iar asta pentru că "2035 fără motor pe combustie la mașinile noi" este ţinta Comisiei Europene, iar "asta înseamnă că trebuie să te pregătești din timp", deoarece "încă nu există o infrastructură suficientă" pentru aceste maşini.

"Și atunci, regulamentul pe care l-am dat spune așa: trebuie să creăm o minimă bază, o minimă infrastructură de stații de încărcare, dar nu orice fel. Trebuie să ai măcar un 350 kw/h pe punct, pentru că dacă se încarcă încet și durează mult, nu e ceva prietenos.

30.000 de staţii de încărcare

Apoi, am pus pe coridoarele mari obligativitatea ca la fiecare 60 de kilometri să existe un punct de încărcare pentru mașinile electrice. De asemenea, în nodurile urbane, pentru că de obicei vedem mașini electrice în zonele puternic urbanizate.

Nu are sens să egalizăm peste tot. România și-a asumat în PNRR 30.000 de stații de încărcare, nu este impus de la Bruxelles. Avem 1.800 în momentul de față. Va primi ajutor de la Bruxelles, până când și companiile private vor face stații", a explicat comisarul european pentru Transporturi.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te