Care şoferi scot din buzunar 1.700 de lei în plus, pentru maşinile lor. Cine este vizat? Sutele de mii de șoferi care au încheiat o asigurare CASCO în primele șase luni din 2024 au plătit, în medie, o primă substanțial mai mare, comparativ cu perioada similară din anul 2023.
Per ansamblu, în jur de un milion de șoferi, în primul rând toți cei care au mașini în leasing, au fost sau vor fi afectați de creșteri masive ale asigurării facultative auto.
Care şoferi scot din buzunar 1.700 de lei în plus, pentru maşinile lor. Cine este vizat?
Îngrijorător este că piața CASCO este la un nivel de concentrare foarte mare, cu doar 3-4 jucători care contează, context în care, din lipsa concurenței, ne putem aștepta la alte majorări în viitor. Șoferii cu mașini în leasing au ajuns aproape captivi la 2-3 societăți.
Prima medie plătită de șoferii care au încheiat asigurări din clasa A3 în primele șase luni din 2024 a fost de 4.201 lei, față de doar 2.555 de lei, cât era în primele șase luni din 2023, arată datele furnizate Economica de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
Deși ASF nu dă date defalcate, pentru că normele nu impun asigurătorilor să raporteze astfel, clasa A3 este formată în majoritate covârșitoare din asigurări CASCO.
Citeşte şi: Cea mai ieftină poliță de asigurare costă câțiva zeci de lei. De ce te protejează?
În aceeași clasă mai intră clauzele de asistență rutieră și clauzele de decontare directă, cu o pondere însă scăzută în total și chiar cu un efect de diminuare a primei medii per clasă, având în vedere că prețul lor este și de zeci de ori mai mic decât al unei asigurări CASCO.
Altfel spus, creșterea cu nu mai puțin de 65% a primei medii plătite nu poate veni decât din scumpirea CASCO, dacă nu integral cel puțin în pondere decisivă. Interesant este că această creștere a primei nu apare pe fondul unor majorări a daunelor ci, dimpotrivă, pe o scădere substanțială, ceea ce face greu de explicat evoluția altfel decât prin lipsa concurenței pe piață.
Conform acelorași date ASF, în primele șase luni din 2024, rata combinată a daunei pe clasa A3 a fost de 80,6%, față de 87,17%.
Citeşte şi: Ce faci dacă ți-a căzut un copac pe mașină? De unde recuperezi banii de reparație?
Amintim că acest indicator vine de la niveluri de peste 100% înregistrate în perioada 2021-2022, cu mențiunea că în acele perioade existau pe piață și cele două societăți care vindeau la prețuri demonstrat nesustenabile, adică Euroins și City Insurance, care au și ajuns în faliment, conform Economica.net.
Rata combinată a daunei arată practic cât de profitabilă este o asigurare, iar scăderea ei ar trebui să aducă de la sine și o scădere a primei sau, în orice caz nu o creștere masivă, cum s-a întâmplat. Concret, rata combinată este calculată ca raport între suma despăgubirilor (cu tot cu rezerve) și cheltuieli, pe de o parte, și Primele Brute Încasate, pe de alta.
În acest context, datele de mai sus arată că, dacă în primele șase luni din 2023 asigurătorii au rămas cu sub 13 lei din 100 încasați din vânzarea de asigurări din clasa A3 (cea mai mare parte CASCO), în primele șase luni ei au rămas cu 20 de lei din 100, în timp ce în 2022, de exemplu, au lucrat pe pierdere.