La jumătatea lunii noiembrie, Newsweek a calculat și a estimat că, dacă „se aliniază toate planetele” și constructorii mențin ritmul și respectă datele contractuale, România va avea încă 51 km de autostrada și 50 km de drum expres la finalul lui 2023. Ne-am înșelat, se pare.
Specialiștii Asociației Pro Infrastructură afirmă că, dacă adunăm loturile certe/cu șanse foarte bune, vom avea 48,75 kilometri noi de autostradă în 2023, media mediocră a ultimilor 5 ani.
„Toamna se numără... kilometrii de autostradă. Mai jos găsiți cele două tabele cu monitorizarea noastră independentă a autostrăzilor și drumurilor expres aflate în faza de proiectare și execuție, respectiv licitație lucrări, plus cotele de piață ale constructorilor și estimările noastre cu inaugurările pe final de an.
România are momentan 1.008 kilometri de autostradă și drum expres în exploatare, alți 834 km contractați și încă 95 km în licitație lucrări.
Citește și: Cum s-a întins UMB la autostrăzi, ca marmelada, și a ajuns printre repetenți. Ce întârzieri au?
Suma totală contractată este de 10,8 miliarde euro la care adăugăm alte 2,1 miliarde euro estimate pe cele 4 proiecte aflate în procedură de achiziție, din care 1,37 miliarde euro pentru lotul cu Tunelul Meseș, perla coroanei. Prețuri fără TVA (...)
În 2023 am inaugurat până acum 13,55 km pe A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău pe 21 septembrie.
Miercuri, 29.11.2023, se va deschide primul segment din A0 însă doar între nodurile cu DN1 și A3, adică 9,5 km. Următorul sector cert este tot pe A0, dar pe sud, între DN5 și DN6, probabil că în jur de 10 decembrie, tot aproximativ 10 km.
Șanse foarte bune sunt și pe A3 Chețani-Câmpia Turzii, un record național: deschidere cu 8 luni și ceva înainte de termen. 15,7 kilometri dar la limită, în perioada 15-20 decembrie.
Deci dacă adunăm loturile certe/cu șanse foarte bune, avem 48,75 kilometri noi de autostradă în 2023, media mediocră a ultimilor 5 ani”, afirmă speciaștii Asociației Pro Infrastructură, într-o postare pe Facebook.
Citește și: VIDEO Centura Sucevei se surpă, la 4 ani de la inaugurarea completă. CNAIR a notificat constructorul
Două noi sectoare de drum expres, în stadiu de "Doamne-ajută"!
„Două sectoare de drum expres, DEx12 Slatina-Colonești și DEx11 (rebotezat aiurea DEx16) între A3 și Centura Oradea, au șanse 50-50 și le vom vedea inaugurate doar dacă ține vremea și antreprenorii vor trage la maxim pe ultima sută de metri.
Pe cei 31,75 km din DEx12 oficialii CNAIR au tergiversat nepermis o banalitate birocratică la Jitaru și descărcarea provizorie de la Colonești, iar celor de la UMB acest lucru le-a convenit de minune (motiv de extensie de timp), așa că dintr-un tronson pe care-l dădeam sigur la început de 2023 a devenit unul de "Doamne-ajută"!
Pe cei 13 km de drum expres ai legăturii A3-Centura Oradea antreprenorul Strabag are termen martie 2024 și vrea să-i dea în trafic în decembrie, la limită, dar mai are multă treabă de făcut, iar vremea și ultimele livrări necesare pot pune bețe în roate.
Deci DOAR DACĂ se aliniază toate planetele la sfârșit de an vom avea 93,5 kilometri noi de autostradă și drum expres pe care putem circula, plus 10 kilometri de autostradă muzeu pe A0 Nord 2 fiindcă iresponsabilii CNAIR nu au făcut descărcarea provizorie promisă de peste un an”, explică Asociația Pro Infrastructură.