Cele mai importante modificări fiscale ale începutului de an. Ce nu este bine făcut? Guvernul a făcut anul acesta o serie de modificări fiscale, care vizează mediul de afaceri, dar și alți contribuabili din România.
Este vorba despre impozitul pe microîntreprinderi, eliminarea facilităților fiscale pentru angajații din IT, Construcții, Agricultură, Procesarea de alimente.
Cele mai importante modificări fiscale ale începutului de an. Ce nu este bine făcut?
Sunt de asemenea unele noutăți la e-Factura, e-TVA, e-Transport, dar şi în privinţa creșterii impozitului pe dividende.
Problema de fond însă, ca de fiecare dată când un executiv din România modifică cadrul fiscal, este că aceste modificări sunt făcute ex-abrupto, nu cu un decalaj de cel puţin şase luni, faţă de anunţarea lor.
Mediul de business are aversiune la schimbările de acest tip, pentru că ele înseamnă imprevizibilitate în afaceri şi duce la multiple efecte perverse.
Citeşte şi: Cu ce se schimbă CNP-ul şi codul digital de identificare al unei persoane fizice
Firmele, când sunt confruntate cu astfel de schimbări de cadru fiscal, trebuie să-şi refacă business-plan-urile, recalibrând toţi parametrii.
Este sigur că, de la finalul anului trecut, continuând cu debutul acestuia, departamentele de Contabilitate au lucrat intens. Iar cu cât o companie este mai mare problemele sunt mai complexe.
Articolul 4 din Codul Fiscal, aliniatul 1, stipulează: "Prezentul cod se modifică şi se completează prin lege, care intră în vigoare în termen de minimum 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I".
Citeşte şi: Cod Roșu pentru economie în 2025: inflație, creșteri de taxe, risc de colaps pentru bugetul de stat
De foarte mulţi ani, toate guveernele edin România modifică ex-abrupto Codul Fiscal. În Olanda, modificările sunt anunţate cu doi ani înainte de implementare.
În cei doi ani, mediul de business le discută în amănunt cu autorităţile, acestea sunt rafinate, apoi implementate previzibil.
Să vedem acum care sunt cele mai importante schimbări din România, de anul acesta:
RO e-Factura
De la 1 ianuarie 2025, e-Factura devine obligatorie în relația B2C (business-to-consumer/în relația cu persoanele fizice). Iată ce schimbări apar în acest sens:
Transmiterea CNP pentru persoane fizice este opțională: se reglementează cadrul pentru ca identificarea prin CNP pentru persoanele fizice să fie opțională.
Astfel, în cazul în care contribuabilul nu dorește să comunice un cod de identificare, factura va include automat un cod format din 13 cifre de zero;
Obligația utilizării sistemului RO e-Factura va fi restrânsă doar la operațiunile pentru care locul livrării sau prestării din punct de vedere al TVA este în România, conform StartUpCafe.ro.
Eliminarea excepțiilor pentru facturile simplificate: Sistemul RO e-Factura va fi utilizat obligatoriu și pentru facturile simplificate, cu excepția bonurilor fiscal;
Ce se abrogă
Coduri CPV pe facturile pentru achiziții publice: Facturile emise în baza contractelor de achiziții publice, sectoriale sau de concesiuni vor trebui să includă codurile CPV corespunzătoare din nomenclatorul achizițiilor publice;
Se abrogă prevederile referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora, având în vedere că toate facturile emise în relația B2C vor fi raportate în sistem de la 1 ianuarie 2025.
Amintim, totodată, că apare o noutate pentru firmele care sunt obligate să folosească aparate de marcat electronice fiscale. Acestea nu vor mai trebui să emită bon fiscal atunci când clienții plătesc cu cardul bancar.
e-TVA
În ceea ce privește sitemul național RO e-TVA, se amână până la 1 iulie 2025, dispozițiile privind obligația transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate de către ANAF prin ”Notificarea de conformare RO e-TVA”, precum și a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații.
OUG nr. 138/2024 clarifică evidențierea TVA colectate prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiții din cadrul unor programe de interes public sau social, finanțate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în sensul că persoanele impozabile care implementează astfel de programe și au dedus TVA pentru achiziții, trebuie să emită o autofactură (CNI).
e-Transport
În ceea ce privește e-Transport, se amână intrarea în vigoare a sistemului național e-Transport pentru operatorii economici autorizați până la 31 martie 2025.
Legea contabilității
Din 2025 sunt multe schimbări în Legea contabilității. Astfel, pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operațiunilor efectuate, lunar se întocmește balanța de verificare.
Referitor la termenul de depunere a situaţiilor financiare anuale, acesta este data 31 mai, respectiv 30 aprilie, în funcție de categoria entității raportoare, a exercițiului financiar următor celui de raportare.
Termenul de depunere a raportărilor contabile anuale este data 31 mai a exercițiului financiar următor celui de raportare, termen aplicabil inclusiv în cazul entităților care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic.
În cazul în care datele prevăzute sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora.
Numai în format electronic
Entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic depun situațiile financiare anuale în termen de 150 de zile calendaristice de la încheierea exercițiului financiar astfel ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situații financiare anuale.
De asemenea, începând cu exercițiul financiar al anului 2025, situațiile financiare anuale/raportările contabile se depun numai în format electronic conform specificațiilor publicate pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Entitățile care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic aplică prevederile începând cu situațiile financiare anuale corespunzătoare primului exercițiu financiar astfel ales, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2025.
SAF-T
De la 1 ianuarie 2025, firmele mici vor trebui să depună Declarația informativă D406 (SAF-T), care cuprinde informații din evidența contabilă și fiscală. Ele vor beneficia de o perioadă de grație, astfel:
6 (șase) luni pentru prima raportare, respectiv 5 (cinci) luni pentru a doua raportare, 4 (patru) luni pentru a treia raportare, 3 (trei) luni pentru a patra raportare, 2 (două) luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunară a fișierului SAF-T;
3 (trei) luni pentru prima raportare pentru contribuabilii care au obligația de transmitere trimestrială a fișierului SAF-T.