Cum trebuie să răspunzi dacă ești sunat cu o ofertă, de la o bancă? Altfel, riști să rămâi fără bani

DE Florin Budescu | Actualizat: 15.05.2024 - 09:50
Cum trebuie să răspunzi dacă ești sunat cu o ofertă, de la o bancă? Altfel, riști să rămâi fără bani - Foto: Pexels/Sora Shimazaki
Cum trebuie să răspunzi dacă ești sunat cu o ofertă, de la o bancă? Altfel, riști să rămâi fără bani - Foto: Pexels/Sora Shimazaki
Cum trebuie să răspunzi dacă ești sunat cu o ofertă, de la o bancă? Altfel, riști să rămâi fără bani - Foto: Pexels/Mati Mango
Cum trebuie să răspunzi dacă ești sunat cu o ofertă, de la o bancă? Altfel, riști să rămâi fără bani - Foto: Pexels/Mati Mango

Cum trebuie să răspunzi dacă ești sunat cu o ofertă, de la o bancă? Altfel, riști să rămâi fără bani. Poliția Română, Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) și Asociația Română a Băncilor (ARB) atrag atenția.

SHARE

Cum trebuie să răspunzi dacă ești sunat cu o ofertă, de la o bancă? Altfel, riști să rămâi fără bani. Poliția Română, Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) și Asociația Română a Băncilor (ARB) atrag atenția. Este periculos!

Prin intermediul proiectului național de conștientizare #SigurantaOnline, instituţiile avertizează asupra creșterii fraudelor prin apeluri telefonice false (spoofed), în ultima perioadă.

Cum trebuie să răspunzi dacă ești sunat cu o ofertă, de la o bancă? Altfel, riști să rămâi fără bani

Concret, infractorii se prezintă ca funcționari bancari și utilizează în fals numere de telefon ale băncilor sau similare, folosind un discurs inedit, persuasiv și înșelător.

În ultimele zile, este activă o campanie, care se folosește de numele unor bănci, pentru apeluri false (spoofed), în care atacatorii apelează potențiale victime și se prezintă drept angajați ai acestora.

Spoofing-ul numărului de telefon este o tehnică de înșelăciune, prin care un atacator își modifică numărul de telefon, astfel încât să apară pe ecranul persoanei apelate un alt număr decât cel real.

Citeşte şi: Nouă metodă de fraudă bancară. Se cer informații sensibile, celor care au conturi deschise

Această metodă este utilizată pentru a induce în eroare victima, determinând-o să creadă că interlocutorul reprezintă o entitate legitimă, cum ar fi o bancă sau o altă instituție, fiind folosită pentru a obține informații personale sau bancare sensibile.

În actuala variantă de campanie frauduloasă, persoana apelată telefonic este anunțată că i s-a aprobat creditul solicitat. Primul instinct este acela de a reacționa rapid și de a efectua demersurile necesare, pentru anularea acestei acțiuni.

Atacatorii mizează pe acest aspect încă de la început: activarea rapidă a emoției, pentru a evita ca interlocutorul să acționeze cu calm la telefon și să pună întrebările logice în acest caz, ori să facă verificări suplimentare, pe un alt canal de comunicare cu banca sau cu autoritățile.

Citeşte şi: Cum poți rămâne fără banii din cont? Infractorii se folosesc de mesaje prin sms și email

Nu furnizaţi date personale la telefon! O bancă nu va apela niciodată utilizatorii, pentru a crea credite. Băncile nuu mai transmit linkuri sau attachements. Dacă se cer date sensibile, putem să oprim imediat apelul şi să ne sunăm imediat banca.

Din momentul în care persoana apelată anunță că nu a efectuat vreo cerere pentru acordarea unui credit, atacatorii îi spun că, în acel caz, este cel mai probabil vorba despre o „fraudă” și că vor avea nevoie de anumite date personale.

Atacatorii cer date de autentificare, respectiv date bancare, pentru a face demersurile necesare raportării presupusei fraude și pentru a recupera eventualele sume pierdute.

Spoofing

Acesta este un scenariu înșelător, în care sunt folosite extrem de bine tehnici de inginerie socială, iar atacatorii sunt foarte bine antrenați în a fi convingători și amabili.

"Falsificarea cu spoofing este atunci când cineva sau ceva se preface a fi altceva, în încercarea de a câștiga încrederea unei victime, de a obține acces la un sistem, de a fura date sau de a răspândi un malware." - Malwarebytes

Recomandări pentru evitarea atacurilor prin apeluri telefonice false (spoofed):

Foto: Pexels/Mati Mango

- Verificați întotdeauna sursa/autenticitatea apelurilor telefonice primite printr-un canal de comunicare oficial alternativ, înainte de a oferi orice informații personale. 
- Refuzați apelurile ca,e vi se par suspecte, chiar dacă pretind că provin de la bănci sau alte autorități și apar numere de telefon ale acestora sau asemănătoare. 
- Nu furnizați date personale la telefon și nici date bancare! Băncile nu vor cere niciodată informații privind parole de acces la contul bancar și nici date de pe cardurile bancare. Nu răspundeți la astfel de solicitări și încheiați apelul imediat. 
- Nu discutați despre credite și bani la telefon! O bancă nu va apela niciodată telefonic utilizatorii pentru a anula credite sau a le promite recuperarea unor sume de bani.

Notificaţi autorităţile

- Raportați apelurile suspecte. Dacă primiți un apel care vi se pare dubios, informați imediat banca/instituția în numele căreia se pretinde că a fost efectuat apelul pentru a ajuta la identificarea rapidă a tentativelor de fraudă. 
- Notificați autoritățile dacă ați fost victima fraudelor. Dacă ați divulgat accidental date personale sau ale cardului, contactați imediat banca pentru a bloca accesul la conturi și raportați incidentul la Poliție și la Directoratul Național de Securitate Cibernetică
- Spuneți prietenilor și familiei despre atacurile care folosesc instrumente pentru a realiza apeluri spoofed. Astfel ajutați direct la conștientizarea noilor amenințări din mediul online și la reducerea numărului potențial de victime ale acestor atacuri. Contribuiți la răspândirea acestor avertizări prin detalii asupra discursului inedit și înșelător folosit de atacatori pentru a reduce șansele ca astfel de tentative de fraudă să aibă succes.

Contactaţi imediat banca

Dacă v-ați divulgat datele cardului bancar, este important să contactați imediat banca, pentru a bloca orice tranzacții neautorizate.

În cazul în care constatați că ați suferit pierderi financiare ca urmare a unui incident de tip spoofing, depuneți o plângere oficială la Poliție.

De asemenea, informați Directoratul Național de Securitate Cibernetică fie telefonic la numărul 1911, fie prin e-mail la alerts@dnsc.ro, pentru a contribui la prevenirea unor astfel de incidente în viitor.

Proiectul național de educație digitală #SigurantaOnline este menit să ofere cele mai bune practici de securitate cibernetică, prin accesarea platformei sigurantaonline.ro, pentru a evita ca utilizatori din România să devină victime ale fraudelor informatice.

#SigurantaOnline este o inițiativă a Poliției Române, Directoratului Național de Securitate Cibernetică și Asociației Române a Băncilor, la care s-au raliat și alte entități public-private.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te