Pe măsură ce criza costului vieţii din Marea Britanie se înrăutăţeşte, Autoritatea pentru Conduită Financiară (FCA) a avertizat aşa-numitele firme BNPL (Buy Now Pay Later) şi Consorţiului Britanic pentru Retail (British Retail Consortium) că beneficiile împrumuturilor pe termen scurt, fără dobândă şi la faţa locului, sunt subliniate în reclame fără indicaţii corecte şi proeminente despre riscurile relevante.
În timp ce împrumuturile BNPL, care repartizează rambursările pentru bunuri precum haine pe câteva săptămâni, nu sunt reglementate în Marea Britanie, FCA are competenţe de a interveni în modul în care sunt promovate şi a forţat anul acesta să fie retrase sau modificate 4.226 de promoţii.
Banii devin din ce în ce mai puţini pentru mulţi britanici, care se confruntă cu creşterea costurilor energiei şi cu o inflaţie aflată la cel mai ridicat nivel din ultimii 40 de ani, care duce la creşterea preţurilor alimentelor, făcând produsele BNPL o opţiune în criză financiară.
”Pe măsură ce ne confruntăm cu o criză a costului vieţii, consumatorii sunt nevoiţi să ia decizii dificile cu privire la finanţele lor şi la modul în care plătesc pentru bunuri şi servicii”, a declarat Sheldon Mills, directorul executiv pentru consumatori şi concurenţă al FCA.
Creditorii BNPL câştigă bani luând o parte din ceea ce vând comercianţii, iar unele bănci s-au alăturat recent grabei de a servi clienţi care, în mod normal, nu ar putea obţine un card de credit sau ar trece de verificările stricte de credit.
Unii creditori BNPL percep comisioane de întârziere, iar neplata poate afecta, de asemenea, ratingurile de credit ale consumatorilor.
FCA le-a recomandat operatorilor BNPL Clearpay, Klarna, Laybuy şi Openpay, în februarie, să-şi schimbe contractele, după ce au identificat potenţiale prejudicii aduse clienţilor. A trebuit să folosească legislaţia privind drepturile consumatorilor pentru a face acest lucru, iar Marea Britanie urmează să organizeze o consultare publică cu privire la un proiectul de lege, pentru a introduce verificări ale accesibilităţii BNPL, relatează News.ro, citând Reuters.
Klarna a declarat că reclamele sale respectă regulile FCA şi clarifică consecinţele plăţilor neefectuate.
Continuăm să cerem o reglementare proporţională a sectorului, astfel încât consumatorii să fie protejaţi, indiferent de furnizorul pe care îl aleg”, a spus un purtător de cuvânt al Klarna.
Bain & Co a declarat într-un raport de anul trecut că tranzacţiile BNPL au valorat 5% din piaţa de comerţ electronic din Marea Britanie, sau 6,5 miliarde de lire sterline, în 2020, cu rate anuale de creştere de 60% până la 70%.
FCA a spus că va folosi prerogativele penale şi de reglementare împotriva încălcării regulilor care trebuie respectate de o firmă autorizată de FCA pentru toate promoţiile financiare.