Autostrada pe Valea Prahovei care să lege Brașov de Ploiești va fi gata în jur de 2040. Compania Consitrans are nu mai puțin de 5 ani timp să facă studiul fezabbilitate, o perioadă enormă.
Citește și: Autostrada lui Manole - Imposibilul drum rapid spre munte
Mariana Ioniță, care a condus CNAIR, și care acum e secretar de stat la Transporturi e optimistă, dar dă cifre nerealiste.
Mariana Ioniță a confirmat, la B 1 TV, că durata contractului pentru Studiul de Fezabilitate și proiect tehnic este de 5 ani până în 2026.
Autostrada pe Valea Prahovei, deschisă către 2040. Au nevoie de 5 ani doar ca să o deseneze
,,Eu nu cred că va începe mai devreme de 2026-2027, pe acolo, în funcție de licitație, de acordul de mediu…de finalizarea studiului geotehnic. Este foarte important cum se face acest studiu geotehnic.
Aici (n.r pentru Ploiești-Brașov) o să avem un proiect tehnic, deci vom scoate la licitație doar lucrările(n.r FIDIC Roșu), fără a mai fi spațiu pentru modificarea proiectului. Soluțiile pe care noi le scoatem la execuție trebuie să fie puse de înadată în operă, nemodificate. Orice modificare știți ce aduce. Predăm proiectul tehnic după ce ținem licitațiile. Am rezerva mea legată de licitații și de obținerea acordului de mediu” a explicat Ioniță.
Nu au cum să înceapă lucrările în 2027, caietul de sarcini și licitația plus contestațiile la un asemena proiect durează 3-4 ani.
Lucrarea în sine durează 5 - 6 ani, dacă ne luăm după cce se întâmplă Autostrada Sibiu - Pitești. Dacă adăugăm proverbialele întârzieri, ne îndreptăm spre 2040.
De 3 ori licitată - eșec continuu
Problema e alta. Bucata de autostradă a mai fost licitată de 3 ori, contractul s-a atribut, dar constructul s-a retras. Autostrada nu e rentabilă financiar.
Au fost trei încercări de realizare a autostrăzii prin parteneriat public privat în anii 2005, 2009, 2015, toate gestionate de Narcis Neaga. Acesta a fost director general al CNAIR între 2013 și 2015, iar în restul timpului, din 2004, a fost Director la Departamenul Concesiuni. Eșecul construcției autostrăzii prin PPP se datorează faptului că, la nivelul de trafic actual, taxele de autostradă ar putea acoperi doar 5% din cheltuielile investitorului.
Citește și: Grindeanu susține că studiile pentru autostrada Comarnic - Ploieşti durează mai mult ca execuția
Aceste costuri sunt evaluate la 300 milioane euro pe an, iar estimarea încasărilor este de 15-20 milioane euro pe an.
„Este important ca politicienii să înțeleagă faptul că o autostradă nu o faci pentru turism, ci pentru economie. De aceea, autostrada Comarnic - Brașov nu se justifică din punct de vedere economic.
Nu spunem că nu trebuie făcută, dar pe DN1 - Valea Prahovei avem în principal probleme de trafic în weekend, cu turismele, și, oricum, traficul greu, cel de marfă, cel care ajută la creșterea economică, evită această zonă, fie din rațiuni de cost, fie din cauza restricțiilor de circulație impuse de autorități. “, a explicat Paul Dorneanu, președintele Asociaței „Construim România“.