Autostrada A8, Târgu Mures - Iași - Ungheni, cunoscută și ca „Autostrada Unirii”, are o lungime proiectată totală de 307,88 kilometri și zero kilometri în exploatare.
La ora actuală, se lucrează doar pe 18% din traseu, 82% fiind în stadiu de planificare/licitare.
Pe 22 octombrie 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a deschis procedura de transparenţă decizională a procesului de elaborare a Hotărârii de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico - economici aferenți obiectivului de investiții ,,Autostrada Târgu Neamț - Iași - Ungheni”, județul Iași.
Valoarea totală estimată este de 26,39 miliarde lei, fără TVA (5,3 miliarde euro), iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile.
Citește și: Primii pași, pe Autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Transilvania de Moldova. Când va fi gata?
Iar pe 29 octombrie 2024, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că ofertele pentru contractul necesar construcţiei lotului Sărăţeni-Joseni al A8 (secţiunea montană a Autostrăzii Unirii) se pot depune până pe 16 decembrie.
Dacă luăm în calcul termenele planificate și mersul obișnut al licitațiilor, lucrările ar putea fi gata prin 2030-2031.
Când va fi gata cel mai dificil ciot al Autostrăzii Unirii, de 1.200.000.000 €? A început licitația
Ofertele pentru contractul necesar construcţiei Lotului Sărăţeni-Joseni al A8 (secţiunea montană a Autostrăzii Unirii) se pot depune până pe 16 decembrie, a anunţat marţi, 29 octombrie 2024, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
"Contractul lansat de CNIR în licitaţie are o valoare estimată de 6,1 miliarde lei (fără TVA) şi o durată de 54 de luni (14 luni pentru etapa de proiectare şi 40 de luni pentru execuţia lucrărilor).
Pe cei 32,4 kilometri ai Lotului 1C se vor construi inclusiv: 39 de poduri şi pasaje; 3 tuneluri unidirecţionale; 4 polate; 2 pasaje pentru permeabilitatea animalelor (ecoducte); 2 parcări de scurtă durată (cu 12 spaţii de încărcare pentru maşini electrice)", a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.
Citește și: 3.380.000.000 de lei costă trei loturi din Autostrada Unirii. Când pot fi gata acestea
Lungimea pasajelor şi a tunelurilor este de aproximativ 16 kilometri şi reprezintă 50% din lungimea totală a acestui lot de autostradă. Cel mai lung pasaj va avea 1.736 metri, iar cel mai înalt viaduct va avea 45 de metri.
Potrivit şefului de la Transporturi, pe Lotul Sărăţeni-Joseni vor fi asigurate descărcări provizorii pentru ca acesta să poată funcţiona independent, până la finalizarea loturilor vecine.
Construcţia este finanţată prin Programul Transport 2021-2027.
Secţiunea de munte Sărăţeni-Pipirig de pe Autostrada Unirii (A8) are o lungime de 116 kilometri şi include patru loturi: Lotul 1C (Sărăţeni-Joseni) - 32,4 km, Lotul 1D (Joseni-Ditrău) - 14,4 km; Lotul 2A (Ditrău-Grinţieş) - 37,9 km; Lotul 2B (Grinţieş-Pipirig): 31,5 km.
Pentru Lotul 1D (Joseni-Ditrău), data limită stabilită pentru depunerea ofertelor este 25 noiembrie iar pentru Lotul 2A (Ditrău-Grinţieş) se aşteaptă validarea documentaţiei.
Până la sfârşitul săptămânii, CNIR va transmite spre validare la ANAP documentaţia pentru Lotul 2 B (Grinţieş-Pipirig), ultimul lot al secţiunii Sărăţeni-Pipirig, a precizat Sorin Grindeanu.
Citește și: Radiografia autostrăzilor din România. Pe unde se circulă, pe unde se lucrează și ce promisiuni sunt
Cum stau lucrurile pe Autostrada Unirii - A8 (Târgu Mureș - Ungheni)
Secțiunea I Târgu Mureș - Miercurea Nirajului (24,4km) are contract semnat, cu termen de deschidere în 2026.
Pentru sectiunea II Miercurea Nirajului - Leghin au fost lansate licitatii pentru doua din cele 6 loturi: lotul 1b Miercurea Nirajului - Sarateni (23,4km) si lotul 2c Pipirig - Vanatori Neamt/Leghin (19,3km).
Pentru celelalte loturi licitatiile sunt in pregatire.
Sectiunea III Leghin - Targu Neamt (29,9km) are contract semnat, cu termen de deschidere in 2026.
Restul traseului, Targu Neamt – Iasi – Ungheni, este in pregatire, iar licitatia pentru un pod peste Prut la Ungheni este in derulare.