Cât timp mai ai și ce trebuie să faci ca să nu plătești mai mult curentul. La cine poți apela

DE Andrei Vasilescu | Actualizat: 08.01.2021 - 12:45
Foto: Marcelo Chagas / Pexels
Foto: Marcelo Chagas / Pexels

Piaţa de energie electrică a fost complet liberalizată la 1 ianuarie 2021. Începând cu această dată, consumatorii care erau până acum în regim reglementat vor plăti preţuri mai mari cu până la 26%, dacă păstrează actualul contract. Aceasta poate fi modificat până la 31 martie.

SHARE

Dacă la începutul anului termenul în care puteați opta pentru un al furnizor de energie electrică era 31 ianuarie, Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a prelungit până la 31 martie 2021 perioada în care consumatorii casnici pot încheia contracte de furnizare a energiei pe piaţa concurenţială.

Mai mult, în momentul de față, puteți apela la un call-center dedicat pentru a veni în ajutorul consumatorilor interesaţi de liberalizarea pieţei de electricitate.

Unde puteți suna

„Este vorba despre o linie telefonică dedicată special liberalizării, pentru a veni în ajutorul consumatorilor care doresc să afle mai multe despre acest proces sau doresc să primească ajutor pentru a accesa comparatorul de preţuri de pe site-ul ANRE”, spun reprezentanţii autorităţii.

Numărul de telefon este 0374554265 şi poate fi apelat de luni până duminică, între orele 8.00-18.00.

Citește și

Cele mai mici oferte la energie electrică în ianuarie

Dar până să sunați la call center, primul pas este consultarea „Comparatorului de tarife" de pe site-ul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, pe care îl găsiți aici. Atenție, trebuie să aveți în față o factură mai veche, pentru că va fi necesară la estimarea costurilor. 

Citește și

Trei pași pe care trebuie să-i faci de la 1 ianuarie ca să nu plătești mai mult curentul

Cum alegeți oferta cea mai bună

În vederea luării unei decizii privind alegerea furnizorului de energie electrică cu care clientul final doreşte să încheie un nou contract, recomandăm să se analizeze atât oferta de preţ, cât şi condiţiile asociate preţului de furnizare a energiei electrice din oferta furnizorului, care pot fi diferite de la un furnizor la altul (existența unei componente fixe stabilită în lei/zi sau lei/lună, termenul de plată al facturii, modalitatea de plată, frecvenţa emiterii facturii şi modalitatea de transmitere a acesteia, modalitatea de transmitere/ preluare a indexului contorului, comisioane de încetare a contractului etc.). De asemenea, recomandăm să se analizeze cu mare atenţie ofertele disponibile pe piaţă înainte de a lua o decizie finală, atât din punctul de vedere al preţului de furnizare, cât şi al celorlalte condiţii comerciale, clientul având libertatea de a alege oferta care i se potriveşte cel mai bine.

Citește și

Selly, cu 189km/h în Mercedes pe autostradă. A rămas fără carnet, a mers în instanță, a pierdut

Ce informații trebuie să solicitați unui furnizor înainte de a încheia un contract

Recomandăm clienţilor finali să citească atent tot contractul. Condițiile contractuale trebuie să fie echitabile, iar contractul nu trebuie să creeze un dezechilibru între drepturile și obligațiile clienţilor finali și cele ale furnizorilor. O atenţie deosebită trebuie acordată clauzelor referitoare la: preţul energiei electrice, fix sau variabil, inclus în preţul de furnizare; facturarea unei componente fixe stabilită în lei/zi sau lei/lună; perioada pentru care urmează a se aplica preţul menţionat în ofertă; perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract; comisioane de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia; termenele, modalităţile şi condiţiile privind plata facturilor; modalităţi de transmitere a facturii şi a documentelor anexate acesteia; drepturile şi obligaţiile părţilor; condiţiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/ denunţarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare; garanţiile solicitate, după caz.

Citește și

Țiriac a jignit-o iar pe Serena. Soțul sportivei: Fetiţa mea are mai multe titluri decât acest clovn

Schimbarea furnizorului nu costă nimic și nu necesită deconectarea 

Trecerea unui client casnic de la un furnizor de ultimă instanță la un alt furnizor nu implică costuri suplimentare. Procesul de schimbare a furnizorului este simplu şi gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de declanşarea sau parcurgerea acestuia.

În ceea ce priveşte contractarea şi condiţiile de furnizare a energiei electrice, clientul casnic are relaţii cu furnizorul, iar la rândul său furnizorul are relaţii conexe cu operatorul de distribuţie referitoare la derularea contractului de furnizare a energiei electrice.

În aceste condiţii, opţiunea clientului casnic este de a schimba doar furnizorul, instalaţia de alimentare cu energie electrică la care este racordat locul de consum rămâne aceeaşi şi implicit operatorul acesteia rămâne neschimbat, indiferent de furnizorul de energie electrică pe care îl alege şi cu care încheie un contract aferent furnizării energiei electrice în regim concurenţial sau de serviciu universal. În consecință la schimbarea furnizorului nu există niciun risc de deconectare.

 

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te