Din București până la Curtici trenul ajunge, cel mai devreme, în 13 ore, potrivit CFRcalatori.ro. Între cele două orașe sunt 595 de kilometri, astfel că trenul străbate țara cu 46 de kilometri pe oră.
Potrivit distanta.ro, drumul cu mașina între granița de vest a României și București se străbate în aproape jumătate din timpul pe care l-ai petrece în tren. Cu mașina ajungi în 7 ore și șase minute. În condițiile în care mașina are de străbătut 130 de kilometri prin munte, unde nu există autostradă, între Sibiu și Pitești.
România încearcă să se conecteze la Coridorul IV (de infrastructură de cale ferată) Pan-European: Nürnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Braşov – Bucureşti – Constanţa. Pe teritoriul României calea ferată ce trebuie modernizată are o lungime de 880 de kilometri
Există câteva concluzii:
- Au existat întârzieri foarte mari. Unele contracte au fost semnate în 2011 cu termene de finalizare 3 ani.
- În cazul tronsoanelor Sighișoara – Brașov sau Predeal - Brașov nici nu mai putem vorbi de întârzieri. Șantierele nu au fost deschise.
- Anul 2022 este cel mai probabil pentru modernizarea tronsonului Arad – Simeria.
- Trenurile ar trebui să circule pe aceste porțiuni de cale ferată cu viteza de 160 de kilometri pe oră.
Constanța – București și București – Predeal au fost modernizate. Problemele încep de la Predeal.
Predeal – Brașov. NU există nici un demers petru construcția acestui tronson.
Brașov –Sighișoara:
Nu se lucrează în acest moment pe niciun kilometru.
Pentru subsecțiunea Brașov – Apața și subsecțiunea 3: Apața – Cața (84,48 km), contractul a fost semnat în data de 5 martie 2020, valoarea lucrărilor fiind de 2,97 miliarde lei (fără TVA). Urmează să fie dat ordinul de începere a lucrărilor, după cum a comunicat Ministerul Fondurilor Europene pentru Newsweek România
Pe graficul lucrărilor CFR nu există nicio infomație legată de magistrala Brașov – Sighișoara.
Sighișoara – Coșlariu (91 kilometri)
Sighișoara – Ațel. Contractul pentru execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii a fost semnat pe data de 15 februarie 2012 și ar fi trebuit să dureze trei ani. Lucrarea este în valoare de 872 milioane lei. Stadiul exeuției este de 99,7%.
Ațel – Micăsasa. Contractul pentru execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii a fost semnat pe data de 21 mai 2012 și ar fi trebuit să dureze trei ani. Lucrarea estte în valoare de 747 milioane lei. Stadiul execuției este de 99%.
Micăsasa – Coșlariu. Contractul pentru Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii a fost semnat pe data de 26 aprilie 2012 și ar fi trebuit să dureze trei ani. Lucrarea este în valoare de 721 milioane lei. Stadiul exeuției este de 99,9%, potrivit grafiului CFR consultat de Newsweek România.
Simeria – Coșlariu (74,43 km linie de cale ferată)
Valoarea lucrărilor este de 2,6 miliarde lei (fără TVA), iar lucrările sunt finalizate în proporție medie de peste 90%, potrivit Ministerului Fondurilor Europene. Licitația a demarat în 2011.
Simeria – Vințu de Jos. Contractul pentru execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii a fost semnat pe data de 5 decembrie 2013 și ar fi trebuit să dureze doi ani și jumătate. Lucrarea este în valoare de 1,3 miliade lei. Stadiul execuției este de 98,87%.
Vintu de jos - Coșlariu. Contractul pentru Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii a fost semnat pe data de 12 decembrie 2011 și ar fi trebuit să dureze doi ani și jumătate. Lucrarea este în valoare de 766 milioane de lei lei. Stadiul execuției este de 95,68%.
Km 614 (în apropiere de Arad) - Simeria (141 km linie de cale ferată).
Valoarea lucrărilor este de 7,589 miliarde lei (fără TVA); Lucrările au fost scoase la licitație în noiembrie 2014.
km 614 - Bârzava. Contractul a fost semnat pe data de 19 mai 2017 și va dura cinci ani. Lucrarea este în valoare de 1,68 miliarde. Stadiul execuției este de 41,55%.
Bârzava - Ilteu. Contractul a fost semnat pe data de 19 mai 2017 și va dura cinci ani. Lucrarea este în valoare de 1,76 miliarde. Stadiul exeuției este de 42,4 %.
Ilteu – Gurasada (video). Contractul a fost semnat pe data de 23 noiembrie 2017 și va dura cinci ani. Lucrarea este în valoare de 1,49 miliarde. Stadiul exeuției este de 28,20%.
Gurasada – Simeria. Contractul a fost semnat pe data de 30 august 2017 și va dura cinci ani. Lucrarea este în valoare de 2,63 miliarde. Stadiul execuției este de 22,62%. Licitațiile pentru acest tronsoane au demarat în 2011.
Frontieră – Curtici – Arad – km 614 – proiect finalizat.
Contractul pentru Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii a fost semnat pe data de 15 februarie 2012 și ar fi trebuit să dureze 27 de luni. Lucrarea este în valoare de 1,08 miliarde. Stadiul execuției este de 99%.
Lucrările au fost scoase la licitație încă din anul 2010. Primul contract de execuție pe aceast tronson a fost semnat doi ani mai târziu.
Pe ce ne bazăm
În demersul jurnalistic am cerut Ministerului Transporturilor o solicitare pe data de 2 februarie la care nu am primit niciun răspuns.
În schimb, Ministerul Fondurilor Europene ne-a explicat ce lucrări de infrastructură feroviară se derulează, în acest moment, cu fonduri europene, pentru ce proiecte s-au trimis cereri și ce alte proiecte sunt eligibile.
Un document important „Situația privind stadiul de execuție a contractelor încheiate în urma aplicării procedurilor de achiziție publică” a fost pus la dispoziție de Compania Națională CFR.