În acest moment, autostrada de la Comarnic la Brașov este în faza de proiectare.
Proiectarea autostrăzii A3 Ploiești - Comarnic - Brașov are un cost de 10 milioane de lei și un termen de peste 3 ani
CNAIR a semnat în luna februarie 2021 cu SC CONSITRANS S.R.L. contractul de 16,5 milioane de lei pentru „Completare/Revizuire Studiu de Fezabilitate, elaborare Proiect Tehnic, pentru “Autostrada București – Brașov, tronson Ploiești – Brașov””.
Citește și: Cum se iau pastilele cu iod care au început să fie distribuite în țară. Ajută în caz de atac nuclear
Conform licitației din SEAP, contractul are un termen de realizare de 107 luni, din care 30 de luni pentru realizarea Studiului de Fezabilitate.
Citește și: Ministerul Sănătății, precizări despre administrarea pastilelor de iod, în caz de „incident” nuclear
Revizuirea Studiului de Fezabilitate (realizat ultima oară în 2006) presupune că proiectul și traseul autostrăzii vor suferi modificări majore față de variantele originale.
Trei încercări eșuate
Au fost trei încercări de realizare a autostrăzii prin parteneriat public privat în anii 2005, 2009, 2015, toate gestionate de Narcis Neaga. Acesta a fost director general al CNAIR între 2013 și 2015, iar în restul timpului, din 2004, a fost Director la Departamenul Concesiuni. Eșecul construcției autostrăzii prin PPP se datorează faptului că, la nivelul de trafic actual, taxele de autostradă ar putea acoperi doar 5% din cheltuielile investitorului. Aceste costuri sunt evaluate la 300 milioane euro pe an, iar estimarea încasărilor este de 15-20 milioane euro pe an.
„Statul ar trebui să plătească, timp de 26 de ani, diferența de 280 de milioane de euro anual doar pentru Autostrada Comarnic-Brașov. Este nesustenabil, dat fiind că, în 2017, toți banii plătiți pentru construcția de autostrăzi și drumuri au fost 150 milioane de euro“, susține Cătălin Drulă.
În 2018, guvernul Tudose a cerut asistența Băncii Mondiale pentru construcția autostrăzii. Câteva luni mai târziu, guvernul Dăncilă a anunțat, în presă, că renunță la această colaborare.
Ponta și-a jucat mandatul dar nu s-a ținut de cuvânt
Premierul Ponta s-a angajat să nu mai candideze în 2016 dacă nu se termină autostrada Comarnic-Brașov
„Voi avea grijă ca premierul să candideze și în 2016 și în 2020 și de câte ori va dori dânsul”, a spus Dan Șova, ministrul marilor proiecte de Infrastructură. „O începem și o terminăm până în 2016, chit că mă mut pe ea. Mă mut cu cortul pe autostradă și tot o termin”, a subliniat el. „În aprilie va începe dialogul competitiv, cu toți cei patru candidați. În octombrie vom desemna câștigătorul. Dialogul competitiv e o procedură ce include tot ce înseamnă licitația deschisă, plus câteva etape și condiții suplimentare. E mai grea decât licitația deschisă”, a explicat Șova. „Problema nu e procedura, ci finanțarea. Proiectul e greu, reamintesc că în 2004 procedura a eșuat, la fel în 2011, pentru că proiectul nu a fost bancabil”, a adăugat el.
„Eu spun că pot. Dacă reușesc să fac ce nu au reușit două guverne, pentru noi e și o demonstrație că în România se poate. Am obosit ca atunci când deschid o ușă să mi se spună nu se poate”, a subliniat Șova. „Dacă desemnăm câștigătorul în octombrie, prima lopată o dăm până la sfârșitul anului. Trebuie să fie gata până în 2016. Pentru noi e reprezentativ acest proiect. Nu l-a reușit nimeni. Noi vrem să îl și terminăm. Comarnic-Brașov are o valoare de simbol. Dacă reușim să o finalizăm înainte de 2016, eu cred că românii vor spune Ăștia pot, îi mai votăm odată”, a declarat el.
Evident, Ponta a candidat iar autostrada nu s-a făcut.
Nu se susține economic
„Este important ca politicienii să înțeleagă faptul că o autostradă nu o faci pentru turism, ci pentru economie. De aceea, autostrada Comarnic - Brașov nu se justifică din punct de vedere economic. Nu spunem că nu trebuie făcută, dar pe DN1-Valea Prahovei avem în principal probleme de trafic în weekend, cu turismele, și, oricum, traficul greu, cel de marfă, cel care ajută la creșterea economică, evită această zonă, fie din rațiuni de cost, fie din cauza restricțiilor de circulație impuse de autorități.
Astfel, chiar și un parteneriat public privat e sortit pierii și vom ajunge să plătim mult mai mult pentru această autostradă, în final, tot noi, contribuabilii, pentru că investitorul se va asigura că nu va pierde vreodată. Ce investitor va investi într-un proiect știind că nu va putea să își recupereze investiția, fără să mai zic de profit? Aceștia își calculează, în principal, costurile în funcție de traficul greu, de marfă, care le va tranzita autostrada. Dar dacă acesta (traficul) lipsește și va lipsi, cum își vor recupera banii? Pe garanții și promisiuni de la guvern?“, a explicat Paul Dorneanu, președintele Asociaței „Construim România“.