Contractul pentru documentația tehnică (studiu de fezabilitate și proiect tehnic) pentru Autostrada Ploiești - Brașov a fost semnat în februarie 2021, pentru o ofertă de 47 milioane lei și o durată de 42 de luni, din care primele 30 de luni (doi ani și jumătate) studiul de fezabilitate. Prin urmare, termenul de predare era septembrie 2024. Dar, CNAIR l-a prelungit cu 500 de zile, până în ianuarie 2025.
Citește și: Firmă a partidului comunist chinez cu 3 angajați ia 10.000.000€/km să facă o autostradă în România
Autostrada Ploiești – Brașov nu va fi construită nici în 2030. Proiectantul spune că nu sunt bani
Proiectantul Autostrăzii Ploiești-Brașov, Consitrans, a primit o prelungire de 500 de zile, până la 15 ianuarie 2025 pentru predarea studiului de fezabilitate, dar anunță că nu mai poate suporta costurile din teren, costuri duble față de prețurile din oferta depusă în 2020.
„Am un contract, este în derulare, facem tot ce se poate pentru a-l finaliza. Este greu pentru că în 2024 vorbim despre lucrări (studii geotehnice, arheologie etc.) cu o foarte mare întârziere, dar nu din cauza noastră, pe care Consitrans nu le poate suporta.
Astăzi sunt prețuri noi, niciunul dintre subcontractorii noștri nu lucrează cu prețurile din aprilie 2020 când am depus oferta. CNAIR a semnat un act adițional pentru prelungirea contractului cu 500 de zile.
Citește și: VIDEO Care este autostrada de 32 de km, lăsată în paragină de Umbrărescu. Niciun utilaj sau muncitor
Avem și un model de actualizare a prețurilor, dar astăzi la 7,8 lei litrul de motorină, la 4500 de lei salariul minim pe economie în construcții… în 2020 când am făcut oferta salariul era 2200 lei, motorina era 5 lei și un pic, e o creștere de cel puțin 50% pe care nu știm cât o mai putem suporta.
De aceea, discuțiile sunt încă deschise cu subantreprenorii să vedem cum vom putea termina contractul”, a declarat Petre Ene, directorul general adjunct al Consitrans, potrivit brasov.net.
Autostrada Ploiești - Brașov, de la „for fun” la prin „PPP”, cu taxă
Ovidiu Barbier, un fost director general adjunct CNAIR, spune că este ,,for fun”, pentru schiori și distracție, iar în acest moment nu sunt identificate fonduri, nu are trafic greu suficient între București și Brașov și nu poate fi construită nici măcar în 2030, ultimul termen pe care l-a avansat, sâmbătă, 16 martie, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
„Este autostradă for fun, absolut. Mergem la schi, mergem la plimbare… la distracție, facem turism.
Autostrada se va construi, dar nu în această etapă. Comisia Europeană nu finanțează autostrada Ploiești – Brașov”, a declarat inginerul Ovidiu Barbier.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că „aproape sigur” viitoarea Autostradă Ploiești - Brașov va fi cu taxă. Evident, taxa va fi plătită de șoferi pe lângă rovinieta obligatorie.
Citește și: Un ciot din Autostrada Moldovei, între Pașcani și Suceava, prinde contur la 25.000.000 euro / km
"Există o listă de proiecte, toate eligibile pe programe europene, toate, doar că n-ajung banii europeni. Care se termină vor avea finanțare.
Dacă se termină mai repede Pașcani-Suceava sau Pașcani-Siret, din acea sumă din banii europeni acea sumă va fi decontată. Toate aceste lucruri te duc până la 40 de miliarde, oricât am face noi, maxim.
Diferența ca să ajungi la acea rețea decentă e de încă 30 de miliarde. Pentru aceste 30 de miliarde, poate Craiova – Severin – Caransebeș – Lugoj va fi pe PPP (...)
"Comarnic – Brașov, (PPP, n.r.) poate fi o soluție. Dacă lucrurile vor înainta foarte repede, am dat exemplu sectorul de la Codlea, dacă semnăm anul acesta, și vom semna anul acesta contractul, va fi pe bani europeni, nu va fi pe PPP”, a declarat Sorin Grindeanu, sâmbătă, 16 martie, la Digi 24.
Întrebat dacă autostrada Comarnic-Brașov va fi cu taxă în cazul în care va fi realizată prin PPP, ministrul a răspuns:
"Aproape sigur da. Scuzați-mă, am mers cu toții în Europa. În momentul în care vom ajunge totuși la un sistem cât de cât decent de autostrăzi în România, eu cred că va exista un sistem de vinietă, de taxe.”
„Ați mers undeva în Europa și n-ați plătit, în afară de Germania? (…) Ați mers în Italia? Plătești când ai urcat și când cobori. Peste tot, în afară de Germania, peste tot în Europa se plătește, în Ungaria, în Austria, peste tot”, a mai precizat Sorin Grindeanu.