Cu cât se scumpesc gazele şi carburanţii. Care e impactul asupra unei gospodării din România? Taxarea, din 2027 a emisiilor de CO2 din clădiri și Transporturi, prin certificatele de CO2 tranzacționabile (ETS2), va adăuga în România cel puțin 40 de lei la factura lunară.
Este vorba despre gospodăriilor care se încălzesc cu centrale proprii pe gaze și consumă în medie 100 mc pe lună, precum și câte 5 sau 6 bani în plus la prețul unui litru de benzină, respectiv motorină.
Cu cât se scumpesc gazele şi carburanţii. Care e impactul asupra unei gospodării din România?
Aşa reiese dintr-un studiu realizat de Energy Policy Group (EPG). ″În România, cea mai mare incidență a ETS2 va fi limitată la minoritatea gospodăriilor conectate la rețeaua de gaze naturale, care se află în general în afara celor mai mici categorii de venituri.
Pentru o gospodărie cu un consum mediu lunar de gaze naturale de 100 de metri cubi, un preț al carbonului de 45 euro/tonă are un impact lunar de aproximativ 8,2 euro/lună″, se arată în document.
Potrivit sursei citate, impactul va fi mai răspândit în sectorul Transporturilor, unde combustibilii fosili reglementați de ETS2 domină mixul de combustibili.
Citeşte şi: De ce a scăzut preţul carburanţilor auto la o zi de la scumpirea de 1 iulie
″Pentru un preț al carbonului de 45 euro/tonă, creșterea simulată a prețului este de 0,12 euro pe litrul de motorină și de 0,10 euro pe litrul de benzină″, spun autorii studiului, conform Profit.ro. Aceștia recunosc însă că fundamentul estimărilor lor, anume o cotație a certificatelor CO2 de 45 euro, s-ar putea dovedi prea optimist.
Legislația UE a sistemului ETS2 prevede o serie de mecanisme de ajustare menite să țină sub control prețurile noilor certificate de carbon, bazate în principal pe o rezervă de stabilitate a pieței, constând în cantități de certificate care pot fi eliberate atunci când prețurile depășesc anumite niveluri.
″Obiectivul este ca prețurile să fie menținute sub 45 de euro, pe termen scurt, astfel încât semnalul de preț să fie semnificativ, dar nu suficient de puternic pentru a genera efecte negative asupra gospodăriilor.
Citeşte şi: Benzina s-a scumpit cu 10% pentru Guvernul a mărit acciza
Cu toate acestea, se crede că aceste mecanisme de ajustare a prețurilor - care pot fi utilizate doar de un anumit număr de ori pentru o anumită perioadă - ar putea să nu fie suficiente pentru a menține prețurile sub acest prag.
Intervalul de proiecții ale prețurilor din literatura de specialitate este extrem de larg, de la 51 euro la 380 euro în 2030, în funcție de diverse ipoteze privind costurile de reducere a emisiilor și succesul politicilor complementare.
Intervalul face dificilă estimarea unui impact realist, însă problema acceptabilității politice va conduce probabil la acțiuni de menținere a prețurilor către limita inferioară a intervalului″, se afirmă în studiu.
Potrivit unei analize estimative, la un preț de 80 euro/tona de CO2, noua taxă europeană pe emisiile de carbon ale sectoarelor clădiri și transporturi ar putea determina scumpiri de peste 25% la gazele naturale utilizate în încălzirea rezidențială, iar șoferii de Logan vor plăti cu peste 10% mai mult la pompă.